شناسهٔ خبر: 54153469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

حزب‌الله: از نتایج انتخابات راضی هستیم و به مقاومت خود اطمینان داریم

وفاداری لبنان به مقاومت

با وجود سرخوردگی شهروندان لبنانی از موضوعات اقتصادی و معیشتی که سال‌های اخیر این کشور را دربرگرفته، حضور 41درصدی در انتخابات پارلمانی از خود نشان دادند. براساس نتایج نهایی انتخابات پارلمانی لبنان، هیچ‌یک از ائتلاف‌های احزاب سیاسی لبنان موفق به کسب اکثریت مطلق نشدند اما نقش حزب‌الله و امل در صحنه سیاسی لبنان با کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، تثبیت شد. مردم لبنان با انتخاب اکثر نمایندگان مقاومت در این دور از انتخابات وفاداری خود به محور مقاومت را نشان دادند.

صاحب‌خبر -

هرچند ائتلاف جریان مقاومت در این انتخابات با ۶۲کرسی همچنان اکثریت عددی تعداد کرسی‌های پارلمانی را در اختیار دارد اما این اکثریت همچون مجلس گذشته مطلق نیست. بر این اساس ائتلاف جریان ۱۴مارس جمعا ۵۵کرسی از مجموع ۱۲۸کرسی پارلمان را به خود اختصاص داده و  ۱۱کرسی هم به جریان نوظهور تغییر اختصاص یافت. قطعا هیچ‌یک از گروه‌های سیاسی در پارلمان اکثریت مطلق نخواهند داشت؛ نکته‌ای که در سخنان اخیر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله نیز بر آن تاکید شد. به اعتقاد محافل سیاسی، چنانچه دبیرکل حزب‌الله لبنان بر آن تاکید کرد، پیام اصلی این انتخابات شکست تلاش چهارساله جریان غربی-عربی برای فاصله انداختن میان محور مقاومت با پایگاه مردمی آن است. محور آمریکایی-سعودی با اتکا به نتایج این انتخابات تلاش می‌کند با بحران‌سازی داخلی برای حزب‌الله، مقاومت را درگیر مسائل داخلی کند.
 
نصرالله: هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند اکثریت پارلمانی را در اختیار دارد
 سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در سخنانی با موضوع انتخابات پارلمانی عنوان کرد: هیچ گروه سیاسی‌ای در کشور نیست که بتواند ادعا کند اکثریت پارلمانی از آن آن‌هاست. تاکنون تمام افراد مورد احترام و منطقی چنین ادعایی نکرده‌اند. ما امروز در برابر مجموعه‌ای از فراکسیون‌های پارلمانی و احزاب سیاسی و نمایندگان جدید و مستقل قرار داریم که شاید مصلحت لبنان و مردم کشور در همین چیزی بوده که رخ داده و اینکه نه این گروه و نه آن گروه اکثریت را به دست نیاورد.
همچنین، «علی دعموش»، نایب‌رییس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله لبنان دیروز جمعه تاکید کرد که جریان مقابل حزب‌الله در انتخابات پارلمانی اخیر، پول زیادی هزینه کرد تا چهره این جنبش را مخدوش کند. وی با بیان اینکه دشمنان در این جنگ سیاسی قصد داشتند به قدرت سیاسی و مردمی حزب‌الله ضربه بزنند و طرفداران مقاومت را علیه آن بسیج کنند، تصریح کرد: دشمنان در تلاش بودند که میزان رأی دادن به حزب‌الله به کمترین سطح برسد.
دعموش فشارهای اقتصادی و معیشتی اخیر علیه مردم لبنان را در راستای اجرای همین نقشه دانست و گفت: «با وجود این، آنان شکست خوردند. نتیجه این شد که حزب‌الله و همپیمانانش، وزن خود در پارلمان جدید را حفظ کردند. آمارها حاکی از این است که میزان مشارکت در مناطق مقاومت، بالاترین میزان بوده است. وی با تاکید بر اینکه حزب‌الله به‌صورت قاطع بیشترین محبوبیت را در این انتخابات داشت و نمایندگانش بیش از 347هزار رأی کسب کردند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مساله در انتخابات این بود که قدرت و گسترش محبوبیت مقاومت نشان داده شد؛ مساله‌ای که دشمنان روی کاهش آن حساب باز کرده بودند. این مسوول حزب‌الله با اشاره به اینکه در پارلمان جدید، دو نماینده به فراکسیون «الوفاء للمقاومه» (وابسته به حزب‌الله) اضافه شدند، تاکید کرد: حزب‌الله از نتایج خرسند است و به مقاومت خود اطمینان دارد و اعتمادش به محبوبیت خود و همپیماناش افزایش یافته است. نکته حائزاهمیت آن است که تعدادی از کرسی‌هایی که برخی جریان‌های غرب‌گرا مدعی هستند که از جریان مقاومت کسر شده، متعلق به متحدان حزب‌الله و امل است و نه خود اعضا و نامزدهای تعیین‌شده ازسوی این جریان‌ها؛ لذا تمامی شواهد نیز نشانگر آن است که همچنان جناح مقاومت و متحدانش در پارلمان اکثریت دارند. وزارت کشور پس از شمارش آرا در 15حوزه انتخاباتی با اعلام نسبت مشارکت 41درصدی، نتایج نهایی و رسمی انتخابات را اعلام کرد. طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات، حزب‌الله لبنان و جنبش امل ۳۱کرسی، حزب «القوات اللبنانیه» به رهبری سمیر جعجع ۲۰کرسی، جریان ملی آزاد به رهبری جبران باسیل ۱۸کرسی و همچنین حزب سوسیال پیشرو به رهبری «تیمور جنبلاط» نیز ۹کرسی به دست آوردند. نیروهای جامعه مدنی لبنان نیز توانستند ۱۲کرسی در مجلس به دست آورند. نتایج اعلام‌شده در شرایطی است که در این انتخابات ۷۱۹نامزد در ۱۰۳لیست انتخاباتی برای دستیابی به ۱۲۸کرسی مجلس رقابت می‌کردند. با این اوصاف، تحلیل نتایج انتخابات و تاثیرات آن بر معادلات سیاسی این کشور در کانون توجه رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفته است. گویا پیروزی مستقل‌ها در انتخابات از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.
 
سرخوردگی شهروندان و مشارکت  41درصدی
با توجه به تحولات چند سال اخیر به‌ویژه در چهار سال گذشته که مهم‌ترین نمود آن فراگیر بودن بحران اقتصادی و تنش‌های سیاسی در این کشور بود، شاهد سرخوردگی شهروندان از سیستم حاکم بر بیروت بودیم. لذا میزان مشارکت 41درصدی شهروندان نیز تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی و البته مقبول است. علی‌الخصوص اینکه دیگر بسیاری از شخصیت‌های سنتی و اعضای دائمی دولت مقبولیت کسب نکردند، یکی از نکات مهم این انتخابات بود. با نظر به نتایج کسب‌شده می‌توان اظهار داشت که همچنان حزب‌الله و امل در مناطقی که در مقابله با رژیم‌صهیونیستی اهمیت دارند، توانستند موفقیت بزرگی را با کسب آرای مناطق جنوبی کسب کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین ابعاد مهم نتایج اعلام‌شده ازسوی وزارت کشور لبنان این است که شخصیت‌های مستقل موفق شدند به پارلمان راه پیدا کنند. همچنین، تعدادی محدود از نمایندگان با حمایت دلارهای سعودی موفق شدند به پارلمان راه پیدا کنند. با این اوصاف، مهم‌ترین نکته این است که در نقاط مهم و حساس جنوب که برای جریان مقاومت از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار بودند، حزب‌الله و امل موفق شدند آرای مردم را کسب کنند.
ائتلاف 8مارس که نیروهای مقاومت در آن حضور دارند، با نتایج اعلام‌شده حتی جایگاهی مناسب‌تر از گذشته را کسب کرده‌اند. اگر کلیه عناصر مجموعه انتخابات لبنان را در نظر بگیریم، شاهد هستیم که تعدادی از کرسی‌های تمامی جناح‌ها به مستقل‌ها رسیده است. این قاعده هم در ارتباط با جنبش امل و حزب‌الله صادق است و هم در ارتباط با جناح‌های غرب‌گرا همانند جریان المستقبل. 
به‌طور عادی رأی آوردن مستقبل‌ها به معنای ازدست‌رفتن تعدادی از کرسی‌های دیگر ائتلاف‌هاست. در این وضعیت نکته حائزاهمیت آن است که تعدادی از کرسی‌هایی که برخی جریان‌های غرب‌گرا مدعی هستند که از جریان مقاومت کسر شده، متعلق به متحدان حزب‌الله و امل است و نه خود اعضا و نامزدهای تعیین‌شده ازسوی این جریان‌ها. در مجموع می‌توان نتایج انتخابات لبنان را برای نیروهای مقاومت و متحدان‌شان مثبت ارزیابی کرد. تمامی شواهد نیز نشانگر آن است که همچنان جناح مقاومت و متحدانش در پارلمان اکثریت دارند. باوجوداین باید توجه داشت که در انتخابات لبنان سهمیه هر جناح و جریانی مشخص است و اینکه یک جریان خود را پیروز و دیگری را شکست‌خورده بداند، فاقد مصداقیت و صحت است.
 
وفاداری به مقاومت
همان‌گونه که محمد رعد، رییس فراکسیون «وفاداری به مقاومت» در پارلمان لبنان تاکید کرده، همزیستی با دیگر جریان‌ها را می‌پذیرند و همزمان وجود برخی اختلافات را میان خود و آنان را نیز قبول دارند. باوجوداین، بر ایده وحدت و همکاری باور دارند. در این میان، مهم‌ترین پیش‌شرط جریان مقاومت این است که با هیچ جریانی که خواستار همکاری و نرمش در برابر رژیم‌صهیونیستی باشد همکاری نخواهند داشت. اینکه سیاست و خط‌‌مشی سیاسی کشور لبنان در مسیر منافع غرب و آمریکا حرکت کند، به‌هیچ‌عنوان برای جریان مقاومت قابل پذیرش نبوده و نیست. 
در سوی مقابل به‌رغم تمامی تلاش‌ها به نظر می‌رسد طرف مقابل پیرامون تشکیل دولت به نتیجه نرسیده‌اند. با وجود تمامی حمایت‌های مالی سعودی‌ها از نمایندگان مطلوب خود، شواهد امر حاکی از آن است که تاکنون هیچ توافقی پیرامون ترکیب کابینه جدید وجود ندارد. در این میان نکته مهم این است که تمامی جریان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هرگونه تشکیل دولت بدون جلب رضایت جریان مقاومت ممکن نخواهد بود. در واقع، حزب‌الله و جنبش امل به‌عنوان بخشی از واقعیات سیاسی لبنان پذیرفته شده‌اند. درمجموع به نظر می‌رسد تشکیل دولتی با حضور و موافقت تمامی جریان‌ها همچنان محتمل‌ترین سناریوی ممکن برای تشکیل دولت جدید است.

نظر شما