جواد هدایتی در گفتوگو با خبرگزاری مهر، درباره عوارض ورود کامیونهای ایرانی به کشورهای همسایه افزود: در بین همسایگانمان، کشورهای ارمنستان، جمهوریآذربایجان و افغانستان از رانندگان ایرانی عوارض دریافت میکنند. ترکمنستان نیز پیش از کرونا عوارض سنگینی از رانندگان دریافت میکرد، ولی پس از شروع کرونا، مرزهای ترکمنستان در بیش از دوسال اخیر بسته بود، هرچند قرار است بهزودی بازشود. سایر کشورهای همسایه شامل ترکیه، عراق اعم از اقلیم و مرزهای جنوبی آن و پاکستان نظام عوارضی ندارند و از رانندگان ما عوارض دریافت نمیکنند.
وی گفت: ما قانون اقدام متقابل داریم که به وزارت راه و شهرسازی اجازه میدهد، از کشورهایی که از ناوگان ایرانی عوارض ورود دریافت میکنند، متقابلا از ناوگان ورودی آن کشور عوارض بگیرند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل و بینالملل سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: اگرچه این قانون را داریم، اما شرایط اقتصادی ما با همسایگانی که از ناوگان ما عوارض میگیرند، بسیار متفاوت است.
ما کشوری با ۸۰میلیون نفر جمعیت و حجم بالای تولید و تجارت کالا هستیم، در حالی که این کشورها با جمعیتی کمتر از ۵ تا ۶میلیون نفر قطعا حجم کالا و محصولات تولیدی و تجاری آنها بسیار پایین است. بنابراین تعداد ورود ناوگان ما به قلمرو آنها بسیار بیشتر از جابهجایی ناوگان سنگین این کشورها به قلمرو ایران است. بنابراین کامیونهای ما بیشتر از آنها عوارض پرداخت میکنند.
وی درباره مبالغ دریافتی عوارض از سوی این کشورها گفت: رقمی که جمهوریآذربایجان بهعنوان عوارض از کامیونهای ایرانی میگیرد، در چهار مدل مختلف است. مثلا نوع کالا از نظر اشتعالپذیری یا خطرناکبودن، تناژ کالا، میزان ماندگاری کامیون در این کشور، مدت زمان حملونقل، مسیرها و جادههای محل تردد و... هر یک عوارض جداگانهای دارند که سبب شده است تا مبلغ عوارض دریافتی از رانندگان ایرانی زیاد باشد.
هدایتی درباره آسیبرساندن ریزگردها به فعالیت پایانههای مرزی غربی و شرقی ایران ادامه داد: پایانههای مرزی ما با عراق و همچنین پایانههای مرزی شرقی ما در کانون حرکت ریزگردها هستند که مرزهای شرقی به صورت ریزگردهای محلی و مرزهای غربی به صورت هجوم گسترده ریزگردها از عراق و سوریه به پایانههای مرزی غربی ماست.
وی تصریح کرد: این امر تاثیرات گستردهای بر تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ما گذاشته، راندمان فعالیت نیروهای مرزی را کاهش داده، کل پایانههای مرزی را آلوده کرده و بر عملکرد همکاران نیز که در آلودگیهای بسیار شدید مرزهای عراق بدون تعطیلی و در طول کل شبانهروز مجبور به بازدید از کامیونها هستند، مختل کرده است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل و بینالملل سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: روز گذشته در مرز «میلک» با افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان به دلیل بروز ریزگردهای این منطقه، کل فضا و آسمان پایانههای مرزی آجریرنگ و تیره شده بود. در چنین شرایطی، چه در مرزهای غربی و چه شرقی، کارکنان دستگاههای مستقر در پایانههای مرزی در این فضا مجاهدت میکنند و کار جهادی انجام میدهند. با این حال، هیچ مرزی تعطیل نشده، ولی شرایط کار سخت است.
وی گفت: گزارشی مبنی بر قطعی برق به دلیل ریزگرد در پایانههای مرزی وصول نشده، اما مشکل اصلی ما قطعی سامانههای ارتباطی است که با بستر مخابرات فعالیت میکنند؛ هر دستگاهی مانند گمرک، سازمان راهداری، مرزبانی فراجا، اداره گذرنامه و... سامانههای مستقلی دارند که در بستر مخابراتی است، ولی به هم مرتبط هستند. اگر یکی از این سامانهها قطع شود، سایر سامانههای دستگاههای دیگر هم قطع میشوند.
هدایتی توضیح داد: مثلا در مرز ریمدان واقع در جنوب سیستان و بلوچستان با مرز پاکستان که یکسایت موقت است و ۳ تا ۴ سال طول میکشد تا طرح جامع برای آن نوشته شود و مجوز دریافت کنند و به شرایط پایانه مرزی برسد، روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ زائر پاکستانی برای سفر به قم و مشهد وارد ایران میشوند، اما دفتر مخابراتی مرز ریمدان برای کنترل گذرنامه زائران پاکستانی مرتب دچار قطعی ارتباط و سبب تجمع ۵۰۰ تا ۶۰۰ زائر در محیطی با ظرفیت ۵۰ تا ۶۰نفر میشود و ساعتها طول میکشد تا سامانه مخابراتی مرز ریمدان مجددا متصل شود.
وی گفت: ما این مشکل را در سایر مرزها هم داریم و اگر در هر مرزی فقط یکساعت سامانه گمرک، یکساعت سامانه راهداری، یکساعت سامانه گذرنامه و یکساعت هم سامانه شرکت نفت قطع شود، میبینیم که در طول یکروز ۴ساعت پایانه مرزی تعطیل است و کل فرآیند مرز مختل میشود. ما با مخابرات مکاتباتی داشته و از آنها خواستهایم تا شرایط سامانههای ارتباطی پایانههای مرزی به ثبات برسد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل و بینالملل سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره علت توقف صدور ویزا از سوی دفاتر نمایندگی پاکستان در ایران برای رانندگان کامیونهای ایرانی گفت: این موضوع در حوزه معاونت کنسولی وزارت خارجه است. با این حال پیگیریهایی انجام دادهایم. صفری، معاون اقتصادی وزارت امورخارجه نیز دیدارهایی با مقامات پاکستانی داشته و سازمان راهداری مکاتباتی را با سفارت پاکستان در ایران انجام داده است.
هدایتی افزود: نظر پاکستانیها و سفارت این کشور در تهران این است که هولوگرام یا برچسب ویزایی که باید از سوی دفاتر نمایندگی پاکستان روی روادید چسبانده شود، به اتمام رسیده و از اسلامآباد این هولوگرامها هنوز به ایران نرسیده است.
وی تاکید کرد: ملاقاتی با سفیر پاکستان داریم. این همسایه جنوبشرقی در سهشهر مشهد، زاهدان و تهران دفاتر نمایندگی دارد که در تهران سفارتخانه و در مشهد و زاهدان دفاتر کنسولی است. بیشترین تقاضای سفر رانندگان ایرانی به پاکستان از سوی تشکلهای صنفی حملونقلی استانهای شرقی انجام میشود که امیدواریم این مشکل بهزودی رفع شود.
نظر شما