شناسهٔ خبر: 54309643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تهدید‌های امنیتی «متاورس»

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) یکی از بانفوذترین نهادهای مالی بین‌المللی، در مورد امنیت کاربران در «متاورس» ابراز نگرانی کرده و دلیل آن را ناشناس بودن و ایمنی جوانان دانسته و توصیه‌هایی در این باره ارائه داده است. در مقاله‌ای در آخرین نشست «داووس» در سال 2022، «مارک رید» در مورد رشد این بخش و چرایی نیاز به یک «متاورس» ایمن توضیح داد و گفت: «در حالی که متاورس به عنوان دنیایی جایگزین در حال تبلیغ شدن است، بازی‌های آن در نگاه اول بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند و این یعنی کودکان و نوجوانان اولین و بیشترین جامعه هدف متاورس هستند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: این موسسه همچنین توصیه‌هایی برای ایجاد فضایی ایمن در «متاورس» داشت. براساس نظرسنجی‌ها 72 درصد از والدینی که در مورد «متاورس» اطلاعات داشتند نگران حریم خصوصی فرزندان و 66 درصد آنها نیز نگران امنیت آنها بوده‌اند و با توجه به این موضوع بعضی از شرکت‌ها شروع به تولید «متاورس» محدود و محافظت‌شده مخصوص کودکان کرده‌اند ولی در یک «متاورس» چندکاربره عملا این رویکرد اعمال نمی‌شود. ما باید مداخله کرده و الگوریتم‌ها و مدل کسب‌و‌کارهای بهتری طراحی کنیم. پیش‌بینی رفتارهای جدید نیز مطمئنا باید قسمتی از این ترکیب باشد اما ما همچنان شاهد مجموعه رفتارهای جدیدی هستیم که برخی از آنها نگران‌کننده است و این تکنولوژی باید برای این رفتارها آمادگی داشته باشد.

بلوغ «متاورس» منجر به کاهش مشکلات امنیتی می‌شود

در همین خصوص زهرا کوه‌کن کوچینگ توسعه کسب‌و‌کار به «جهان‌صنعت» گفت: هر اکوسیستم جدیدی که به وجود می‌آید ناشناخته و مبهم است. همچنین تهدیدهای امنیتی بسیاری مانند تهدید هویت، دیتا، پرداخت‌های مالی و بسیاری از تهدید‌های دیگر در متاورس وجود دارد. هر اکوسیستم جدیدی که شکل می‌گیرد تا زمانی که به مرحله بلوغ خود نرسد، قطعا این مشکلات را به همراه دارد.

وی در ادامه گفت: این نگرانی‌ها در متاورس را کاملا بحق می‌دانم اما آنقدر بیش از حد نیست تا انقلاب متاورس از آن عبور نکند. همچنین متاورس را بهتر است انقلاب متاورس بنامیم. به این دلیل که اگر واژه انقلاب را کنار متاورس نگذاریم و آن را به عنوان یک تکنولوژی و اکوسیستم جدید معرفی کنیم، مفهموم کلی را ایجاد نمی‌کند. انقلاب متاورس، پیامد‌هایی بر روی اکوسیستم‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و همه اکوسیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید تا زمانی که به مرحله بلوغ خودشان نرسند، در دنیای متاورس تهدیداتی را به وجود می‌آورند.

وی در پایان گفت: زمانی که انقلاب جدیدی شکل می‌گیرد به این دلیل که هنوز ساختارها، قوانین و ممیزی‌های آن شکل نگرفته است شرایط برای اعمال مجرمانه بیشتر است و برای افراد سودجو فرصت کافی وجود دارد تا از این شرایط نیمه‌کاره بهره‌برداری‌های سودجویانه خودشان را داشته باشند. اما هرچقدر این نوع تکنولوژی‌ها به بلوغ خودشان نزدیک‌تر شوند، این مشکلات کاهش پیدا می‌کند. کمااینکه تمام این موارد امنیتی مانند امنیت دیتا، پرداخت‌های مالی و هویتی که در دنیای متاورس چالش‌های بسیاری وجود آورده است با بلوغ و همه‌گیری سرویس‌های بلاک‌چین به حداقل می‌رسد و به مرور زمان این چالش‌های امنیتی کمتر می‌شود اما به صفر نمی‌رسد.

ورود غول بازی‌سازی «سونی» به دنیای «متاورس»

از سوی دیگر «سونی» در نشست استراتژی سالانه این شرکت، ورود خود به عرصه «متاورس» را اعلام کرد. «سونی»، غول الکترونیک دنیا، اعلام کرده است که رویکرد متمرکزتری را در مورد رویدادهای متاورسی، به عنوان بخشی از استراتژی بازی و سرگرمی خود اتخاذ خواهد کرد. شرکت مالک برند پلی‌استیشن فاش کرد که سرمایه‌گذاری‌های قبلی روی اپیک (Epic)، سازندگان بازی فورت‌نایت (Fortnite) و استودیوی بازی‌سازی بونگی (Bungie)، بخشی از این برنامه جدید هستند. برندهای بازی و سرگرمی اکنون در تلاش هستند تا با ادغام تجربیات «متاورس»، کاربران بیشتری را برای ورود به اکوسیستم خود ترغیب کنند. در همین راستا، مدیر اجرایی «سونی» در نشست سالانه‌ای که این هفته برگزار شد، اظهار داشت: «متاورس در عین حال که یک فضای اجتماعی است، شبکه زنده‌ای است که در آن بازی‌ها، موسیقی، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها تلاقی کرده و تلفیق می‌شوند.» به نظر می‌رسد «سونی» قصد دارد با استفاده از برند پلی‌استیشن خود، جایگاهی را در میان پیشتازان صنعت «متاورس» به دست آورد. پلی‌استیشن «سونی» یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های کاربری در جهان را دارد و «سونی» ممکن است از این قابلیت به عنوان ابزاری برای تثبیت جایگاه خود در دنیای «متاورس» استفاده کند.

جایگاه برتر شهر دوبی در دنیای «متاورس»

همچنین حاکمان دوبی دستورالعمل‌هایی را برای تشکیل کارگروهی به منظور بررسی ترندهای روز دنیای «متاورس» صادر کردند. «شیخ حمدان»، ولیعهد دوبی، تشکیل این کار‌گروه را در راستای تلاش‌ها برای تبدیل شدن این شهر به شهری کلیدی در «متاورس» دانسته است. وی که رییس شورای اجرایی دوبی (DEC) نیز هست، فاش کرد که این کارگروه در حال حاضر روی اهداف کلیدی و استراتژیک «متاورس» دوبی کار می‌کند. طبق گزارش‌های منتشرشده، این استراتژی به دنبال تحقق افزایش سهم بخش «متاورس» در اقتصاد دوبی به چهار میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰ است. حاکمان دوبی همچنین به دنبال افزایش سهم دنیای «متاورس» در تولید ناخالص داخلی آن تا یک درصد هستند. در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگروه فوق به دنبال پیاده‌سازی فناوری‌های مبتنی بر «متاورس» است که به نوبه خود، به بهبود عملکرد جراحان تا ۲۳۰ درصد و افزایش بهره‌وری مهندسان تا ۳۰ درصد کمک می‌کند. انتظار می‌رود که درآمد کسب‌وکارها از «متاورس» تا سال ۲۰۲۵ از ۱۸۰ میلیارد دلار فعلی به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد.

نظر شما