شناسهٔ خبر: 54189803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مذاکرات وین خرداد ۱۴۰۱

دور جدید مذاکرات وین از سر گرفته شده است. طبق اظهارات مقامات مذاکره‌کننده احتمالاً این دور تکلیف پرونده برجام را برای همیشه مشخص می‌کند.

صاحب‌خبر -
  • روز صد و سوم مذاکرات وین
  • مالی: توافق با ایران برای بازبینی به کنگره ارائه می شود
  • روز صد و دوم مذاکرات وین
  • نابودی برجام، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • رایزنی نماینده بریتانیا در مذاکرات با مقام‌های اسراییل درباره ایران
  • روز صد و یکم
  • رییسی: سلاح هسته ای در دکترین ایران مطلقا جایی ندارد
  • امیر قطر: خواهان بازگشت همه طرف ها به برجام هستیم
  • روز صدم مذاکرات وین
  • امیرعبداللهیان و همتای قطری گفت و گو کردند
  • باقری درباره سفر مورا به نمایندگان مجلس پاسخ داد
  • کمال خرازی: با سفر «مورا» راه ادامه مذاکرات هموار شد​
  •  مورا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد
  • چین از ایران برای شرکت در نشست مجازی «بریکس پلاس» دعوت نکرد
  • باقری کنی به مجلس فراخوانده شد

اقتصاد آنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ مذاکرات به نقطه‌ای رسیده است که احتمالاً به احیا یا مرگ کامل برجام می‌‌انجامد. با این حال میز مذاکره پایان ماجرا را مشخص می‌‌کند.

روز صد و سوم مذاکرات وین

ساعت ۱۹:۰۰

مالی: توافق با ایران برای بازبینی به کنگره ارائه می شود

 رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در یک جلسه در کمیته امور خارجی مجلس سنا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران در این جلسه ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است. رابرت مالی همچنین اذعان کرد که دولت جو بایدن حتی یکی از تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را هم رفع نکرده است.

او همچنین تصریح کرد خروج از برجام توانایی آمریکا برای مقابله با ایران را محدود کرده است. مالی گفت: «این نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام است. بدون اتخاذ آن تصمیم ما می‌توانستیم همه تمرکز و اهرم فشارمان را روی همکاری با متحدان و شریکانمان برای مهار ایران و مقابله با اقدامات این کشور متمرکز کنیم.»

نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد چنانچه ایران خواستار امتیازاتی خارج از برجام باشد توافقی اتفاق نخواهد افتاد.

کریس مورفی، نماینده دموکرات مجلس سنا گفت: «ما گزینه اعمال فشار اقتصادی بر ایران و تشدید آنها را امتحان کرده‌ایم و دیده‌ایم که رفتار ایران بدتر شده است.»

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به اظهارات یک سناتور که درباره محدودیت‌های اقدام نظامی علیه ایران پرسید گفت: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم دیپلماسی است.»

او همچنین در پاسخ به یک سوال درباره رفع تحریم سپاه گفت: «برای ایرانی‌ها روشن کرده‌ایم که اگر خواستار امتیاز غیرهسته‌ای مانند رفع تحریم سپاه هستند لازم است یک امتیاز متقابل بدهند.»

راند پال، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا با اشاره به محدودیت ظرفیت تحریم‌ها علیه ایران گفت که این تحریم‌ها می‌توانند کشوری را تنبیه کنند اما قادر به تغییر رفتار نیستند. او تصریح کرد تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورند.

یک سناتور دیگر با بیان اینکه ایران هم آمریکا را خطرناک می‌داند به اقدامات ضدایرانی آمریکا نظیر کودتای ۲۸ مرداد و حمایت از عراق در جنگ تحمیلی اشاره کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران، ضمن تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفت «به دلیل مطالبات زیاده‌خواهانه ایران» شانس شکست مذاکرات وین بیشتر از اتمام موفقیت‌آمیز آن است.

یکی از سناتورهای موافق برجام گفت ترامپ از برجام خارج شد و برای جلوگیری از بازگشت آسان به این توافق، مسیر بازگشت را مین‌گذاری کرد.

رابرت مالی در پاسخ به سوال یک سناتور که درباره گزینه نظامی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران پرسیده بود گفت: «همان‌طور که موقع جواب به سوال سناتور مورفی گفتم، حمله نظامی پاسخ برنامه هسته‌ای ایران نیست.»

نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه چین اصلی‌ترین خریدار نفت ایران است گفت که آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کرده است.

رابرت مالی به شکست فشار حداکثری علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: «فشار حداکثری دولت قبلی به جای متقاعد کردن آنها به دادن امتیاز آنها را به سمت تحریکات حداکثری سوق داد. ایران و گروه‌های مسلح تحت حمایت آنها حملاتشان به شریکانمان در خلیج [فارس] و نیروهای خودمان را افزایش دادند. همان‌طور که وزیر خارجه بلینکن اشاره کرد حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش داشت.»

ادعاها علیه ایران

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام به اجرای سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران روی آورد. او بابت اجرای این سیاست و ثمربخش نبودن آن مورد انتقاد قرار گرفت.

مذاکرات وین

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده بود قصد دارد از طریق مذاکرات وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است. این مذاکرات از چند ماه پیش دچار وقفه شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. 

ضرورت گزارش‌دهی به رژیم صهیونیستی یکی دیگر از عواملی بوده که روند حرکت رو به جلوی مذاکرات را کند کرده است. دولت بایدن بارها اعلام کرده نظر این رژیم را در مذاکرات وین در نظر می‌گیرد. رژیم صهیونیستی بارها اعلام کرده که با احیای برجام مخالف است، هر چند که برخی از مقام‌های اطلاعاتی این رژیم اکنون تصریح کرده‌اند که بازگشت به برجام را به نفع خود می‌دانند.

ساعت ۱۶:۴۰

گفت وگوهای آژانس با ایران به نقطه بسیار دشواری رسیده است

مدیر نهاد هسته ای سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ابراز امیدواری کرد که از فاصله زمانی میان اکنون تا هنگامی که قرار است این گزارش پیش از برگزاری نشست سه ماهه این سازمان در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) در اختیار شورای حکام قرار گیرد، استفاده بهینه شود.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است: نفوذ سیاسی و لابی‌گری نباید در تصمیمات آژانس اثر بگذارد و ایران و آژانس باید در یک مسیر کاملا حرفه‌ای و رفتار در چهارچوب کارشناسی مسائل را دنبال کنند و جای هیچ گونه سیاسی کاری نیست.

 گروسی در ۲۰ اردیبهشت ماه هم زمان با سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران، از طریق ویدئو کنفرانس در پارلمان اروپا گفت که همچنان امید به دستیابی به توافق در روند مذاکرات وین وجود دارد. ما هنوز امیدواریم که توافقی در بازه زمانی معقولی، حاصل شود، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر آن ممکن است بسته شود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وارد دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های کشورهایشان بازگشته اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد: در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که ایران هرگز به‌عنوان مکان‌هایی که هر گونه فعالیتی در آنها صورت گرفته، اعلام نکرده است. وی بر همین اساس مدعی شد که ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از ۲ سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. دو طرف اسفند ماه سال گذشته در پی سفر گروسی به تهران توافق کردند تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی ظرف مدت حداکثر سه ماه حل و فصل شود.

 

​ساعت ۱۰:۱۱

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره ترور شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی در تهران در مقابل منزلش گفت: ما گزارش ها را مشاهده کرده ایم. ما هیچ نقش و دخالتی در کشتن (ترور) این فرد نداشته ایم.

حوالی ساعت ۱۶ روز یکشنبه در حوالی خیابان مجاهدین اسلام تهران دو موتور سوار با شلیک پنج گلوله یکی از مدافعان حرم به نام حسن صیاد خدایی را هنگامی که قصد ورود به منزل خود را داشت ترور و به شهادت رساندند. 

 پیکر شهید مدافع حرم حسن صیاد خدایی روز سه شنبه بر دستان مردم همیشه در صحنه تهران در میدان امام حسین (ع) تشییع شد و پس  از اقامه نماز  میت در قطعه ۵۰ گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت.  به نقل از 

روز صد و دوم مذاکرات وین

ساعت ۲۱:۱۵

نابودی برجام، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

اتحادیه اروپا امروز سه شنبه مدعی شد نابودی توافق هسته‌ای ممکن است ایران را به دستیابی به سلاح هسته‌ای قادر سازد.

اتحادیه اروپا همچنین ادعا کرده کشورهای منطقه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نمی‌پذیرند.

ساعت ۱۸:۳۰

رایزنی نماینده بریتانیا در مذاکرات با مقام‌های اسراییل درباره ایران

«استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات وین در توییتی از رایزنی با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: گفت‌وگوهای فشرده دو روزه با اسرائیل درباره ایران و منطقه داشتم. چشم‌انداز برجام، مقایسه یادداشت‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای گسترده‌تر (بررسی شد).

این مقام ارشد انگلیسی در ادامه گفت نشست‌هایی با «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم اسرائیل، «آلون بار» مدیر سیاسی وزارت خارجه این رژیم و «جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبری داشته است.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن و تشکیل کابینه، تلاش‌ها برای ترغیب جامعه جهانی به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش داده است. اخیراً «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در واشنگتن  دیدار کرد و خواستار مقابله با جمهوری اسلامی ایران از طرق مختلف از جمله تقویت ائتلاف منطقه‌ای تحت هدایت ایالات متحده شد. 

گانتز در شب عزیمت به ایالات متحده، مدعی شد که ایران تنها چند هفته تا جمع‌آوری مواد شکافت‌پذیر برای بمب اتمی فاصله دارد و حدود ۶۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در اختیار دارد. وی همچنین مدعی شد که ایران در تلاش برای تکمیل ساخت و نصب یکهزار سانتریفیوژ پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای خود از جمله یک تأسیسات جدید در نزدیکی نطنز  و جمع آوری دانش و تجربه در توسعه، ساخت و بهره برداری از سانتریفیوژها است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده بود قصد دارد از طریق مذاکرات وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تاکنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

روز صد و یکم

ساعت ۲۰:۵۰

رییسی: سلاح هسته ای در دکترین ایران مطلقا جایی ندارد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی روز دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به عمان در دیدار «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر این کشور گفت: روابط ایران و عمان تنها محدود به همسایگی نیست، بلکه علایق و اشتراکات عمیق دینی و اعتقادی این دو ملت قرن‌ها با یکدیگر پیوند خورده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه روابط تهران – مسقط در طول تاریخ همواره روابط خوب و سازنده‌ای بوده است، اظهار کرد: هر چند شاهد روابط خوبی بین دو کشور هستیم، اما این سطح از روابط قانع‌کننده نیست.

رییسی با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، خاطرنشان کرد: میزان تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا حتما می‌تواند افزایش یابد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی و پزشکی گفت: ایران می‌تواند انتخاب مناسبی برای مردم عمان در حوزه سلامت و پزشکی باشد. علی‌رغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌هایی که بیشتر تحریم بوده، مانند صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای، پزشکی و دفاعی پیشرفت‌های بسیاری به دست آورده است.

رییس‌جمهور افزود: در مقابله با کرونا در کنار استفاده از واکسن‌های خارجی، ۶ شرکت ایرانی اقدام به تولید واکسن مقابله با کرونا کرده‌اند که ۴ شرکت تماما از دانش ایرانی استفاده کرده‌اند و امروز این واکسن‌ها صادر می‌شود.

رییسی خاطرنشان کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به خیال خودشان می‌خواستند با تحریم پیشرفت‌های ایران را متوقف کنند، اما همگان شاهد بودند که خود آمریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری اعتراف کردند.

رییس‌جمهور تأکید کرد: در دکترین ایران، سلاح هسته‌ای مطلقا جایی ندارد اما ما از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای برای مصارف کشاورزی، پزشکی و صنایع پتروشیمی بهره می‌بریم.

«فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست‌وزیر عمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و برادرانه دو ملت ایران و عمان، اظهار کرد: توسعه روابط بین دو کشور حاصل فهم مشترک رهبران ایران و عمان است.

وی تصریح کرد: روابط ایران و عمان محدود به روابط اقتصادی و تجاری نخواهد بود و شامل بخش‌های عمده‌ای چون تعاملات و همکاری‌های سیاسی خواهد بود.

معاون نخست‌وزیر عمان خاطرنشان کرد: ایران کشوری کهن و تاریخی است و تازه به دوران رسیده نیست. ما امروز در ملاقات‌مان روی فرش ایرانی در حال گفتگو هستیم. ایران با تولیدات خود به نوعی در تمام دنیا نماینده دارد.

«فهد بن محمود آل سعید» با اشاره به برنامه‌های فشرده رییس‌جمهور در سفر به عمان اظهار کرد: شما مانند جوان‌ها بدون خستگی کار می‌کنید. این سفر شما به عمان در قلب ما باقی خواهد ماند. عمان همیشه در صحنه بین‌المللی از مواضع ایران مانند ایرانی‌ها دفاع کرده است.

ساعت ۲۰:۰۰

امیر قطر: خواهان بازگشت همه طرف ها به برجام هستیم

امیر قطر در سخنانی گفت که ایران همسایه ما است و همه طرف ها را به بازگشت به توافق هسته ای تشویق می کنیم.

 شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد داووس گفت که دوحه مدعی ایفای نقش میانجیگری رسمی بین ایران و غرب نیست.

وی تاکید کرد: ایران همسایه ماست و تلاش می کنیم که به آنها کمک کنیم و همه طرف‌ها را به بازگشت به توافق هسته ای تشویق می کنیم.

امیر قطر همچنین خاطرنشان کرد که جنگ در اروپا بحران انرژی در جهان را عمیق تر کرده است.

روز صدم مذاکرات وین

ساعت ۲۴:۰۰

امیرعبداللهیان و همتای قطری گفت و گو کردند

در تماس شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی معاون‌ نخست وزیر و  وزیر امور خارجه قطر با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، آخرین توافقات سران دو کشور که در جریان سفر اخیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر دولت قطر به تهران انجام شد، مورد پیگیری طرفین قرار گرفت.

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در این گفتگوی تلفنی، همچنین آخرین مباحث مربوط به مسابقات جام جهانی فوتبال در قطر، توسعه و گسترش همه جانبه مناسبات دوجانبه بین تهران و دوحه و همچنین مذاکرات برای رفع تحریم ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی بر تداوم رایزنی مستمر برای پیگیری موضوعات در دستورکار روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام‌ مشترک در عرصه منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

ساعت ۱۹:۴۵

باقری درباره سفر مورا به نمایندگان مجلس پاسخ داد

محمود عباس زاده در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور آقای باقری معاون وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای تشکیل شد که به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

وی توضیح داد: طبق برداشت اعضای کمیسیون از صحبت های مطرح شده در این جلسه، گفت و گو تا مرحله ای خوب پیش رفته و بیش از ۸۰ درصد موارد اختلافی با گروه ۱+۴ به توافق شفاهی رسیده است. در مواردی هم تاکید مذاکره کننده این بوده که باید تکلیف آن مشخص شود چون به اعتقاد ما نباید توافق به گونه ای باشد که ساختار تحریم ها حفظ شود به ویژه در بحث تضمین ها، نگرانی هایی داریم که این هم به دلیل عهدشکنی آمریکایی ها و خارج شدن یک طرفه آن ها از توافق است.

عباس زاده اضافه کرد: در آخرین مراحل مذاکرات، غربی‌ها با تحریک آمریکایی ها پوزیشن بازی بهم زنی می گیرند تا امتیاز بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرند. البته طبق  داده‌ها، غربی‌ها به ویژه آمریکا بیشتر از ما به توافق نیاز دارند و طرف مقابل از این تاکتیک نتیجه ای نمی گیرند لذا احتمالا مذاکرات به مسیر عادی خود بر می گردد منوط به اینکه طرف مقابل حسن نیت و جدیت داشته باشد که در این صورت موارد باقی مانده حل شده و توافق صورت می گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال ما برای مذاکره و توافق در مذاکرات حضور پیدا کرده و حسن نیت و جدیت داریم، اکنون توپ در میدان غربی ها به ویژه آمریکایی هاست. البته ما دنبال نتیجه خوب چه با توافق و چه بی توافق هستم؛ ما حاضر به توافق بد نیستم که برخلاف منافع ملی است.

وی گفت که جمع بندی این جلسه آن است که روند کار در مسیر منافع کشور پیش می رود.

ساعت ۱۵:۴۵

کمال خرازی: با سفر «مورا» راه ادامه مذاکرات هموار شد​

«سید کمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست ایران و جهان عرب در دوحه حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی بیان کرد: ما اعتقاد راسخ داریم که باید از تمامی ظرفیت­‌ها برای تقویت روابط دو‌جانبه و چندجانبه منطقه‌ای استفاده شود. بی تردید، برقراری حسن همجواری و تشکیل سازوکارهای همکاری منطقه‌­ای، نقش مجموعه کشورهای منطقه را در سطح بین­‌المللی نیز افزایش خواهد داد.

 مورا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد

خرازی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برجام تصریح کرد: ما بدون وابستگی به بیگانه به فناوری هسته‌ای دست یافته­‌ایم و توسعه فناوری هسته‌ای صلح­‌آمیز بومی را جزو منافع ملی‌مان می‌دانیم. دیگران مجاز نیستند تعیین کنند ایران حق دستیابی به فناوری هسته‌ای دارد یا خیر. ایران بارها اعلام کرده که فقط قصد بهره‌برداری صلح آمیز از انرژی هسته‌ای دارد. در مذاکرات فعلی بین ایران و کشورهای غربی موضوعات کمی باقیمانده است که باید حل شود. مورا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا اخیرا به ایران آمد و راه ادامه مذاکرات هموار شد.

 سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

«یوسف بن علوی» وزیر سابق امور خارجه عمان هم به عنوان دیگر سخنران ویژه افتتاحیه این نشست با بیان اینکه همه ما سؤالات زیادی درباره مسائل منطقه داریم که هنوز برایش پاسخی نیافته‌ایم، بر تلاش‌های متعدد در دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش در سمت وزیر امور خارجه تاکید کرد و گفت: مشکلات و موانعی هست که ممکن است دیگر طرف‌ها پیش روی ما بگذارند، چرا که نمی‌خواهند مسیر پیش رو هموار باشد.

وی همچنین توجه به منافع کشورها در روابط با یکدیگر را عاملی برای استحکام روابط بین آن‌ها دانست و درباره نقش اعراب در به نتیجه رساندن برجام گفت: این پرونده بسیار مهم است. ایران با بومی‌سازی فناوری هسته‌ای و بر مبنای حقوق ملی به دستاوردی رسیده که غرب نمی‌تواند ایران یا دیگرانی را که مانند ایران باشند، مجبور کند از چنین حقی دست بکشند.

ساعت ۱۵:۳۰

چین از ایران برای شرکت در نشست مجازی «بریکس پلاس» دعوت نکرد

این نخستین جلسه «بریکس پلاس» با کشورهای غیرعضو و‌ برخوردار از پتانسیل عضویت بود که تحت عنوان «تقویت نقش کشورهای در حال توسعه، آزادسازی بازارهای نوظهور و توسعه اصلاحات بین المللی»برگزار شد. برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای بریکس هستند.

ظاهرا ریسک بالای کار اقتصادی با ایران، ابهام در سرانجام مذاکرات، اوضاع نابسامان اقتصادی در داخل عملا دوستان ایران از جمله روسیه و چین را هم از به بازی گرفتن ایران در پیمان‌های چندجانبه مهم ناامید کرده است.

​ساعت ۱۲:۴۴

باقری کنی به مجلس فراخوانده شد

یعقوب رضازاده، دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در مورد علت حضور علی باقری‌کنی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تا به حال دو بار با آقای باقری‌کنی، مذاکره کننده ارشد ایران دیدار داشته است. یک بار در وزارت امور خارجه و یکبار در کمیسیون امنیت این دیدار انجام شده است.

او در ادامه بیان کرد: امروز هم بار دیگر آقای باقری به کمیسیون امنیت ملی در مجلس دعوت شده تا درباره آخرین تحولات بین‌المللی، سیاسی و آخرین تحولات در روند مذاکرات برجامی در کمیسیون امنیت ملی توضیح دهد.

در مورد سوال هایی که قرار است باقری کنی در این جلسه توضیح دهد، عنوان کرد: این روزها بسیاری پیگیر خبرهای مربوط به توافق و برجام هستند و به نوعی مشکلات معیشتی و اقتصادی در جامعه را ناشی از عدم توافق در وین می‌دانند. در حالی که ما به این اعتقاد نداریم یعنی ممکن است تا حدودی تاثیرگذار باشد ولی تاثیر آن کم است. اما قرار است توضیح داده شود که دستگاه دیپلماسی چه اقدامات اساسی در این نه ماه انجام داده و با چه مشکلاتی مواجه است و مجلس چه می‌تواند انجام دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما