شناسهٔ خبر: 54280422 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از حادثه متروپل؛ تعداد فوتی‌ها به ۲۹ نفر رسید/ متخلفان دستگیر شدند/ آواربرداری به صورت سنگین در حال انجام است

صاحب‌خبر -

شفقنا-  بر اساس آخرین آمار، تعداد فوتی های حادثه متروپل تا کنون به ۲۹ نفر رسیده است و تعدادی از متخلفین این حادثه هم دستگیر شده اند.

استاندار خوزستان: متخلفان دستگیر شدند

بر اساس این گزارش، صادق خلیلیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل تخلف در اعطای مجوز برای ساخت ساختمان متروپل و عدم رعایت ضوابط فنی با همکاری رئیس دادگستری خوزستان و دادستان، سه شهردار آبادان و شهردار منطقه یک، تعدادی از کارکنان شهرداری، ناظر و سازنده پروژه که در این تخلف دست داشتند، دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه مقصران این حادثه به اشد مجازات خواهند رسید، افزود: در ساعات اولیه در محل حادثه حضور یافتیم و نیروهای متخصص حاضر در محل حادثه از سراسر استان خوزستان و برخی نقاط کشور وارد صحنه شدند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: با توجه به ناپایداری پایه‌های ساختمان متروپل کار آواربرداری با دقت بالا انجام می‌شود زیرا بخشی از سازه فرو ریخته و بخش دیگر آن به شدت آسیب دیده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مجروحان این حادثه به صورت سرپایی درمان شده‌اند.

وزیر کشور: تعداد فوتی ها به ۲۹ نفر رسید

احمد وحیدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هیچ حادثه ای در کشور این میزان ماشین‌آلات متنوع و متعدد مهیا نشده است. تقریبا تمام تجهیزات لازم شامل انواع جرثقیل‌ها، بیل مکانیکی، برش پلاسمایی، کاتر و… به منظور آواربرداری به محل اعزام شده است و بیش از این تعداد، مکان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گنجایش حضور ماشین‌آلات را ندارد.

وی افزود: اکنون گروه‌های آتش‌نشانی و امدادی در حال جست‌وجو و شناسایی جانباختگان در محل حادثه هستند.

وزیر کشور گفت: در حال حاضر دو پیکر دیگر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار خارج شد که برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافتند. براین اساس تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۹ نفر افزایش یافت.

قرارگاه خاتم‌الانبیا: عملیات انفجار ساختمان متروپل منتفی شد

عباس معظمی جمعه شب در خصوص آخرین اقدامات جهت امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل اظهار داشت: پس از حادثه برج متروپل به دستور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، تیمی متشکل از ۱۲ نفر از بهترین اساتید مهندسی ساختمان و سازه و مهندسی انفجارات در کشور تشکیل و به شهرستان آبادان اعزام شدند.

وی افزود: در ابتدای کار کارگاهی تشکیل شد و تمامی تجهیزات سبک و سنگین، تراکتور، لودر، کامیون و نیروهای متخصص با همکاری انجمن مهندسین شهرداری، ستاد بحران استانداری و هماهنگی با وزیر کشور بکارگیری شد.

معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: جلسات متعدد کارشناسی برگزار و در نهایت مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات، انفجار درجا را منتفی دانسته و آن را با توجه به شرایط منطقه امکان‌پذیر ندانستند.

وی تصریح کرد: در نهایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با همکاری قرارگاه کربلا، ارتش و سپاه خوزستان در منطقه مستقر شد و تخریب چند منزل مسکونی را برای ایجاد راه دسترسی بهتر ماشین آلات به ساختمان متروپل آغاز کرد.

تخریب منازل اطراف متروپل برای سهولت آواربرداری

بر اساس این گزارش، در حال حاضر تعداد ماشین‌آلات سنگین، بیل‌های مکانیکی، لودرها و ادوات دیگر در محل ساختمان متروپل افزایش یافته و سرعت آواربرداری بیشتر شده است و همچنین تعدادی از ساختمان‌های اطراف ساختمان متروپل برای افزایش سرعت آواربرداری و دسترسی به بخش‌های دیگر، تخریب شده‌اند.

مخبر: خسارت منازل تخریب شده از سوی دولت پرداخت می‌شود

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور امروز جمعه در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل با بیان اینکه با عاملین این حادثه باید با جدیت برخورد شود، ادامه داد: دولت ۲ مورد را اولویت قرار داده که این حادثه را به اتمام برساند و به وضعیت خانواده‌های جانباختگان رسیدگی کند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: دولت خسارت خانه‌های اطراف که برای آوار برداری تخریب یا آسیب می‌بینند را حتماً پرداخت می‌کند.

فرماندار آبادان: آواربرداری متروپل با نظارت ۸ گروه سازه سرعت گرفت

احسان عباسپور جمعه شب در حاشیه روند آواربرداری ساختمان متروپل آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولویت تیم‌های عمل‌کننده در حوزه آواربرداری تقویت سازه است و به همین دلیل نمی‌توانستیم از برخی ماشین‌آلات سنگین استفاده کنیم.

وی با اشاره به پایداری سازه در حال حاضر، افزود: آواربرداری به صورت سنگین در حال انجام است و از جرثقیل‌های ۱۶۰ و ۱۸۰ تنی و لودرهای ۹۷۰ استفاده می‌کنیم.

فرماندار آبادان تصریح کرد: هم اکنون در سه جبهه در حال آواربرداری هستیم و تاکنون دو خانه برای دسترسی بهتر تخریب شده و تخریب دو خانه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: فعلاً زمان مشخصی برای تخریب ساختمان در دستور کار قرار نگرفته است.

رییس ستاد عتبات عالیات آبادان: ۱۰ موکب به امدادگران خدمت رسانی می‌کنند

رییس ستاد عتبات عالیات آبادان گفت: ۱۰ موکب اربعین حسینی به منظور خدمات رسانی به امدادگران و نیروهای خدماتی مجاور برج متروپل مستقر شدند.

وی افزود: علاوه بر موکب‌های آبادان از شهرهای شادگان، ماهشهر و رامشیر همچنین موکب بنیاد مستضعفان مشغول خدمات رسانی به امدادگردان و نیروهای عملیاتی در نزدیکی محل حادثه هستند.

وی افزود:۲۰ گروه مردمی و جهادی با پخت غذا در منازل کار پشتیبانی از موکب‌ها را برعهده دارند.

‌رئیس سازمان مدیریت بحران: بخش باقی مانده متروپل بسیار خطرناک است

محمدحسن نامی ‌رئیس سازمان مدیریت بحران در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت آواربرداری متروپل اظهار داشت: با توجه به بخش باقی مانده سازه متروپل که بسیار خطرناک است و احتمال ریزش آن‌، شتاب در انجام عملیات اولویت نیست. با همکاری سایر ارگان‌ها و چندین استان تجهیزات پیشرفته آواربرداری به آبادان منتقل شده ‌و کمبودی از لحاظ لجستیکی وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نمی‌توانیم به صورت خشن عملیات را انجام دهیم، گفت: ‌امکان ریزش سازه وجود دارد و جان امدادگران  به خطر خواهد افتاد، ساختمان لرزان به لحاظ فنی دارای مشکل است و ریزش باید به گونه ای هدایت شود که به مردم آسیب نرسد.

نامی بیان کرد: اگر در آواربرداری دقت نشود پیدا کردن پیکر افرادی که زیر آوار مانده اند امکان پذیر نخواهد بود لذا اولویت عملیات ، دقت و حساسیت در کار است حتی اگر عملیات آواربرداری چندین روز بیشتر طول بکشد.

تیم حمایت روانی هلال احمر لرستان آماده اعزام به آبادان شد

محمد قدمی مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیرو دستور رئیس  جمعیت هلال احمر کشور مبنی بر استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، تیم حمایت روانی سحر جوانان جمعیت هلال احمر لرستان آماده اعزام به آبادان است.

وی افزود: این تیم در راستای حمایت‌های روانی و اجتماعی فعالیت می‌کند و می‌تواند با حضور در مناطق آسیب دیده به ارائه خدمات در راستای فعالیت‌ها و ماموریت‌های تخصصی خود بپردازد.

وی بیان کرد:  تیم حمایت روانی سحر هلال احمر لرستان که متشکل از کارشناسان و داوطلبان مباحث روحی- روانی است که بنا به اعلام سازمان جوانان جمعیت هلال احمر آماده اعزام به خوزستان است و در صورت تایید نهایی و اعلام نیاز بلافاصله راهی آبادان خواهد شد.

 

 

 

 

نظر شما