شناسهٔ خبر: 54315120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

خودرو گران نمی‌شود وعده‌ای از سمت وزیر صمت درخصوص افزایش قیمت

صاحب‌خبر -

گروه خودرو- سیدرضا فاطمی‌امین؛ وزیر صمت، در بازدید از گروه خودروسازی سایپا، اظهار کرد: صنعت خودروی ایران از نظر ظرفیت نیروی انسانی و زیرساخت‌های نصب شده، مناسب است. این صنعت هرچند مسائل و چالش‌های زیادی دارد و از این بابت باید به مردم و مشتریان حق داد، اما قابل احیاء و اصلاح است. در ماه‌های گذشته تمرکز اولیه ما روی موضوع تولید و افزایش تولید بود. وقتی تولید افزایش می‌یابد گردش مالی شرکت‌ها اتفاق افتاده، قیمت تمام شده کاهش یافته، شرکت‌های قطعه‌ساز به حرکت می‌افتند و بهبود کیفیت را می‌توان انتظار داشت. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدرضا فاطمی‌امین؛ اضافه کرد: نکته دوم، حرکت به سمت تغییر محصول است، زیرا بخش عمده‌ای از بی‌کیفیتی که مردم درخصوص خودروها اشاره دارند، ناشی از پلتفرم‌های قدیمی در خودروهایی همچون تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ است که خیلی قابل اصلاح نیستند. ایران‌خودرو در سال‌جاری ۸۰ هزار دستگاه خودروی تارا و سایپا ۸۰ هزار دستگاه خودروی شاهین را جایگزین محصولات قدیمی خواهند کرد که تغییر ریل و حرکت به سمت خودروهای جدید است. وی افزود: از این پس باید بیشتر روی محصولات جدید متمرکز باشیم، خودروهایی همچون تارا و شاهین از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما قیمت‌های بالایی دارند که برای آحاد جامعه قابل دسترسی نیستند. در تلاشیم خودروهایی با قیمت‌های پایین‌تر در کشور تولید کنیم. فاطمی‌امین؛ تأکید کرد: وضعیت صنعت خودروی کشور هنوز قابل دفاع نیست، اما نسبت به حدود شش ماه گذشته رشد قابل‌توجهی داشته و مشکلات آن یک‌به‌یک در حال رفع است. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، گفت: در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش قیمت خودروها و گران شدن آنها نداریم. فاطمی‌امین؛ در ادامه با اشاره به برنامه دو ساله تعریف شده برای صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: امروز تا حدود زیادی مشکل تولید خودرو حل شده است. سال گذشته ۷۰ هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود داشت و متوسط عبور مستقیم خودرو در شرکتی نظیر سایپا تنها ۱۸ درصد بود که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کرد. وزیر صمت، اضافه کرد: امروز عبور مستقیم خودرو از خط تولید به بازار در ایران‌خودرو به 100درصد و در سایپا به ۹۷ درصد رسیده است. فاطمی‌امین؛ گفت: اجرای اقدامات دیگری نیز در نقشه‌راه صنعت خودرو آغاز شده که از آن جمله مبارزه با کالاهای یدکی قاچاق قابل اشاره است که ۳۰ درصد بازار لوازم‌یدکی خودرو را تشکیل می‌داد. در سایر موضوعات از جمله تنوع محصول، بهبود کیفیت، اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و... به‌طورکلی در ۹ محور، برنامه‌هایی تهیه شده و از خودروسازان نیز خواسته‌ایم که در همین راستا حرکت کنند. وی درخصوص قانون جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده و دو خودروساز بزرگ کشور را در قبال آن متعهد کرده است که باید مطابق قانون اجراء شده و کارهای آن پیش بروند. همچنین  فاطمی‌امین؛ در ادامه، به بازدید سرزده از گروه صنعتی ایران‌خودرو و همچنین شرکت خودروهای سفارشی ایران‌خودرو (آپکو)، پرداخت و اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد مرجع اصلی کیفیت خودروها در کشور است و به طور قطع از سازمان ملی استاندارد پشتیبانی خواهیم کرد و نظرات این سازمان لحاظ خواهد شد. وی بیان داشت: همه تولیدکنندگان به‌ویژه خودروسازان موظف هستند که ضوابط سازمان ملی استاندارد را رعایت کنند. وزیر صنعت،معدن‌وتجارت، یادآور شد: بخشی از معضل کیفیت خودرو ناشی از کسری قطعات و تولید خودروهای ناقص است. فاطمی‌امین؛ ادامه داد: از ابتدای خردادماه امسال با تعهدی که در بین مدیران ایران‌خودرو ایجاد شد، تولید خودروهای ناقص این خودروساز به حداقل رسید و شاهد درصد بالایی از عبور مستقیم خودروها از خط تولید این خودروسازان هستیم که در گذشته تنها به میزان ۱۰ درصد بوده است. وی اضافه کرد: علاوه بر موضوع تولید ناقص خودروها، بخشی از دلایل کاهش کیفیت خودروها به پلتفرم‌ها و قدیمی بودن آنها باز می‌گردد. وزیر صمت، بیان داشت: به طور نمونه خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵، سمند و تیبا که سالیان سال از تولید آنها می‌گذرد به دلیل قدیمی بودن پلتفرم‌ها با مشکل کیفیت مواجه هستند و باید تولید آنها متوقف شود. فاطمی‌امین؛ با اشاره به افزایش تولید خودروی نظیر تارا از دو هزار دستگاه در سال گذشته به بیش از ۷۵ هزار دستگاه در سال‌جاری، خاطرنشان کرد: با تولید این خودرو، تولید خودروهایی همچون سمند و پژو۴۰۵ از خط خارج خواهد شد. وی  تصریح کرد: در این زمینه نظرات سازمان ملی استاندارد فصل‌الخطاب است و هر تصمیمی که از سوی این سازمان درخصوص خودروهای تولید اتخاذ شود باید اجرایی شود. سه خودروی سمند، تیبای صندوق‌دار و تیبا۲ به علت عیوب پرتکرار ایمنی عملکرد، از سوی دفتر تخصصی صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران از فهرست تمدید اعتبار حذف شدند. در حاشیه این بازدید، مدیرعامل ایران‌خودرو، در جمع خبرنگاران با اشاره به تولید روزانه دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در این گروه صنعتی، گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی استاندارد، ایرانخودرو از سه ماه قبل اعلام کرده است که خودروهای سمند و پژو۴۰۵ از خط تولید خارج خواهند شد. خطیبی؛ تصریح‌کرد: در این زمینه، تعداد ۹ هزار دستگاه تعهد به تاکسیرانی داریم که براساس استانداردها و اقدامات سختگیرانه‌ای که وجود دارد، به‌طور قطع این تعداد با کیفیت بهتری نسبت به تولیدات قبل عرضه خواهند شد. وی با اشاره به برنامه‌های جامع ایران‌خودرو در راستای طراحی و توسعه محصول متناسب با نیازهای بازار داخلی، خاطرنشان‌کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، امیدواریم ماه آینده خط تولید سمند در تبریز را با حضور وزیر صمت برای همیشه متوقف کنیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با تأکید بر اینکه اکنون خودروی ناقص در ایران‌خودرو تولید نمی‌شود و محصولات به صورت عبور مستقیم از خط تولید تحویل مشتریان می‌شود، گفت: اکنون ۲۶ هزار دستگاه خودروی دارای کسری قطعه در ایران‌خودرو وجود دارد که ۱۴ هزار دستگاه آن مربوط به محصول سورن در تبریز است که گزارش به صفر رسیدن آن نیز به‌زودی ارائه خواهد شد. وی اظهار داشت: تعهدات معوق در سال گذشته در همین زمان ۳۲ هزار دستگاه بوده که در پایان اردیبهشتماه به شش هزار دستگاه کاهش یافت که بخش اصلی آن مربوط به محصول سورن بوده که با همکاری پلیس راهور این تعداد تحویل مشتریان خواهد شد. وی با اعلام این که در حال‌حاضر روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی کامل و بدون کسری به صورت پایدار در این مجموعه تولید می‌شود، از برنامه‌ریزی برای افزایش تولید به روزانه دو هزار و ۹۰۰ دستگاه خبر داد. خطیبی؛ افزود: هم زمان با اجرای طرح‌های تحول کیفیت محصولات ایران‌خودرو در قالب ۱۶۱ برنامه اصلی، افزایش تیراژ تولید در راستای پوشش تقاضای موجود در بازار نیز در دستور کار ویژه این شرکت قرار دارد و در همین راستا در روزهای آینده تیراژ تولید محصول تارا افزایش قابل توجهی خواهد داشت. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته به جز در مقاطعی معدود ایران‌خودرو همیشه تولید خودروی ناقص داشته است، عنوان‌داشت: در زمانی که وضعیت ایران‌خودرو مطلوب نبود، روزانه ۱۰۰ دستگاه و به عبارتی، پنج درصد از تولید روزانه به صورت عبور مستقیم و بدون کسری انجام می‌شد. به گفته خطیبی؛ فرآیند عبور مستقیم تولید، علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی کیفیت، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات ایران‌خودرو را در زمینه فرآیند زنجیره تأمین و نقدینگی حل می‌کند و از ایجاد زیان‌های مالی سنگین جلوگیری خواهد کرد.

نظر شما