شناسهٔ خبر: 54323792 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اعضای جدید شورای‌عالی محیط زیست معرفی شدند

جلسه معارفه رسمی اعضای جدید شورای‌عالی محیط زیست در سازمان محیط زیست با حضور رئیس سازمان محیط زیست انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ روز شنبه جلسه معارفه رسمی اعضای جدید شورای‌عالی محیط زیست در سازمان محیط زیست با حضور رئیس سازمان و معاونین برگزار شد. در این جلسه آقایان دکتر مجید مخدوم, دکتر محمدعلی سلیمان‌پور, دکتر محمد یزدی و خانم دکتر نغمه مبرقعی به‌عنوان اعضای جدید شورا, فعالیت خود را رسماً آغاز کردند.

طبق قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 28 خرداد 1353 و اصلاحیه 24 آبان 1371، سازمان محیط زیست وابسته به ریاست‌جمهوری است و زیر نظر شورای‌عالی حفاظت محیط زیست انجام وظیفه می‌کند. ریاست شورای‌عالی با رئیس‌جمهور و اعضای آن عبارتند از: وزرای صنایع و معادن، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، کشور، و رؤسای مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان حفاظت محیط زیست و 4 نفر از اشخاص یا مقامات ذی‌صلاح که بنا به پیشنهاد رئیس سازمان محیط زیست و تصویب رئیس‌جمهور برای مدت 3 سال منصوب می‌شوند.

شورای‌عالی دارای اختیارات و وظایف گسترده‌ای است و طبق قانون، سازمان محیط زیست باید زیر نظر شورای‌عالی انجام وظیفه کند.

اهداف شورای‌عالی محیط زیست

حفاظت از تنوع زیستی کشور، وسعت بخشیدن به منابع طبیعی

پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیست

تحقق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره‌مندی درست و مستمر از محیط زیست و همسو با توسعه پایدار

وظایف اساسی شورای‌عالی محیط زیست

شورای‌عالی محیط زیست باید میزان آگاهی خود در زمینه زیست‌محیطی را افزایش دهد.

شورای‌عالی محیط زیست موظف است که عوامل مخرب و آلاینده‌های مختلف محیط زیست را مطالعه کند.

وظیفه شورای‌عالی محیط زیست این است که باید زیستگاه‌های بحرانی با ارزش زیست‌بومی بالا را شناسایی و تعیین کند.

شورای‌عالی محیط زیست مکلف است که برای مدیریت و بهره‌برداری از منابع آب، هوا، خاک، مدیریت پسماندها و زباله‌های شهری، صنعتی و کشاورزی، روستایی، کنترل دخالت در اکوسیستم‌ها بر حسب ظرفیت‌های طبیعی آن‌ها ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی را تهیه و تدوین کند.

یکی دیگر از وظایف شورای‌عالی محیط زیست این است که برای مکان‌یابی محل استقرار واحدهای صنعتی بزرگ، کشاورزی و سکونتگاه‌های انسانی، دستورالعمل‌های زیست‌محیطی ارائه دهد و از فناوری‌های سازگار با محیط زیست استفاده کند.

از دیگر مسئولیت‌های شورای‌عالی محیط زیست در زمینه محیط زیست می‌توان به گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.

شورای‌عالی محیط زیست باید با ایجاد موزه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، گونه‌های گیاهی و جانوری را جمع‌آوری و نگهداری کند، سپس آن‌ها را نمایش دهد.

وظیفه شورای‌عالی محیط زیست برای پیشگیری و منع ورود آلاینده‌ها به منابع زیست‌محیطی این است که به‌طور قانونی دخالت و نظارت‌ کند.

انتهای پیام/+

نظر شما