شناسهٔ خبر: 54118972 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اردوغان: تائید عضویت سوئد در ناتو بدون بازگرداندن تروریست‌ها ممکن نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس جمهور ترکیه بر حل و فصل موضوع گروه‌های تروریستی ضدآنکارا در دو کشور فنلاند و سوئد تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز؛ رجب طیب اردوغان امروز چهارشنبه گفت که سوئد نباید انتظار داشته باشد که ترکیه عضویت این کشور را در ناتو بدون بازگرداندن تروریست‌ها تایید کند.

اردوغان افزود: هیئت‌های سوئدی و فنلاند نباید به ترکیه بیایند تا ما را متقاعد کنند که از پیشنهاد عضویت آنها در ناتو حمایت کنیم.

پیش از این، فنلاند و سوئد رسماً برای پیوستن به ائتلاف ناتو درخواست دادند، تصمیمی که با تهاجم روسیه به اوکراین تحریک شد و انتظار می‌رود روند الحاق تنها چند هفته طول بکشد. این درحالی است که همه ۳۰ عضو ناتو از جمله ترکیه باید این روند را تائید کنند. با این حال ترکیه این دو کشور را به پناه دادن به گروه‌های کردی که آنکارا آنها را تروریستی می‌داند متهم می‌کند.

اردوغان به نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان گفت: ما حساسیتی مانند محافظت از مرزهای خود در برابر حملات سازمان‌های تروریستی داریم. متحدان ناتو هرگز از ترکیه در نبرد با گروه های شبه نظامی کرد، از جمله YPG کرد سوریه حمایت نکرده‌اند. توسعه ناتو برای ما تنها به نسبت احترامی که به حساسیت های ما می شود معنادار است.

رییس جمهور ترکیه افزود: بنابراین شما تروریست ها را به ما پس نمی دهید اما از ما درخواست عضویت در ناتو می کنید؟ ناتو یک نهاد برای امنیت است، یک سازمان برای امنیت. بنابراین ما نمی توانیم به سلب امنیت این سازمان امنیتی بله بگوییم.

خبر اصلی را در رویترز ببینید

نظر شما