شناسهٔ خبر: 54310356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

العربی الجدید: عملیات ترکیه در شمال سوریه به تعویق افتاد

صاحب‌خبر -

شفقنا- خبرها حاکی از آن است که ارتش ترکیه در هفته‌های اخیر در حال تدارک برای انجام عملیاتی دیگر در مناطق شمالی و شمال شرق سوریه علیه شبه نظامیان کُرد بوده است و اردوغان نیز دوشنبه گذشته صراحتا از قصد ترکیه برای انجام این عملیات خبر داد، اما به نظر می‌رسد که عملیات با تأخیر مواجه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ به گفته یک منبع آگاه در میان گروهک «الجیش الوطنی السوری» در دیداری که شب گذشته(شنبه) فرماندهان نظامی ترکیه با سرکردگان گروهک‌ها در منطقه «حوار کلس» در مرز سوریه داشتند، ترک‌ها اعلام کردند که زمان آغاز عملیات هنوز مشخص نیست.

این منبع افزود که فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای ممانعت از هرگونه تغییر در شرایط میدانی شمال سوریه، ترکیه را مجبور کرده تا عملیات نظامی خود را به تأخیر بیاندازند، آن‌ها هدف از این عملیات را توسعه «منطقه امن» برای بازگرداندن تعداد زیادی از پناهندگان سوری و عقب راندن شبه‌نظامیان کُرد از مرز ترکیه معرفی کرده‌‌اند.

به گفته این منبع؛ این تأخیر در حالی صورت گرفت که محورها و مراحل عملیات در نشست روز قبل مشخص شده بود و قرار بود که در مرحله اول به حلب شمالی در منطقه «سپر فرات» برسند و در شرق فرات نیز به منطقه «چشمه صلح» دست پیدا کنند.

این معارض سوری افزود؛ ترکیه در اولویت اول به دنبال آن است که بر کوبانی(عین العرب) مسلط شود و پیش از این قرار بود عملیات از منطقه «کوبانی» در مرز با ترکیه آغاز شود و مناطق تحت تسلط ارتش آزاد را از یکدیگر جدا کند و در مرحله دوم قرار بود در غرب حلب در مناطق «قبتان الجبل»، «عینجاره» و «سپاه۴۶» که نیروهای حامی ایران در آن‌جا در کنار نظامیان ارتش سوریه مستقر هستند، عملیاتی علیه ارتش سوریه آغاز کنند.

به گفته این منبع آگاه؛ جنگ اوکراین موجب کاهش توجه روسیه به سوریه شد و آنکارا نیز به دلیل نیاز غرب به موافقت او برای توسعه ناتو، کوبانی را هدف اول خود قرار داد که توافقات منطقه‌ای و جهانی بر خلاف این موضوع پیش رفت.

کوبانی(عین العرب) منطقه‌‌ای در استان حلب، در شرق فرات و در نزدیکی مرز با ترکیه است که دارای صدها روستای عرب‌نشین و کُردنشین است که در اواخر سال ۲۰۱۴ مورد حمله گروهک تروریستی داعش قرار گرفت که کمک گروهک‌های معارض و پشتیبانی هواییائتلاف آمریکایی از شبه‌نظامیان کرد از سقوط شهر به دست داعشی‌ها جلوگیری کرد و اکنون از مناطق مهم کُردنشین سوریه محسوب می‌شود.

این خبر را در العربی الجدید ببینید

نظر شما