شناسهٔ خبر: 54151099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اردوغان با مقامات اروپایی درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفتگو کرد

صاحب‌خبر -
اردوغان با مقامات اروپایی درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو گفتگو کرد

خبرگزاری آریا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حال گفتگو با مقامات اروپایی در مورد عدم پذیرش فنلاند و پیوستن سوئد به ناتو از سوی ترکیه است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ اردوغان گفت: امروز جمعه با نخست وزیر هلند (مارک روته) گفتگوهای گسترده ای داشتم و فردا با طرف های انگلیسی و فنلاندی گفتگو خواهم کرد.

وی اظهار داشت که درخواست های ارتباطی از طرف آن طرف ها بوده است.

وی افزود: با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز گفتگو خواهم کرد تا دیپلماسی تلفنی قطع نشود، هرچند موضع آنکارا در خصوص عضویت دو کشور در این ناتو روشن است.

اردوغان آلمان، سوئد و فنلاند را متهم کرد که به سازمان‌های تروریستی اجازه داده‌اند تا راهپیمایی‌هایی را در خاک خود ترتیب دهند و در عین حال به درخواست‌های آنکارا برای تحویل تروریست‌ها پاسخی ندادند.

وی افزود: سازمان های تروریستی انواع راهپیمایی ها را در آلمان، سوئد و فنلاند سازماندهی می کنند و وقتی از آنها می خواهیم تروریست ها را به ما تحویل دهند، پاسخی نمی دهند.

رئیس جمهور اردوغان توضیح داد که بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا به تروریست ها اجازه می دهند در پارلمان های خود صحبت کنند، توانایی ها و سلاح ها و مهمات را در اختیار آنها قرار دهند.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که این با روحیه همبستگی در داخل اتحاد و روابط دوجانبه در تضاد است.

وی بار دیگر تاکید کرد که ترکیه به عنوان کشوری که تحت تاثیر تروریسم قرار گرفته است، نمی تواند الحاق کشورهای حامی تروریست ها مانند سوئد و فنلاند را به عنوان یک سازمان امنیتی به ناتو بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: درخواست ترکیه از این دو کشور برای قطع ارتباط با سازمان‌های تروریستی یکی از اساسی‌ترین حقوق طبیعی این کشور است که مطابق با روحیه همبستگی در ناتو در صورت پیوستن به این ائتلاف است.

چهارشنبه گذشته فنلاند و سوئد رسماً برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

اردوغان اخیرا نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو ابراز نگرانی کرده و گفته است که آنها موضع صریحی علیه سازمان های تروریستی نشان نمی دهند و آنکارا نمی تواند در این مرحله با پیوستن آنها موافقت کند.

چند روز پیش، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که هر کشوری که عضو «ناتو» شود، نباید از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) (ترکیه) که آنکارا آن را در زمره «سازمان‌های تروریستی» طبقه‌بندی می‌کند، حمایت کند.

وزیر ترکیه خاطرنشان کرد که سوئد و فنلاند علیرغم همه هشدارها "حمایت بسیار عمومی" را از PKK انجام می دهد.

نظر شما