شناسهٔ خبر: 54138180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بایدن: فنلاند و سوئد همه شرایط لازم برای عضویت در ناتو را دارند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «الحره» آمریکا، «جو بایدن»، رئیس جمهوری این کشور عصر امروز (پنج شنبه) طی سخنانی در کاخ سفید در کنار «ماگدالنا اندرسون»، نخست وزیر سوئد و «سائولی نینیسته»، رئیس جمهوری فنلاند، اعلام کرد که کشورش از پیوستن این «دو دمکراسی بزرگ و شرکای نزدیک دارای کارآمدی عالی» به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استقبال می کند.

بایدن ضمن تاکید بر این که این دو کشور واقع در منطقه اسکاندیناوی دارای نهادهای دموکراتیک، اقتصاد و نیروهای مسلح قدرتمند و آگاهی اخلاقی قوی می باشند و برای عضویت در ناتو به عنوان «قدرتمندترین پیمان دفاعی در تاریخ جهان» نیز از همه شرایط لازم و حتی بیشتر از آن برخوردار هستند، اظهار داشت: فنلاند و سوئد حمایت جامع و کامل آمریکا برای پیوستن به ناتو را دارند؛ این دو کشور سرافراز و مستقل از حق سیاسی خود استفاده می کنند که همه کشورها از آن برای تعیین امنیت خود برخوردار هستند.

رئیس جمهوری آمریکا در این باره افزود: سوئد و فنلاند در پشتیبانی از مردم اوکراین، با آمریکا همکاری می کنند و با هم پیمانان خود هماهنگ می شوند؛ آنها از مستحکم ترین شرکای آمریکا هستند.

بایدن در ادامه همچنین تصریح کرد: توانایی های نظامی فنلاند و سوئد و آن چه از دمکراسی دارند، مسائلی هستند که پیوستن آنها به ناتو را تقویت می کند؛ این سازمان در جهان تاثیرگذار است و نیاز به آن نیز امروز بیش از گذشته است.

رئیس جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر این که پیوستن دو عضو جدید واقع در منتهی الیه شمال، امنیت ناتو را افزایش خواهد داد، خاطر نشان ساخت که درهای این سازمان به روی همه کشورها باز است و پیوستن سوئد و فنلاند به آن، تهدیدی برای هیچ کشوری به شمار نمی آید.

رئیس جمهوری فنلاند نیز طی سخنانی در کاخ سفید، ضمن اشاره به این که به همراه سوئد یک تصمیم تاریخی برای پیوستن به ناتو گرفتند، تاکید کرد که آماده گفت و گو با ترکیه درباره همه مسائل باعث نگرانی این کشور است تا مخالفت آنکارا با پیوستن آنها به این سازمان پایان یابد.

در حالی که مقامات ترکیه، هر دو کشور فنلاند و سوئد را به پشتیبانی «عناصر تروریستی» از حزب کارگران کردستان (PKK) متهم می کنند، نینیسته در این باره اظهار داشت: ما به عنوان هم پیمان در داخل ناتو، از امنیت ترکیه دفاع خواهیم کرد؛ ما تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می کنیم.

رئیس جمهوری فنلاند همچنین ادامه داد: ما تصمیم داریم از تعهدات خود در قبال ترکیه بر اساس اصل عمل متقابل محافظت کنیم و با نگرانی های این کشور در رابطه با پیوستن ما به ناتو نیز به طور جدی تعامل می کنیم.

نخست وزیر سوئد نیز به نوبه خود، ضمن تاکید بر این که پیوستن کشورش و فنلاند به ناتو، قدرت این سازمان را افزایش می دهد، خاطر نشان ساخت که گفت و گویی با ترکیه با هدف حل و فصل مسائل مذکور در جریان است.

شایان ذکر است که سوئد و فنلاند دیروز (چهارشنبه) درخواست خود برای پیوستن به ناتو را به صورت رسمی ارائه دادند با این حال، ترکیه همچنان تاکید دارد که با پیوستن آنها به این سازمان امنیتی مخالف است و مانع از انجام چنین کاری خواهد شد.

خبر اصلی را در الحره ببینید

نظر شما