شناسهٔ خبر: 54375687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

به اقدام غیرسازنده شورای حكام پاسخ محكم خواهيم داد

سعید خطیب زاده گفت: مسئوليت پيامدهای هر اقدام غیر سازنده شورای حکام بر عهده کسانی است كه به این شورا به عنوان ابزار بازی‌های سياسی نگاه می كنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناکم به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به موضع‌گیری وزارت خارجه فرانسه که با استناد به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت، اظهار داشت همانگونه که قبلا همه گفته شد هرچند گزارش جدید آژانس به هیچ روی بازتاب‌دهنده واقعیت تعاملات ایران و این نهاد بین المللی نیست، اما اینگونه اظهار نظرهای شتاب‌زده و مبتنی بر جهت گیری های سیاسی نیز که همکاری‌های فنی گسترده و سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس را کاملا نادیده می گیرد، مداخله جویانه و بی‌ارزش است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: شکل و ماهیت اظهارات و اقداماتی از این دست که در راستای عملیات روانی و فراهم‌آوردن زمینه اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران در آستانه نشستهای شورای حکام آژانس صورت میگیرند، کاملا برای ما شناخته شده است. البته همزمانی و همنوایی چنین اظهاراتی با تحرکات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی، جای پای رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در آنها پررنگ میکند.

پس از انتشار گزارش روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، فرانسه از ایران خواست تا به سوالات مطرح شده در این گزارش پاسخ دهد.

وزارت خارجه فرانسه با صدور یک بیانیه اعلام کرده که از ایران می‌خواهیم تا فورا به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش پاسخ دهد.

سعید خطیب زاده در ادامه گفت: همانطور که همواره به آژانس توصیه کرده‌ایم به مسیر همکاری‌های فنی وفادار بماند، به کشورهایی مانند فرانسه هم توصیه می کنیم از موضعگیری و مداخلاتی که باعث می شود همکاری ها از مسیر صحیح خودش خارج شود، اجتناب کرده و به جای آن به تعهدات پادمانی خود در خلع سلاح اتمی و نیز مسئول کردن رژیم آپارتاید اسرائیل که صدها کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد، عمل کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد، برنامه هسته‌ای ایران تماما صلح آمیز است و ما طبیعتا به هر اقدام غیر سازنده در شورای حكام پاسخ محكم و متناسب را خواهيم داد و مسئوليت پيامدهاي آن بر عهده آنهايی است كه به شورای حكام و گزارش مديركل به عنوان اهرم فشار و ابزار بازی‌های سياسی عليه ايران نگاه می كنند.

رویترز در خبری ادعا کرد آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان برای نشست شورای حکام سازمان ملل که هفته آینده برگزار می‌شود، پیشنویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده و در آن از ایران می‌خواهند تا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد.

در این پیش نویس که به همه کشور‌های عضو شورای حکام سازمان ملل ارسال شد، از ایران خواسته شده تا هرچه سریعتر به تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای همکاری بیشتر در راستای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده بپذیرد. این درحالی است که بیشترین بازرسی آژانس و دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های هسته‌ای ایران می‌باشد.

در پیش نویس قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که توسط آمریکا و سه کشور اروپایی ارائه شده نگرانی شدیدی مطرح شده است ‏که مسائل مربوط به اورانیوم غنی شده در برخی از سایت‌های اعلام نشده ایران هنوز هم حل نشده باقی مانده است.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۱۸ برابر حد مجازی است که به موجب توافق هسته‌ای اجازه داده شده بود. ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از آخرین گزارش سه ماهه ما به میزان ۶۱۲ کیلوگرم افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین ادعا شده است که ایران توضیحات صحیحی در خصوص یافتن ذرات اورانیوم در ۳ مکان اعلام نشده ارائه نکرده است.

ادعای مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان در حالی مطرح شده است که ایران همیشه اعلام کرده برنامه هسته‌ای اش، صلح آمیز است. همچنین جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی منتشر شده است که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی پس از توقف در ماه مارس، همچنان در بن بست مانده است.

نظر شما