شناسهٔ خبر: 54297251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

قاعده بازی در آب‌های خلیج‌فارس

توقیف 2نفتکش یونانی در روزهای اخیر به‌دلیل تخلف‌های انجام شده در آب‌های خلیج‌فارس که از سوی سپاه‌پاسداران انجام و با بازتاب‌های گسترده در رسانه‌های جهان مواجه شد، نشان داد این جمهوری‌اسلامی ایران است که قاعده بازی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز را تعیین می‌کند. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

 توقیف 2نفتکش یونانی در روزهای اخیر به‌دلیل تخلف‌های انجام شده در آب‌های خلیج‌فارس که از سوی سپاه‌پاسداران انجام و با بازتاب‌های گسترده در رسانه‌های جهان مواجه شد، نشان داد این جمهوری‌اسلامی ایران است که قاعده بازی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز را تعیین می‌کند. به‌گزارش همشهری، اقدام سپاه‌پاسداران در توقیف 2نفتکش یونانی پس‌ از آن انجام شد که دولت این کشور یک نفتکش روسی حامل نفت ایران را به‌صورت علنی دزدید و تحویل آمریکایی‌ها داد؛ موضوعی که با اعتراض شدید ایران مواجه شد و احضار کاردار یونان(در غیاب سفیر این کشور) به وزارت امورخارجه کشورمان را به‌دنبال داشت.
ماجرا از جایی آغاز شد که گارد ساحلی یونان در آخرین روزهای فروردین‌ماه سال‌جاری یک نفتکش روسی ۱۱۵هزارتنی به نام «پگاس» که به نام «لانا» تغییر کرده بود را با ۱۹خدمه در نزدیکی سواحل جزیره «اویا» این کشور توقیف کرد؛ اقدامی که مقام‌های یونانی دلیل آن را «اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به‌خاطر درگیری نظامی با اوکراین اعلام کردند.»
در این میان پیگیری‌های دیپلماتیک برای آزادی کشتی حامل نفت ایران به‌جایی نرسید و دولت یونان در رفتاری غیرقانونی و البته عجیب، نسبت به مصادره نفت ایران اقدام کرد و براساس برخی گزارش‌ها، به‌درخواست وزارت دادگستری آمریکا، محموله کشتی تحویل این کشور شده‌ است؛ اقدامی که سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان با صدور بیانیه‌ای، آن را مصداق بارز «دزدی دریایی» از سوی دولت یونان دانست.

توقیف ۲نفتکش یونانی 
در چنین شرایطی بود که جمعه شب گذشته روابط‌عمومی کل سپاه‌پاسداران در اطلاعیه‌ای، خبر توقیف ۲فروند نفتکش یونانی در آب‌های خلیج‌فارس را تأیید و دلیل آن را تخلف‌های انجام شده در آب‌های خلیج‌فارس اعلام کرد؛ اقدامی که بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. بر این اساس روزنامه صهیونیستی یدیعوت‌احرونوت، درباره اهمیت اقدام‌های عملیاتی سپاه پاسداران نوشت: «توقیف نفتکش‌های ایرانی در منطقه طرحی بود که موساد آن را به‌عنوان «جنگ جدید نفتکش‌ها» پیش می‌برد. هدف آن بود که تهران به‌گونه‌ای تحت فشار قرار گیرد که با اجرای تحریم‌ها و کنترل میدانی فروش نفت، فلج شده و حتی نتواند یک قطره نفت نیز صادر کند، اما سپاه ورق‌بازی را برگرداند.» روزنامه واشنگتن‌پست نیز در شرح این عملیات نوشته است: «2نفتکش یونانی توقیف‌شده حامل ده‌ها هزار بشکه نفت صادراتی عراق، فروخته‌شده به ایالات‌متحده آمریکا بودند که پس ‌از بارگیری در بندر بصره در روز پنجشنبه، به مقصد ایالات‌متحده آمریکا به راه‌ افتادند. نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از شناسایی نفتکش‌ها و مالک، محموله نفتی آنها را توقف کرد.» براساس برخی گزارش‌ها، پهپادهای شناسایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج‌فارس 2کشتی یونانی را رهگیری کرده و در نهایت، پس‌ از نزدیک شدن به موقعیت، با عملیات نیروهای ویژه نیروی دریایی سپاه، توقیف‌ شده‌اند. این گزارش‌ها حاکی‌ است که نیروی دریایی سپاه با استفاده از قایق‌های تندرو،  2نفتکش به ‌نام‌های «پرودنت واریور» (Prudent Warrior) و «دلتا پوزایدون» (Delta Poseidon) را به‌ترتیب در ساعت ۱۵ و ۱۸ به‌وقت‌تهران توقیف‌ کرده ‌است. در این عملیات پرچم یونان پایین کشیده شد و در نهایت 2نفتکش به سمت بندرهای جنوب ایران هدایت شدند؛ اقدامی که قدرت‌راهبردی ایران در آب‌های خلیج‌فارس را به رخ کشید.

واکنش آمریکایی‌ها
آمریکایی‌ها پس از توقیف این 2نفتکش ادعا کرده‌اند سامانه ناوبری آنها خاموش شده‌ است، درحالی‌که قبل از اجرای عملیات خدمه کشتی سامانه‌های رهیابی را از کار انداخته‌اند تا با چراغ خاموش از تنگه هرمز عبور کنند. توقیف کشتی‌های متخلف یونانی در آب‌های خلیج‌فارس، واکنش دولت این کشور را نیز به‌همراه داشت و وزارت امورخارجه یونان اعتراض خود را نسبت به توقیف ۲فروند کشتی یونانی در آب‌های خلیج‌فارس از سوی نیروی دریایی سپاه به سفیر ایران در آتن ابراز کرد و خواستار رهاسازی فوری کشتی‌ها و خدمه آنها شد.

مکث
یک پیام راهبردی


پاسخ به دزدی دریایی مشترک از سوی اروپا و آمریکا  نشان داد که در این منطقه یک قاعده ثابت وجود دارد؛ تجارت نفت از طریق خلیج‌فارس و تنگه هرمز تنها زمانی برقرار می‌ماند که ایران هم بتواند نفت خود را به‌فروش برساند. از سوی دیگر واکنش به زیرپا گذاشتن همه قوانین و عرف‌های بین‌المللی در آبراهه خلیج‌فارس توسط آمریکایی‌ها نشان داد هم‌نوایی با تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تبعاتی را برای کشورهای همراهی‌کننده به‌دنبال خواهد داشت؛ قاعده‌ای که پیش‌از این کره‌جنوبی نیز مشمول آن شده بود؛ برخی کارشناسان معتقدند «دولت‌هایی که در حمایت از «تحریم‌های ثانویه» آمریکایی‌ها با واشنگتن همکاری کنند، برای عبور کشتی‌های خود از تنگه هرمز باید همیشه نگران باشند.»


 

نظر شما