شناسهٔ خبر: 54291531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ماموریت نواک در ایران

تحریم‌های آمریکا و متحدان او علیه روسیه، نقشه مراودات تجاری دنیا را تغییر می‌دهد. پس از مقاومت چین و هند در مقابل تلاش آمریکا برای تحریم نفت روسیه، حالا روسیه در تلاش است تا جای پای خود را در کشورهایی که طرف آمریکا و غربی‌ها قرار نگرفته‌اند محکم‌تر کند. از همین رو هم الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه هفته پیش به تهران آمد. او ماموریت داشت که با امضای قرارداهایی با ایران روابط تجاری گسترده‌تری بین ایران و روسیه ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایران و روسیه حالا با این قراردادها مواضع خود را مقابل آمریکا و متحدانش محکم‌تر می‌کنند. از آن سو، چین و هند هم به پای ثابت خریداران نفت روسیه تبدیل شده‌اند. آنطور که رویترز گزارش داده، روسیه فروش نفت به چین و هند را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.

آن‌طور که جواد اوجی وزیر نفت گفته در جریان سفر نواک، در حوزه کشاورزی قرارداد واردات پنج میلیون تن گندم یا غلات در سفر هیات‌های روسی به ایران نهایی شد.

در جریان نشست بین ایران و روسیه، هیات ایرانی شامل نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، ریاست‌جمهوری، شهرداری تهران، ستاد کل نیروهای مسلح، شرکت‌های ملی نفت و گاز و پتروشیمی، وزارتخانه‌های امور و اقتصاد و دارایی، نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کشور، سازمان‌های توسعه تجارت، بنادر دریانوردی، انرژی اتمی و راه آهن، بانک مرکزی و مجلس و هیات عالی‌رتبه روسیه شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های توسعه اقتصاد، صنعت و تجارت، انرژی، حمل‌و‌نقل، کشاورزی، احداث، مسکن و شهرسازی، معاون رییس دوما، استانداران، معاون خدمات گمرکی، مدیرعامل راه‌آهن، مدیرعامل مرکز صادرات، معاون مدیر خدمات فدرالی نظامی-فنی همکاری‌های روسیه حضور داشتند. قرار است که کمیسیون مشترک ایران و روسیه در آینده نزدیک برگزار شود.

اوجی که به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در دولت منصوب شده، درباره توافق‌های انجام‌شده در این نشست مشترک گفت: هم‌اکنون سقف روابط تجاری ایران و روسیه چهار میلیارد دلار در سال است که با توافقات صورت‌گرفته، برنامه‌ریزی شده که این سقف، به سالانه ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این تجارت قرار است در حوزه‌های مختلف انرژی، راه، صنعت، تجهیزات پزشکی و کشاورزی توسعه پیدا کند.

او با اشاره به محور‌های مهم توافقات صورت‌گرفته بین ایران و روسیه، اظهار کرد: توافق دیگر صورت گرفته بین ایران و روسیه مسائل پولی و بانکی بود که مقرر شده استفاده از ارز‌های ملی و پیمان‌های پولی دوجانبه، اتصال سوئیچ کارت شتاب ایران به سوئیچ کارت روسیه زیر نظر بانک مرکزی و تشکیل کارگروه مشترک، در این حوزه در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

اوجی می‌گوید: محور بعد توافقات، مربوط به استفاده از خط اعتباری پنج میلیارد دلاری است که روسیه به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده و تاکنون ۵۰ درصد از آن استفاده شده تا پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف اجرایی شود.

وزیر نفت البته تاکید کرده که در جریان این مذاکرات توافقات خوبی نیز در حوزه توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک، محصولات پتروشیمی، دانش فنی، صدور کاتالیست‌ها و همچنین سوآپ گاز، فرآورده‌های نفتی و حتی نفت خام در قالب کارگروه مشترک انجام شده است.

به گفته وی در بحث کریدور حمل‌ونقل شمال به جنوب هم برای تکمیل خط راه‌آهن رشت به آستارا و گرمسار به اینچه‌برون و همچنین حوزه‌های کشتیرانی، دریانوردی و زمینی، کارگروه مشترکی در وزارت راه شکل گرفت و احتمالا کریدور شمال به جنوب در نیمه دوم امسال عملیاتی خواهد شد و با اجرایی شدن توافقات صورت‌گرفته، طی یک تا یک و نیم سال آینده، روابط تجاری ایران و روسیه به سقف ۴۰ میلیارد دلاری می‌رسد.

اختیار تام نواک

اوجی با بیان اینکه هیات بلندپایه روسیه در تهران دارای اختیار تام بودند، گفت: خوشبختانه دیروز و امروز نشست‌هایی فشرده‌ داشتیم و توافق‌های خوبی انجام شد، یکی از محورهای مورد بحث مسائل مالی و بانکی بود که در این باره نیز تصمیم‌هایی به‌منظور استفاده از ارزهای ملی در روابط دوجانبه و پیمان‌های پولی دوجانبه اتخاذ شد.

او افزود: در بحث اتصال سوئیچ کارت شتاب ایران به سوئیچ کارت روسیه، با محور بانک مرکزی ایران و تشکیل کارگروه در این زمینه و استفاده از خط اعتباری پنج میلیارد دلاری که دولت روسیه به جمهوری اسلامی اختصاص داده که تا به حال نزدیک به ۵۰ درصد آن استفاده شده است و پروژه‌هایی در حوزه انرژی، نیروگاهی و حوزه حمل‌ونقل با طرف روس به توافق‌های خوبی رسیدیم.

به گفته وی در بحث پیگیری لغو روادید بازرگانان و گردشگری هم توافق‌های خوبی شد که امیدواریم به‌زودی عملیاتی شوند.

اوجی می‌گوید: ایران و روسیه هر دو تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارند، اما با ظرفیت‌های خوبی که این دو کشور دارند بی‌شک می‌توانیم تحریم‌ها را در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل، صنعت، جهاد کشاورزی و صدور تجهیزات و دارو خنثی کنیم.

اوجی درباره زمان تحقق هدف مبادلات تجاری سالانه ۴۰ میلیارد دلار با روسیه نیز گفت: با این توافق‌ها و تفاهمنامه‌ها که بعضی از آنها هم در حوزه انرژی منجر به قرارداد شده است ظرف یک و نیم سال آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.

الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه هم با تبیین توافق‌های صورت‌گرفته میان ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران شریک دیرینه و مطمئن تجاری و اقتصادی روسیه است و روابط دو کشور در بالاترین سطح سیاسی است.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تاکید بر اینکه تلاش ما این است در چارچوب وظایف به اهدافی که رهبران دو کشور برای توسعه همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سیاسی پیش‌ روی ما می‌گذراند، جامه عمل بپوشانیم، اظهار کرد: حجم تجارت خارجی بین ایران و روسیه در سال گذشته چهار میلیارد دلار بوده که این رقم بهترین شاخص در ۱۰ سال گذشته است، اما این کافی نیست. این در واقع پاسخگوی ظرفیت‌هایی که دو کشور دارند، نیست و باید این حجم تبادل افزایش پیداکند.

نواک با اشاره به اینکه سفر هیات روسیه به تهران و مذاکراتی که بین دو کشور انجام شد، مرحله بسیار مهمی است، تصریح کرد: این مذاکرات و توافق‌های انجام‌شده می‌تواند تحرک مضاعفی به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور بدهد.

وی با بیان اینکه تمام بخش‌های اقتصادی میان دو کشور برای همکاری به صورت گسترده و مفصل مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: یکی از موضوعات کلیدی که امروز درباره آن بحث شد، همکاری‌های دو کشور در زمینه بانکی و مالی بود تا شرایطی را ایجاد کنیم که تسویه‌حساب‌ها و پرداخت‌ها بین اشخاص حقوقی و سازمان‌ها به راحتی انجام شود.

معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: ما توافق کردیم که در تسویه‌حساب‌ها از ارزهای ملی استفاده کنیم و سیستم‌های پیام‌رسان مالی خودمان را داشته باشیم. امروز توافق شد تا هیاتی از ایران در این زمینه در آینده‌ای نزدیک به روسیه سفر کند تا مسائل مالی که امروز درباره آنها مذاکره شد، عملیاتی کنیم.

نواک با بیان اینکه یکی از مسائل مهم بین دو کشور که ظرفیت بالایی دارد، ایجاد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب است که در مذاکرات امروز شاخه غربی به شرقی و ظرفیت‌های خزر مورد توجه قرار گرفت، افزود: هم‌اکنون حجم حمل‌ونقل بار از این مسیر حدود ۱۵ میلیون تن است که می‌توانیم این حجم را تا سه و پنج سال آینده به ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم و توافق‌هایی برای اجرایی کردن ظرفیت‌های موجود در این مسیر ترانزیت انجام شد.

وی ادامه داد: در شاخه شرقی کریدور شمال به جنوب اجرای پروژه گرمسار-اینچه‌برون با اعتبار دولتی روسیه در حال اجراست و در شاخه غربی کریدور هم بخش ریلی رشت- آستاراست که اگر اجرا شود حلقه مفقوده‌ای در این مسیر وجود نخواهد داشت.
به گفته معاون نخست‌وزیر روسیه، امروز درباره افزایش حجم جابه‌جایی بار از طریق بنادر ایران و روسیه و حجم جابه‌جایی کانتینرها نیز توافق شد.

روسیه از ایران چه می‌خواهد؟

نواک از آمادگی روسیه برای تقویت حضور اپراتورهای اقتصادی روسیه در بنادر ایران مانند چابهار و بندرعباس خبر داد و گفت: در یک ماه آینده کارشناسان روسی به ایران خواهند آمد و از ظرفیت‌های بنادر ایران بازدید خواهند کرد.

وی همکاری‌های دو کشور را در شرایط فعلی برای صادرات کالا از ایران به روسیه و بالعکس بسیار مهم دانست و اظهار کرد: امروز همچنین فهرستی از کالاهای مورد نیاز روسیه در صنعت، خودرو، کشتی‌سازی و داروسازی ارائه شد.

به گفته معاون نخست‌وزیر روسیه، توسعه همکاری‌ها در زمینه سوآپ نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز، تسریع انعقاد تجارت آزاد و همکاری‌ها در زمینه اتمی نیز از دیگر موارد مورد بحث و بررسی بود.

برچسب‌ها:

نظر شما