شناسهٔ خبر: 54311215 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

«گزارش ماهانه نوبیتکس» از بازار رمزارزها منتشر شد

نزدیک به 7 میلیون معامله رمزارزی در یک ماه

گزارش اردیبهشت‌ماه پلتفرم مبادله رمزارز نوبیتکس منتشر شد؛

صاحب‌خبر -

گزارشی که نشان می‌دهد در این ماه ایرانی‌ها نزدیک به 7 میلیون معامله در این پلتفرم انجام داده‌اند و همچنین 20 درصد از سبد دارایی‌های موجود در کیف پول کاربران آن، به شیبا اختصاص دارد.

نوبیتکس که بزرگترین پلتفرم مبادله رمزارزها در ایران است، سال پیش گزارش سالانه خود را منتشر کرد که اولین مرجع اطلاعات از بازار رمزارزها در ایران بود. این شرکت اعلام کرده که بعد از این به‌صورت ماهیانه گزارش وضعیت بازار رمزارزها در ایران را منتشر می‌کند.

اطلاعات مربوط به سهم هر رمزارز در کیف پول کاربران این پلتفرم، تعداد معاملات انجام شده برای هر رمزارز و همچنین میزان بازدید صفحات رمزارزهای مختلف در سایت نوبیتکس، در این گزارش منتشر شده است.

شیبا برنده بازار ریالی، بیت کوین بر فراز بازار تتری

نکته جالب اینکه گرچه در بازار ریالی این پلتفرم، شیبا با 14.5 درصد بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده، اما در بازار تتری که بیشتر کاربران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند، بیت‌کوین با 12 درصد، در رتبه اول تعداد معاملات بازار تتری نوبیتکس قرار دارد.

رمزارز شیبا اینو در گزارش ماه اردیبهشت نوبیتکس، به عنوان محبوب‌ترین رمزارز بین کاربران ایرانی در این ماه به چشم می‎خورد. به طوری که 20.6 درصد دارایی کاربران نوبیتکس که در کیف‌پول این پلفترم نگهداری می‌شود، به شیبا اختصاص دارد.

فانتوم با سهم 17.8 درصدی و اکسی با سهم 15.1 درصدی در رتبه‌های بعدی هستند و مانا، سند و ماتیک در ادامه به چشم می‌خورند. به جز شیبا، پنج رمزارز دیگری که در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند، همگی به تازگی به جمع رمزارزهای پشتیبانی شده در نوبیتکس اضافه شده‌اند.

نمودار تعداد معاملات

6.9 میلیون معامله موفق در اردیبهشت‌ماه

نوبیتکس در گزارش اردیبهشت‌ماه خود اعلام کرده حدود شش میلیون و 885هزار معامله موفق در دومین ماه سال 1401 انجام شده که این رقم نسبت به فروردین‌ماه حدود 4.4درصد کاهش پیدا کرده است. در روزهای مختلف اردیبهشت‌ماه به طور میانگین روزانه 222هزار معامله انجام شده که کمترین آنها مربوط به سوم اردیبهشت با حدود 110هزار معامله و بیشترین آنها در 22اردیبهشت با نزدیک به 490هزار معامله بوده است.

پرمعامله‌ترین رمزارزها برای ایرانیان

از کل معاملات اردیبهشت‌ماه نوبیتکس، 91درصد مربوط به بازارهای ریالی و 9درصد مربوط به بازارهای تتری بوده است. به همین خاطر معاملات بازارهای ریالی این پلتفرم، تعیین کننده نهایی پرمعامله‌ترین رمزارزها هستند. بر اساس گزارش نوبیتکس 14.5درصد معاملات ریالی، برای خرید و فروش شیبا انجام شده و تتر با سهم 12.4درصدی و دوج‌کوین با سهم 11.2درصدی از معاملات ریالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در بازارهای تتری شرایط متفاوت است. در این بازارها بیت‌کوین 12درصد معاملات را به خود اختصاص داده است. دوج‌کوین 9.8درصد و ترون 9.7درصد در بازارهای تتری نوبیتکس سهم دارند. از نظر مجموع معاملات انجام شده در بازارهای ریالی و تتری، دوج‌کوین با 965هزار معامله در رتبه اول قرار گرفته و تتر با 781هزار معامله و دوج‌کوین با 764هزار معامله در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. ترون و فانتوم از دیگر رمزارزهایی هستند که تعداد معاملات آنها در اردیبهشت‌ماه بالا بوده است.

سرمایه‌گذاری در روز تعطیل

کاربران نوبیتکس در اردیبهشت‌ماه در مجموع 20میلیون و 83هزار مرتبه به صفحات بازارهای این پلتفرم مراجعه کرده‌اند. براساس گزارش نوبیتکس این رقم نسبت به فروردین‌ماه 13درصد کاهش داشته که با توجه به تعطیلات عید و افزایش معمول بازدید سایت‌ها در این روزها، کاهش بازدید در ماه دوم سال طبیعی به نظر می‌رسد.

آنطور که گزارش اردیبهشت‌ماه نوبیتکس نشان می‌دهد کاربران این پلتفرم در روزهای تعطیل یعنی پنجشنبه و جمعه علاقه و زمان بیشتری برای رصد بازارها دارند. چراکه عموما هر هفت روز یکبار در روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد افزایش نسبی میزان بازدید صفحات بازارها در سایت نوبیتکس هستیم. بیشترین تعداد بازدید روزانه در این ماه مربوط به پنجشنبه هشتم اردیبهشت‌ است که در آن صفحات بازارهای نوبیتکس یک میلیون و 300هزار بازدید را ثبت کرده‌اند.

بیت‌کوین؛ ترند اصلی بازار

بیشترین بازدید کاربران ایرانی، از صفحه بازار بیت کوین بوده و کاربران می دانند که نوسانات قیمتی بیت کوین، بر کل این بازار تاثیر می گذارد. از این رو گرچه شیبا از نظر تعداد معاملات و همچنین دارایی موجود در کیف‌ پول کاربران نوبیتکس رتبه اول را به خود اختصاص داده، اما براساس گزارش اردیبهشت‌ماه نوبیتکس، هنوز حواس خیلی از سرمایه‌گذاران ایرانی به بیت‌کوین است.

در اردیبهشت، صفحه بازار بیت‌کوین در سایت نوبیتکس دو میلیون و 870هزار مرتبه بازدید شده است. دوج‌کوین با دو میلیون و 720هزار بازدید و شیبا با دو میلیون و 592هزار بازدید ماهانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. صفحات بازارهای تتر و ترون از دیگر صفحاتی هستند که کاربران نوبیتکس توجه ویژه‌ای به آن نشان داده‌اند.

کاربرانی که بازارهای تتری را دنبال می‌کنند، 40درصد توجه خود را به بیت‌کوین اختصاص داده‌اند اما در بین بازارهای ریالی همچنان دوج‌کوین و شیبا پربازدیدترین بازارها هستند و بیت‌کوین در رتبه سوم قرار گرفته است.

نظر شما