شناسهٔ خبر: 54305340 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«واشنگتن‌پست»؛

تجربه ایران چگونه روسیه را در شرایط تحریم یاری می کند؟

محمدرضا مرادی

درک اینکه چرا روس‌ها به موضوع تحریم ایران علاقه نشان داده‌اند، دشوار نیست. طی ماه‌های گذشته روسیه از لحاظ تنگناهای تحریمی از ایران پیشی گرفته‌است و به نظر می‌رسد که این شرایط تداوم یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با عنوان «روسیه در پی استفاده از تجارب ایران برای زندگی تحت تحریم‌های بلندمدت است» به قلم «میریام برگر» ستون‌نویس خود به ماجرای سفر «الکسی پیوواروف» روزنامه نگار مستقل روس به ایران پرداخت که در ادامه به خلاصه‌ای از آن اشاره خواهد شد؛

این روزنامه نگار مستقل روس که از زندگی تحت سال‌ها تحریم اقتصادی در ایران متعجب بود، برای اطلاع از این وضعیت راهی ایران شد. او ماه قبل نتیجه تحقیقات خود را در یک ویدئوی ۸۰ دقیقه‌ای در توئیتر به اشتراک گذاشت که بیش از ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار بازدید داشت. تورم بالا، سیستم چندنرخی سردرگم‌کننده و کارآفرینانی که تقریباً برای همه چیز برنامه و جایگزین ارائه می‌دهند.

درک اینکه چرا روس‌ها به موضوع تحریم ایران علاقه نشان داده‌اند، دشوار نیست. طی ماه‌های گذشته روسیه از لحاظ تنگناهای تحریمی از ایران پیشی گرفته‌است و به نظر می‌رسد که این شرایط تداوم یابد و روسیه تغییر اساسی در رویکرد خود نسبت به اوکراین انجام ندهد.

وی در این زمینه گفت: «مساله این نیست که آیا فرد می‌تواند در بلند مدت تحت تحریم زنده بماند یا خیر. البته که می‌تواند!» پیوواروف به مخاطبان روسی‌زبان گفت: «پرسش اصلی این است که برای چه؟»

آیا تحریم روسیه مانند ایران پیش می‌رود؟

همان طور که پیوواروف در آغاز برنامه خود اشاره کرد، ایران و روسیه را نمی‌توان به طور کامل با یکدیگر مقایسه کرد. «الی گرانمایه» معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا گفت: روسیه یک قدرت هسته‌ای و بازیگری با یک کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل است. این کشور تولیدکننده گندم و صادرکننده نفت در سطح جهان است و متحدان یا دست‌کم شرکای زیادی در بخش جنوبی جهان دارد. بنابراین ژئوپلیتیک تحریم‌های روسیه بسیار متفاوت از ایران است که اعمال تحریم‌ها را علیه مسکو در سطح جهانی با دشواری مواجه می‌کند.

گریز واقعی از تحریم زیر رادار اتفاق می‌افتد

«ریچارد نفیو» که در ژانویه از سمت خود با عنوان معاون نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران کناره‌گیری کرد، ادعا کرد که دولت ایران و متحدان آن شرکت‌هایی را برای تجارت کالا ایجاد و از گروه‌های جنایتکار به عنوان واسطه پولشویی استفاده می‌کنند و نفت تحریم شده خود را به خارج از شبکه انتقال می‌دهند.

ایران هنر دور زدن تحریم‌ها را به کمال رسانده‌است. نفتکش‌ها در دریاهای آزاد جایی که کشورها تمایلی به حضور در آنجا ندارند، رادارهای خود را خاموش و نفت ایران را انتقال می‌دهند تا ردیابی نشوند.

در اوایل ماه می، ایران از دو برابر شدن صادرات نفت خود از اوت خبر داد. پیوواروف به نقل از یکی از ایرانی‌ها گفت از زمان آغاز کارزار حداکثری ترامپ علیه ایران زندگی برای او سخت‌تر شده اما همین تحریم‌ها برای بسیاری از مردم به یک تجارت تبدیل شده‌است.

روسیه واقعاً چقدر منزوی است؟

در پاسخ به این پرسش که «روسیه واقعاً چقدر منزوی است؟»، پیوواروف معتقد است که بازارهای خاکستری و سیاه برای روسیه کم نیست اگرچه از لحاظ قانونی نیز هنوز راه‌های زیادی پیش روی این کشور قرار دارد. به رغم تکاپوی واشنگتن اما بازیگران کلیدی آسیایی، آفریقایی و خاورمیانه‌ای تمایلی به همکاری با آمریکا از خود نشان نمی‌دهند.

اما اگر روسیه به چنین بازارهایی نیاز داشته باشد، این مدل وجود دارد. «کورمک مک گاری» تحلیلگر دریایی در مؤسسه مشاوره ریسک جهانی مدعی شد که احتمالاً ۸ درصد از نفت‌کش‌های جهان به طور غیرقانونی از دو کشور ایران و ونزوئلا نفت حمل کنند. او گفت با نگاهی به تجارب تاریخی، احتمال آن وجود دارد که روسیه نیز در برابر تحریم‌ها کوتاه آمده و راه‌هایی را برای دور زدن آن بیابد و یاد بگیرد که با تحریم‌ها زندگی کند؛ کاری که تا به امروز ایران کرده‌است.

نظر شما