شناسهٔ خبر: 54311194 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هیچ مورد مشکوکی از آبله میمون در اصفهان مشاهده نشده است

گروه استان‌ها- مدیر واحد مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: هنوز در سطح استان مورد مشکوکی به بیماری آبله میمون مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

رضا فدایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره مشاهده و شناسایی 6 مورد ابتلا به آبله میمون در کشور اظهار داشت: قبل از هر چیز باید اعلام کنم که هنوز  ابتلای آن 6 نفر به آبله میمون قطعی نشده است بلکه آن 6 نفر جزو مواردی بودند که احتمال ابتلای آنها به آبله میمون وجود داشت و بر همین اساس نمونه آنها به انستیتو پاستور تهران فرستاده شده و هنوز ابتلای قطعی آنها به آبله میمون به صورت رسمی تایید نشده است.

وی افزود: خوشبختانه هنوز در سطح استان مورد مشکوکی به بیماری آبله میمون مشاهده نشده است. علائم بیماری آبله میمون بسیار به بیماری آبله مرغان شباهت دارد و در فصل بهار نیز آبله مرغان بیماری شایعی است و احتمال دارد که به موارد مشکوکی برخورد کنیم که در این صورت از فرد مشکوک  نمونه‌گیری کرده و به انستیتو پاستور تهران ارسال خواهد شد اما خوشبختانه تا این لحظه در استان اصفهان به مورد مشکوکی برنخورده‌ایم.

مدیر واحد مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان درباره علائم شایع آبله میمون گفت: علائم این بیماری خیلی به آبله مرغان که همه در دوران بچگی تجربه کرده‌ایم، شباهت دارد و در روزهای اول خودش را با بدن درد و تب نشان می‌دهد و چند روز بعد دانه‌های حاوی مایع که به آنها جوش‌های آبدار می‌گویند در سطح صورت، دست و پا قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: شباهت بیماری آبله میمون با آبله مرغان باعث شده که از نظر بالینی نتوان تشخیص دقیقی دارد و حتما باید نمونه به آزمایشگاه ارسال و در آنجا تایید شود. اگر کسی این علائم را مشاهده کرد حتما باید به مراکز بهداشتی یا پزشک نزدیک به محل سکونتش مراجعه کرده و تا خشک شدن دانه‌ها در منزل قرنطینه شود چون فرقی ندارد که به‌ آبله میمون مبتلا شده باشد و یا به آبله مرغان، هر دو بیماری بسیار مسری هستند.

وی در پاسخ به اینکه علوم پزشکی اصفهان چه راهکاری برای پیش‌گیری از شیوع بیماری در سطح استان اتخاذ کرده است، متذکر شد: اکثر مواردی که در سطح جهان گزارش شده از بین کسانی بوده که به نوعی با قاره آفریقا تماس داشته‌اند و به همین دلیل در همه فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه‌های استان، مسافران در این زمینه رصد می‌شوند تا متوجه شویم چه کسانی از سمت آفریقا به ایران سفر می‌کنند و آیا ضایعاتی روی پوست آنها مشاهده می‌شود یا خیر که تاکنون هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشده است.

فدایی گفت: مردم نباید بترسند کرونا و آبله میمون دو بیماری کاملا متفاوت هستند و مقایسه این دو بیماری درست نیست. در زمان همه‌گیری کرونا نیز قرنطینه خانگی راهکار جدی برای کاهش و جلوگیری از انتشار بیماری در سطح جامعه بود. در شرایط فعلی هم اگر کسی علائم مشابه به آبله مرغان را پیدا کرد، باید در منزل قرنطینه شود و نکات بهداشت فردی را رعایت کند.

انتهای پیام/170/ح

نظر شما