شناسهٔ خبر: 54154093 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/تحلیل«دنیای اقتصاد» از تاثیرات بحران اوکراین بر زنجیره غذایی جهانی/انتقاد«آرمان ملی» به اصلاحات اقتصادی

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

 

به گزارش شفقنا رسانه، روزنامه دنیای اقتصاد در واکنش به مطلبی در هفته نامه اکونومیست درباره تاثیرات جنگ اوکراین بر زنجیره غذایی جهانی و به خطر افتادن رفاه جهانی نوشت «در پی جنگ اوکراین، جمعیت دچار به فقر غذا در جهان، از ۴۴۰میلیون نفر به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامه اکونومیست سر مقاله این هفته خود را به بررسی خطرات ناشی از تنش اوکراین و روسیه بر زنجیره غذایی جهان اختصاص داده است. این نشریه با اشاره به افزایش ۴ برابری افرادی که نمی‌توانند از دسترسی به غذای کافی اطمینان داشته باشند، می‌گوید عملیات روسیه در اوکراین علاوه‌بر تلفاتی که جنگ به همراه دارد زندگی مردم را نابود خواهد کرد، چراکه درحال ضربه‌زدن به سیستم غذایی جهان است که بر اثر عواملی چون همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری کرونا، تغییرات آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وهوایی و شوک انرژی از پیش تضعیف شده است. صادرات غلات و دانه‌های روغنی اوکراین تا حد زیادی متوقف شده و صادرات روسیه نیز در معرض خطر است. این دو کشور در مجموع تامین‌کننده حدود ۱۲‌درصد کالری مورد معامله در جهان هستند. قیمت‌های گندم که از ابتدای سال‌جاری ۵۳‌درصد افزایش داشته است، روز ۱۶‌ماه مه پس از اینکه هند اعلام کرد صادرات را به علت موج گرما متوقف خواهد کرد، دوباره ۶‌درصد افزایش یافت.»

ارزیابی رسانه ها درباره اصلاحات اقتصادی همچنان ادامه دارد و توجه رسانه ها به این طرح دولت قابل تقدیر است. در همین راستا روزنامه آرمان ملی برای پاسخ به اصلاحات اقتصادی مستلزم رعایت چه مسائلی است؟ آیا اصلاحات اقتصادی که دولت آغاز کرده در مسیر صحیحی حرکت می‌کند؟ با مهدی پازوکی اقتصاددانان گفت‌وگو کرده است. پازوکی معتقد است: «کسانی امروز مدعی اصلاحات اقتصادی هستند که تا دیروز با اصلاحات کوچک اقتصادی مخالف بودند و آن را پدیده‌ای نئولیبرالیستی می‌خواندند. این در حالی است که نئولیبرالیسم اصلا وجود خارجی ندارد. این افراد برای اینکه مخالفان خود را ساکت کنند هر مخالفی که اظهارنظر کند را به نئولیبرال بودن متهم می‌کنند. اگر ما به دنبال اصلاحات اقتصادی هستیم در مرحله نخست باید انحصارات را از بین ببریم. در اقتصاد ایران پدیده‌ای به نام خصولتی‌ها وجود دارد. کشور را با شعار و وعده نمی‌توان مدیریت کرد، بلکه مدیریت کشور نیازمند تدبیر و عقلانیت است. یکی از الزامات اصلاحات اقتصادی این است که افراد شایسته را در مسندهای کلیدی مورد استفاده قرار بدهیم»

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید…..

نظر شما