شناسهٔ خبر: 54123463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حداد عادل: نام استاد "احمد سمیعی" در زبان و ادب پارسی ماندگار است

گروه استان‌ها- رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کشور با اشاره به نقش بی‌بدیل استاد احمد سمیعی پدر ویراستاری نوین ایران در فضای ادبی و زبان ایران‌ گفت: جای دارد که یک کتاب مستقل درباره تاثیرگذاری ایشان تالیف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، غلام‌علی حداد عادل عصر امروز به‌صورت ارتباط ویدیو کنفرانس در مراسم بزرگداشت استاد احمد سمیعی در رشت اظهار داشت: با توجه به شخصیت استاد سمیعی و تاثیری که ایشان در فضای ادبی و زبان ایران داشتند جای دارد که یک کتاب مستقل درباره ایشان تالیف شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی کشور گفت: فصل‌های کتاب مذکور می‌تواند تبیین نهضت شهید میرزاکوچک و سایر مباحث مربوط به رشت یعنی معرفی بستر پرورش استاد سمیعی، مروری بر دوران تحصیل ایشان در رشت، دانشگاه تهران، معرفی استادان ایشان، بیان جنبه علم‌آموزی ایشان مروری بر مشاغل و مسئولیت‌های استاد سمیعی باشد.

حداد عادل با اشاره به آثار برجسته استاد احمد سمیعی، مقالات، کتاب‌ها و ترجمه‌های وی تصریح کرد: ایشان بسیار دلپذیر و دلنشین می‌نویسد تا جایی‌که انسان از خواندن نوشته‌های استاد سمیعی خسته نمی‌شود و توانایی ایشان در ویرایش نیز ستودنی است.

وی به روحیات پدر ویراستاری نوین ایران استاد سمیعی اشاره و بیان کرد: استاد فردی بسیار مقتدر، آرام، بی‌کینه، پُرکار، متواضع، مقید به قانون و معتقد به اسلام و معنویت اسلامی است و با قران انس و آشنایی دارد و علاقه‌مند به تفکر است؛ ایشان هنوز مقاله می‌نویسد و ما از وجود پُربرکت ایشان بهره‌مند می‌شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: بنده به مردم گیلان و رشت که توانستند گوهرهایی مانند استاد احمد سمیعی را در جامعه خود بپرورانند و به ایران تقدیم کنند تبریک می‌گویم و برای استاد عزیز آرزوی طول عمر بیشتر می‌کنم.

یکی از مفاخر ادبی استان گیلان نیز در این مراسم با اشاره به شهرت آثار استاد سمیعی و تاثیرگذاری ایشان در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: استاد سمیعی تمام همت خود را صرف ویرایش کرد و این نشان از نگاه وسیع استاد دارد و در عرصه ویراستاری تلاش کرد که نظام تحقیقاتی و نوشتاری این سرزمین را سامان دهد.

یوسف‌پور گفت: بنده 40 سال است که شاگرد ایشان هستم و به یاد دارم که زمانِ تحصیلم، حضور در کلاس ایشان را جزو عمر خود به حساب نمی‌آوردیم و در هیچ جلسه‌ای که استاد حضور داشت غایب نبودم و با تمام وجود به گفته‌های ایشان گوش می‌کردیم چراکه تک تک کلمات و بیان ایشان به دل می‌نشست و دقیق بود.

وی با اشاره به سجایای انسانی و شخصیت دوست‌داشتنی استاد احمد سمیعی تصریح کرد: قرنی که گذشت همواره از حضور استاد سمیعی، روشنایی زیادی یافت؛ 80 سال از عمر استاد شبانه روز در راه تعالی فرهنگ ملی ما سپری شد و این چنین سعادتی نصیب کمتر کسی از مردم روزگار ما شده است.

انتهای پیام/612/ی

نظر شما