شناسهٔ خبر: 54434704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گروسی در نشست شورای حکام: «ایران پاسخی قانع کننده درباره سه مکان اعلام نشده خود نداده است/ آژانس آماده تعامل دوباره با ایران است»

صاحب‌خبر -

شفقنا- مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نخستین نشست شورای حکام آژانس، ادعاهایی علیه برنامه هسته ای ایران مطرح کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الجزیره؛ در نخستین جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدعی شد ایران پاسخی قانع کننده به سوالات ما درباره وجود مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده به آژانس نداده است.

آژانس گفته است که تلاش‌های طولانی مدتش برای ترغیب مقامات ایرانی به توضیح درباره حضور مواد هسته‌ای نتوانسته است پاسخ‌هایی را که به دنبالش بود، ارائه دهد.

آژانس گفته در مورد مواد هسته‌ای اعلام‌نشده که قبلاً در سه سایت ایران پیدا شده بود، سؤالاتی دارد که ایران به آنها پاسخ نداده است. ایران پیشتر این گزارش را غیرمنصفانه خوانده و رد کرده بود.

رافائل گروسی به شورای حکام گفت: ما مراحل ذکر شده در بیانیه مشترک را تکمیل کرده ایم و گزارش حاوی نتیجه گیری من است، همانطور که در بیانیه مشترک پیش بینی شده است. ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال ۲۰۱۸ از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است. آژانس نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران را تحت موافقت‌نامه پادمان جامع خود تأیید کند. بنابراین، مسائل پادمان مربوط به این سه مکان-ذرات با منشا انسانی در تورقوزآباد، ورامین و «مریوان»- باقی مانده است.

گروسی افزود: مانند گذشته و برای اینکه آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز است، آژانس همچنان آماده است تا بدون تأخیر مجدداً با ایران برای حل این مسائل تعامل کند.

گفتنی است شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از امروز دوشنبه تا روز جمعه جلسه تشکیل خواهد داد که در آن به موضوع پرونده اتمی ایران نیز پرداخته خواهد شد.

آمریکا و سه کشور اروپایی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین گفته‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

نظر شما