شناسهٔ خبر: 54289515 - سرویس عکس
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(تصاویر) مرمت بناهای تاریخی قلب تپنده قره باغ

عملیات مرمت بناهای تاریخی و فرهنگی شوسا پایتخت فرهنگی آذربایجان ادامه دارد

صاحب‌خبر -

در شوشا، شهر نمادین قره باغ که از اشغال ارمنستان آزاد شده، بنا‌های تاریخی زیادی وجود دارد. برخی از این سازه‌ها در دوره اشغال آسیب دیدند و برخی دیگر به طور کامل تخریب شدند.

به گزارش فرارو، در حالی که عملیات مرمت در شهر شوشا به سرعت ادامه دارد، راه‌ها و زیرساخت‌های شهر نیز در حال نوسازی هستند.

از جمله بنا‌های تاریخی شوشا که با طبیعت و میراث فرهنگی خود حائز اهمیت است و از آن به عنوان قلب تپنده قره باغ یاد می‌شود. بناها، مساجد و قلعه‌های قدیمی زیادی در این شهر وجود دارد.

شوشا علاوه بر میراث فرهنگی و تاریخی، با هوای پاک و طبیعت خود نیز خودنمایی می‌کند. این شهر که در ارتفاع ۱۴۰۳ متری از سطح دریا ساخته شده است به دلیل آب معدنی آن به نام Turşsu تورش سو نیز شناخته می‌شود.

شوشا که به دلیل موقعیت جغرافیایی حاکم بر منطقه و همچنین یکی از نماد‌های تاریخ و فرهنگ آذربایجان از اهمیت راهبردی برخوردار است، در ۸ می ۱۹۹۲ توسط نیرو‌های ارمنی اشغال شد. ارتش آذربایجان در ۸ نوامبر ۲۰۲۰ شوش را از اشغال آزاد کرد.

پس از پیروزی، شوشا با حکم الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در تاریخ ۷ می ۲۰۲۱ به عنوان پایتخت فرهنگی آذربایجان معرفی شد.

نظر شما