شناسهٔ خبر: 54285679 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

پاسخ به توقیف محموله نفتی ایرانی توسط یونان

ایران در واکنش به توقیف محموله نفتی ایران دو نفتکش یونانی توسط نیروهای ایرانی توقیف شدند

صاحب‌خبر -

وزارت خارجه در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع توقیف محموله نفتکش تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در آب‌های ساحلی یونان که با فشار و مداخله دولت امریکا در حال انجام است، کاردار یونان و کاردار سفارت سوئیس در تهران را احضار کرد. شب گذشته اما رسانه های بین‌‌المللی خبر دادند که پس از اینکه یونان نفتکش نفت ایران را که در نزدیکی یونان توقیف شده بود به امریکا تحویل داد، ایران هم در اقدام متقابل دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس متوقف کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته با صدور بیانیه ای این خبر را تأیید کرد. به گفته برخی منابع غیررسمی، نکته جالب توقیف کشتی‌های یونانی این است که ایران اجازه داد کشتی‌ها بارگیری کنند سپس به توقیف آنها اقدام کند.
جزئیات توقیف نفتکش یونانی
به گزارش ایرنا به نقل از منابع آگاه، نفتکش Delta Poseidon (IMO: 9468671) که تحت پرچم یونان حرکت می‌کرد، دیروز جمعه توسط یک هلیکوپتر ایرانی توقیف شد. این نفتکش ساخت سال ۲۰۱۱، اندکی بعد گفته شد که با اسکورت یک کشتی نیروی دریایی ایران به سمت سواحل ایران حرکت می‌کند. نفتکش محموله‎ای را در بصره عراق بارگیری کرده بود. براساس اطلاعات واصله، مقصد نفتکش آگیوی تئودوروی در نزدیکی کورینث بود و محموله برای پالایشگاه روغن موتور واقع در آنجا فرستاده می‌شد. نفتکش دلتا پوزیدون بخشی از ناوگان تانکرهای دلتا در یونان است. دومین نفتکش یونانی توقیف شده یک کشتی پنج ساله کشتیرانی Prudent Warrior (IMO: 9753545) است که توسط نیروهای ایرانی توقیف شده است.
نفتکش ایرانی چه زمانی توقیف شده بود؟
به گزارش فارس، 7 هفته پیش نفتکشی در آب‌های یونان توقیف شد که گفته می‌شد حامل نفت ایران بوده و امریکا به‌ بهانه تحریم‌ها این محموله را به کشتی دیگری منتقل کرده تا به این کشور انتقال دهد. در همین خصوص نیز شرکت اطلاعات دریایی «لیست‌ لویدز» انگلیس گزارش داده که امریکا نفتکش «آیس انرژی» را برای تحویل این محموله نفتی به یونان اعزام کرده و این محموله طبق درخواست وزارت دادگستری ایالات متحده، تحویل این کشور شده است. گفته شده که این نفتکش حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت بوده که ۲۶ فروردین سال‌جاری در آب‌های یونان توقیف شده است. سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی نیز در بیانیه‌ای که هفته پیش صادر شد، اعلام کرد: «یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت امریکا، توقیف شد، درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی به سواحل یونان پناه برده، اما متأسفانه هیچ‌گونه همکاری و کمک‌رسانی به کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است.» وزارت خارجه در پی احضار کاردار یونان در تهران ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور به خاطر نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی امریکا را غیر قابل پذیرش و‌ محکوم خواند و اعلام کرد که تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران، مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف کنندگان غیرقانونی است. وزارت خارجه با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران از حقوق قانونی خود چشم پوشی نخواهد کرد، از یونان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در عرصه دریانوردی و کشتیرانی ملتزم و پایبند باشد.

نظر شما