شناسهٔ خبر: 54306030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واکنش نمایندگان به توصیه رهبری در عدم دخالت در انتصابات

پس از دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری برخی از آن‌ها درباره توصیه رهبری بر حفظ استقلال قوا و عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی اظهاراتی داشتند که در این گزارش می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی مانعی جدی بر سر راه مطالبه گری حق مردم از دستگاه‌های اجرایی کشور است.

دخالت در انتصابات، مانع اجرای وظیفه نظارتی نمایندگان است

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در این دیدار بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تأکید کردند، اظهار داشت: مهمترین آسیب دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی این است که در این صورت نمایندگان نمی‌توانند حق مردم را از دستگاه‌های اجرایی مطالبه کنند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: وقتی نماینده‌ای در انتصاب مدیران دخالت داشته باشد اگر آن مدیر قصوری داشته باشد و ضعف ها و مشکلات جدی در عملکردش مشاهده شود، نماینده نمی تواند حق مردم را مطالبه کند و ناچار به چشم پوشی از اشتباهات و کوتاهی‌های مدیر مربوط است.

نقدعلی خاطرنشان کرد:  دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی موجب می‌شود تا نمایندگان نتوانند به وظیفه نظارتی خود به درستی عمل کنند، لذا وظیفه نماینده تحت‌الشعاع دخالت وی در انتصابات قرار می‌گیرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمایشات خود بر این نکته نیز تاکید داشتند که اگر چه نمایندگان نباید در انتصاب مدیران دخالت کنند اما لازم است که مقامات اجرایی در بکارگیری مدیران از نمایندگان مشورت بگیرند، زیرا نمایندگان در میان مردم هستند و حوزه انتخابیه خود را به خوبی می‌شناسند.

 

 عدم دخالت نمایندگان در انتصابات یکی از اصول قانون اساسی است

 نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت:عدم دخالت نمایندگان در انتصابات یکی از اصول قانونی است نمایندگان قانون را وضع کردند و باید به آن پایبند باشد.

رضا حاجی‌پور در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه نمایندگان بر اصل تفکیک و استقلال قوا گفت: نمایندگان باید تمام قد به این اصل پایبند باشند. نمایندگان به اصل تفکیک قوا ایمان دارند رعایت این اصل از اوجب واجبات است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری به این معنا نیست که نمایندگان در برابر خطای مسئولان اجرایی اغماض کنند. رهبری تاکید داشتند نمایندگان باید در حوزه نظارتی خود ورود کنند.

وی اظهار داشت: عدم دخالت نمایندگان در انتصابات یکی از اصول قانونی است نمایندگان قانون را وضع کردند و باید به آن پایبند باشد.در صورتی که مدیری خطا کند نمایندگان ورود کرده و در راستای عزل مدیر اقدام می‌کنند و نظارت خود را اعمال می‌نمایند.

جوکار: دخالت در انتصابات، نمایندگان را از انجام وظایف نظارتی‌شان باز می‌دارد

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: دخالت نمایندگان در انتصابات مدیران اجرایی، آن‌ها را از انجام وظایف قانونی‌شان در حوزه نظارت باز می‌دارد.

محمد صالح جوکار در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید کردند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری پیش از این هم بارها بر عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی کشور تاکید داشتند و در این دیدار نیز عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی و انتصاب مدیران را بار دیگر مطرح کردند.

رییس کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: واقعیت این است که دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی باعث می‌شود تا از انجام وظایف قانونی خود باز بمانند.

جوکار با بیان اینکه وظیفه نمایندگان، قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است، گفت: نماینده‌ای که در انتصاب مدیران دخالت داشته باشد، نمی‌تواند به این وظیفه قانونی خود برای نظارت بر عملکرد مدیران و دولت  عمل کند و ناچار به چشم پوشی از اشتباهات مدیرانی است که در انتصاب آن‌ها دخالت داشته است.

وی افزود: وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است و دخالت در انتصابات مجلس را از شأن قانونی خود دور می‌کند.

رییس کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمایشات خود در دیدار نمایندگان با ایشان بر مشورت گرفتن مدیران اجرایی از نمایندگان در انتصابات تاکید داشتند و معتقد بودند که نمایندگان به دلیل آنکه در میان مردم هستند و مشکلات مردم را لمس می کنند، لازم است تا در انتصاب مدیران مورد مشورت قرار گیرند.

«دخالت در انتصابات» برخلاف وظایف و اختیارات قانونی مجلس است

نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان کار قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارند و دخالت آنها در انتصاب مدیران عبور از این وظیفه قانونی است.

حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید داشتند، اظهار داشت: وظایف هر یک از قوای سه گانه در قانون اساسی مشخص شده و دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران با اصل استقلال قوا مغایر است.

نمایندگان نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان کار قانونگذاری و نظارت را بر عهده دارند و دخالت آنها در انتصاب مدیران عبور از این وظیفه قانونی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی موجب می‌شود تا آنها نتوانند آنطور که شایسته است بر حسن اجرای قوانین نظارت داشته باشند و بعد نظارتی مجلس را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی افزود: البته در کنار این توصیه رهبر معظم انقلاب برای این نکته نیز تاکید داشتند که با توجه به اینکه نمایندگان ارتباط نزدیکی با مردم حوزه انتخابیه خود دارند در انتصاب مدیران از آنها مشورت گرفته شود.

غلامرضا منتظری: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران، با اصل استقلال قوا در تضاد است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود نمایندگان به انتصابات تیغ نظارتی مجلس را کُند، می‌کند،گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران، با اصل استقلال قوا در تضاد است

غلامرضا منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات تاکید داشتند، گفت: طبق قانون اساسی وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است در هیچ جای قانون وظیفه‌ای در حوزه انتصاب مدیران برای نمایندگان پیش بینی نشده است.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ورود نمایندگان به انتصابات تیغ نظارتی مجلس را کُند، می‌کند، زمانی‌که نمایندگان در انتصابات دخالت داشته باشند، نمی‌توانند نظارت درستی بر عملکرد مدیران اجرایی داشته باشند.

منتظری خاطرنشان کرد: زمانی‌که نماینده‌ای در انتصاب مدیران دخالت داشته باشد به ناچار از اشتباهات آن مدیر نیز چشم پوشی می‌کند، نتیجه این کار ایجاد انحراف از مسیر اصلی در خدمت رسانی به مردم است.

وی تاکید کرد: در قانون اساسی وظیفه هر قوه مشخص شده، دخالت نمایندگان در انتصابات با استقلال قوا در تضاد است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس: دخالت نمایندگان در انتصابات تیغ نظارت را کُند، می‌کند

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی نظارت مجلس را تحت الشعاع قرار داده و تیغ نظارتی مجلس را کند میکند

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب هم در این دیدار و هم در سخنان قبلی شان بر عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی تاکید داشته‌اند، اظهار داشت: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی، نظارت نمایندگان بر مدیران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باعث کند شدن تیغ نظارتی مجلس می‌شود.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را بر عهده دارند و هرگونه اقدام خارج از چارچوب وظایف نمایندگی باعث می شود تا آنها نتوانند به وظایف اصلی خود عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی با اصل استقلال قوا در تعارض است و قابل پذیرش نیست.

امیرآبادی:دخالت نمایندگان در انتصابات برخلاف اصل تفکیک قوا است

عضو هییت رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: دخالت نمایندگان در انتصابات دستگاه‌های اجرایی برخلاف اصل تفکیک قوا است و بین این موضوع و امر نظارت تفاوت وجود دارد.

احمد امیرآبادی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا،با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات در دستگاه‌های اجرایی تاکید داشتند،گفت: دخالت نمایندگان در انتصابات در دستگاه‌های اجرایی برخلاف اصل تفکیک قوا است و ما نباید اجازه دهیم که این اصل زیر سوال برود.

عضو هییت رییسه مجلس اظهار داشت: البته بین دخالت نمایندگان در انتصابات در دستگاههای اجرایی و امر نظارت که جزو وظیفه نمایندگان است تفاوت وجود دارد.

امیرآبادی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب معتقد بودند«در انتصابات و انتخاب مدیران باید از نمایندگان مشورت گرفته شود»، ادامه داد: استانداری قم در انتصاب مدیران از بنده مشورت می‌گیرد، بنده هم نظرم را اعلام می‌کنم اما هیچگاه به دنبال تحمیل نظر خود به استاندار نیستم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتصاب مدیران با تصمیم مدیران ارشد اجرایی انجام می ‌شود، مسئولیت عملکرد مدیران نیز با دولت است، نظر نمایندگان در این خصوص در حد مشورت به مسئولان است است.

نماینده مردم لاهیجان:ذنمایندگان نباید برای انتخاب و انتصاب مدیران به دولت فشار بیاورند

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توصیه رهبری انقلاب در مورد عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی در راستای قانون اساسی و اصل تفکیک قوا بیان شده است،گفت: نمایندگان نباید برای انتخاب و انتصاب مدیران به دولت فشار بیاورند.

رسول فرخی میکال در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه توصیه رهبری انقلاب در مورد عدم دخالت نمایندگان در انتصابات دولتی در راستای قانون اساسی و اصل تفکیک قوا بیان شد، اظهار داشت: نمایندگان نباید برای انتخاب و انتصاب مدیران به دولت فشار بیاورند.

 عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها بیان داشت: دولت برای پیشبرد تصمیمات اجرایی خود مدیرانی را انتخاب می‌کند که با برنامه دولت همراه باشند، اما هماهنگی در انتخاب مدیران استانی و شهرستانی اگر با نظر نمایندگان انجام شود بهتر است.

فرخی میکال اضافه کرد: نمایندگان نیروی انسانی منطقه را بهتر می‌شناسند و گرفتن  نظر مشورتی آنها می‌تواند برای انتخاب افراد اصلح تاثیر گذار باشد و نوعی کمک به انتخاب دولت در انتصاب مدیران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان که فرمودند «یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند»گفت:رهبر انقلاب این موضوع را به درستی تببین کردند مسلما استفاده از نظر مشورتی نمایندگان می‌تواند راستای انتخاب شایسته سالاری موثر باشد.

فرخی میکال بیان داشت:در برخی از سازمان ها مشاهده شده که برای مدیریت از افرادی  استفاده کردند که تخصص چندانی در حیطه کاری خود ندارد و افرادی که سال‌ها در همان سازمان زحمت کشیدند کنار گذاشته می‌شوند، نمایندگان می‌توانند در این موضوع از ابزار نظارتی خود استفاده کنند،بدون شک همراهی دولت و مجلس بر کارآمدی نهادها و شایسته سالاری،موثر است.

نماینده مردم لارستان: تاکید رهبر انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، حجت شرعی و قانونی است

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاکید رهبر انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، حجت شرعی و قانونی را بر وکلای ملت تمام کرده است، گفت:طبق اصل تفکیک قوا، انتصاب مدیران بر عهده دولت است

عبدالعلی رحیمی مظفری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با بیان اینکه رهبر انقلاب تاکید داشتند که نمایندگان نباید در انتصابات دخالت کنند، اظهار داشت: این تذکر رهبری از سر دلسوزی است، ایشان با دور اندیشی نگران هستند که نمایندگان با دخالت در انتصابات نتوانند نقش نظارتی خود را به درستی ایفا کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، نمایندگان نباید در انتصابات به دولت فشار بیاورند، تا افراد خاصی پُست بگیرند. علاوه بر این نمایندگان باید با مدیران منصوب دولت، همکاری و همراهی کنند زیرا همراهی بین قوا ضروری است.

رحیمی مظفری با بیان اینکه وظیفه نمایندگان و همه ارکان دولت تبعیت از فرمایشات رهبری انقلاب است گفت: برخی از طیف‌های سیاسی و افراد تریبون‌دار تلاش دارند که در انتصابات دخالت کنند، دولت باید با تکیه بر اصل تفکیک قوا، مستقل عمل کند.

نماینده سروستان در مجلس ادامه داد: تعدادی از نمایندگان در حلقه‌های اصلی برخی جریانات سیاسی عضو هستند و تلاش دارند در انتصابات از نزدیکان جریان سیاسی خود حمایت کنند، این اقدامات طبیعتا شائبه دخالت حداکثری در انتصابات را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با بیان اینکه تاکید رهبر انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، حجت شرعی و قانونی را بر وکلای ملت تمام کرده است، گفت: فرمایشات رهبر حکایت از این داشت که ایشان از عملکرد مجلس رضایت نسبی دارند دولتمردان هم باید به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر لزوم مشورت با مجلس توجه کنند.

نماینده مردم سروستان با بیان اینکه طبق اصل تفکیک قوا، انتصاب مدیران بر عهده دولت است، بیان داشت: اگر مدیران دولتی کم‌کاری کنند مجلس حق خود می‌داند که در راستای اصلاح وضعیت، ورود کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: با توجه به شناختی که نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه دارند، می‌توانند به دولت کمک کنند، بارها مسوولان دولتی و استاندار از بنده در مورد انتصابات نظر خواهی کردند که این هماهنگی بین دولت و مجلس را می‌رساند.

وی ادامه داد: قطعا دخالت‌های در زمینه انتصاب مدیران دولتی وجود دارد، موجب تذکر رهبر انقلاب شده است، اما اینکه این موضوع را فراگیر کنیم و بگوییم همه نمایندگان در انتصابات دخالت می‌کنند، اینگونه نیست. این مجلس شرایط خاصی دارد و مقام معظم رهبری هم از سر دلسوزی، نمی‌خواهند مجلس  آسیبی ببیند.

منبع: ایرنا

نظر شما