شناسهٔ خبر: 54049838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اخطار نمایندگان مجلس به دولت: یارانه مردم نه تنها افزایش نیافته بلکه حذف هم شده/ ضرایب محاسبه درآمدی مردم کارشناسی نیست/ گرانی با شعار کنترل نمی شود/ نظارت بر بازار جدی نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی توزیع یارانه های جدید از سوی دولت را به دلیل مختلفی، ناقص و ناعادلانه دانستند و تأکید کردند که براساس مصوبه نمایندگان، کالاهای اساسی باید با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به صورت کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم قرار گیرد، اما اکنون این اتفاق نیفتاده و قیمت کالاها افزایش چند برابری داشتند. 

به گزارش شفقنا، صبح امروز ( یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ) پانزدهمین نشست مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف راس ساعت ۸ و ۹ دقیقه و با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان آغاز شد.

تأکید قالیباف بر رسیدگی فوری به شکایت مردم درباره تعیین دهک ها

در ابتدای این نشست رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با توجه به عادلانه و مردمی سازی نظام پرداخت یارانه ها طی هفته گذشته، بر رسیدگی فوری به شکایت مردم درباره تعیین دهک ها تاکید کرد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم مطمئن باشند که همان طور که دولت پیشتر اعلام کرد از ۱۰ دهک جامعه، ۹ دهک شامل یارانه معیشتی می‌شود و پیش‌بینی‌های لازم برای آن انجام شده است و اشکالی که وجود دارد اعلام می‌کنیم، همه افراد واجد شرایط که در مرحله اول یارانه شامل حال آنها نشده و باید آن را دریافت می‌کردند بدانند این کار به سرعت اصلاح خواهد شد و سیستم ها در حال اصلاح آن هستند.

او با اشاره به جلسه روز گذشته سران قوا و در ادامه جلسه مشترک با رئیس جمهور گفت: شب گذشته به طور مفصل در جلسه با سران قوا و سپس با قرارگاه مسئول اجرای این طرح تا ساعات پایانی شب به میزبانی مجلس با حضور رئیس جمهور گفت‌وگو داشتیم و اگر در ماه جاری یارانه معیشتی نیز با تأخیر واریز شده باشد، همه معوقات آن از همان اولین ماه، در آینده پرداخت خواهد شد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد و تنها یک دهک آخر شامل دریافت یارانه نخواهند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی تنها در سقف پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تفاوت وجود دارد و مردم مطمئن باشند به سرعت کار انجام خواهد شد و معوقات، ابتدای اردیبهشت ماه هر زمان قطعی شد پرداخت خواهد شد و مردم هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

نارضایتی ها نسبت به طرح توزیع یارانه ها افزایش یافته است

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس، در تذکری اظهار داشت: اگر بر اساس اعتماد به مردم، همه افراد را مشمول یارانه معیشتی می‌کردیم ماهیانه تنها دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به میزان پرداختی دولت اضافه می‌شد و در این صورت همه مردم از دریافت یارانه برخوردار می‌شدند.

او افزود: سامانه وزارت رفاه در پرداخت یارانه دارای اشکالات اساسی است و ما این روزها نارضایتی های مردم را در حوزه انتخابیه شاهدیم و اگر می‌آمدیم کل مردم را مشمول یارانه می‌کردیم و سپس به آنها پیامک ارسال می‌کردیم که از نظر این سامانه بر اساس درآمد شما مشمول این طرح نمی‌شوید؛ هزینه‌ای که برای کشور ایجاد می‌شد حدود دو هزار میلیارد بود اما حالا به واسطه اعتراضات هم سرمایه اجتماعی کاهش یافته و هم نارضایتی‌ها نسبت به این طرح افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دولت می‌خواهیم این پیشنهاد را بررسی کند و از آنجایی که وزیر اقتصاد نیز در گفت‌وگوی تلفنی این موضوع را پذیرفتند از شما می‌خواهم در صورت صلاحدید در جلسات مشترک با سران قوا این را مطرح کنید.

کالاهای اساسی باید با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به صورت کالابرگ الکترونیک در اختیار مردم قرار گیرد

در جریان بررسی طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگرانی هایی که در حوزه معیشتی مردم اتفاق افتاده و استناد به مصوبه مجلس در زمینه تعیین قیمت و کالاهای اساسی منطبق با نرخ شهریور ۱۴۰۰ خواستار پیگیری مسائل با توجه به شان نظارتی مجلس شد.

ضرایب محاسبه درآمدی مردم کارشناسی نیست

در ادامه کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در تذکری با اشاره به عادلانه سازی یارانه طی روزهای اخیر ابراز امیدواری کرد تا دولت در جریان جراحی اقتصادی که شروع کرده، باعث رفع نگرانی مردم شود و در ادامه ضرایب محاسبه درآمدی مردم را غیر کارشناسی دانست زیرا باعث شده تا بسیاری از افرادی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کرده‌اند در جریان پرداخت یارانه جدید، حذف شوند.

ساختار تعیین افرادی مستحق دریافت یارانه اصلاح شود

محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی امروز مجلس با استناد به اخبار دریافتی در زمینه روند کاهشی قیمت مرغ در برخی از استان‌ها سیاست هدفمند شدن یارانه‌ها را تاثیرگذار دانست و از دولت تقاضا کرد برنامه مبارزه با قاچاق را با جدیت شروع کند.

وی در ادامه خواستار اصلاح ساختار تعیین افرادی که استحقاق دریافت یارانه دارند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

کمیسیون اجتماعی موضوع دهک بندی و حذف برخی یارانه بگیران را پیگیری می کند

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی سلمان اسحاقی در اخطاری ضمن انتقاد از حذف نام افرادی ساکن در دورترین روستاها و نقاط حوزه انتخابیه از لیست دریافت یارانه، پیشنهاد داد که کارگروه یا تیم جهادی ای را مدنظر قرار داده شود تا بتواند دغدغه مردم را در کنار گرانی ها که در آینده می تواند تثبیت قیمت ها را داشته باشد، پیگیری کند.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده، گفت: در رابطه با بحث دهک ها در نطق و تذکر یادآور شدم که این موضوع با جدیت دنبال می شود. کمیسیون اجتماعی مجلس نیز موظف به پیگیری موضوع شده، روز گذشته هم در رابطه با همین بحث با شخص رئیس جمهور محترم جلسه ای داشتم و صحبت کردیم. این مسئله پیگیری خواهد شد.

نظارت بر بازار جدی نیست

همچنین سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه های اجرایی و سایر نهادها با انتقاد از عدم وجود نظارت جدی بر بازار و افزایش قیمت‌ها پس از حذف ارز ترجیحی درخواست کرد تا دستور رسیدگی فوری به این موضوع داده شود که فضای جامعه بیش از این ملتهب نشود.

حذف برخی خانواده ها از دریافت یارانه قابل قبول نیست

حق وردی نماینده مردم شهریار در مجلس با انتقاد از حذف برخی خانوارها از دریافت یارانه، خواستار اقناع سازی رسانه ای پیش از اقدامات جراحی اقتصادی شد.

 یارانه مردم نه تنها افزایش نیافته بلکه حذف هم شده است

نوروزی نماینده مردم علی آباد در مجلس با اشاره به پرداخت یارانه معیشتی خطاب به رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، گفت: یارانه مردم نه تنها اکنون افزایش پیدا نکرده بلکه یارانه کارمندان، بازنشستگان و فرهنگیان نیز حذف شده است. باید در این شرایط ۹۰ درصد مردم یارانه بگیر باشند در حالی که اینگونه نیست و رویه ها باید اصلاح شود.

قطع یارانه می‌تواند منجر به کاهش اعتماد عمومی شود

میرمحمدی نماینده مردم تفت در مجلس با بیان اینکه قطع یارانه می‌تواند منجر به کاهش اعتماد عمومی شود، از رئیس جمهور خواست تا به همه افرادی که یارانه ۴۵ هزار تومانی دریافت می‌کردند، یارانه جدید را نیز پرداخت کند.

دولت به ابهام و اعتراض مردم درباره توزیع یارانه پاسخ دهد

جلالی عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اصلاحات اقتصادی اخیر دولت، گفت: دولت باید سامانه ثبت نام سهام عدالت و معیشت مردم را اصلاح و تکلیف کسانی که در خصوص توزیع یارانه ابهام یا اعتراض دارند تعیین و به مردم پاسخ داده شود.

 وزارت کار سامانه دهک‌های درآمدی را به روزرسانی و اصلاح کند

شریفیان نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اقدام اخیر دولت درخصوص مدیریت ارز ترجیحی گفت: وزارت کار سامانه مرتبط با دهک‌های درآمدی را هر چه سریعتر به روزرسانی و اصلاح کند.

تورم و گرانی با اینفوگرافیک و شعار قابل کنترل نیست 

رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تورم و گرانی را نمی‌توان با اینفوگرافیک، شعار و سخنرانی توجیه کرد؛ امروز مردم گرانی‌ها را با جیب، گوشت، پوست و استخوان خود احساس می‌کنند نه با عکس، خبر و مصاحبه مسئولان؛ بیم آن برود که مسئولان مربوطه فریب مصاحبه‌های این چنینی را بخورند و از کنترل قیمت‌ها در کف بازار غافل شوند.

نظر شما