شناسهٔ خبر: 54043100 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اعلام شد:

راه‌اندازی‌سامانه‌های ثبت‌نام یارانه‌ کمک‌معیشتی و اعتراض به حذف یارانه

صاحب‌خبر -
مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه گفت: جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی برای ثبت‌نام باید به سایت سازمان هدفمندی مراجعه کنند که هنوز راه‌اندازی نشده است، در سامانه حمایت وزارت رفاه، امکان اعتراض به دهک درآمدی برای حذف شده‌ها وجود دارد.
مرتضی موتورچی، مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این‌باره می‌گوید: از ابتدا اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها تاکنون چندین بار سامانه حمایت وزارت رفاه به‌روز رسانی ‌و ارتقا ظرفیت داده شده و پهنای باند آن چندین بار افزایش یافته است. همچنین تغییراتی در این سامانه جهت تسهیل امور مردم اعمال شده است.موتورچی افزود: مشکل این است که حدود هشت میلیون نفر جامانده یارانه هستند که یا از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند یا در سال‌های قبل سرپرست خانوار با انصراف از یارانه موجب شده‌اند که فرزندان خانواده نتوانند یارانه بگیرند و اکنون پس از تشکیل خانواده نمی‌توانند‌ جزو متقاضیان یارانه باشند و یا فرزندان آنها که به دنیا می‌آیند به دلیل انصراف پدر خانواده از دریافت یارانه جا مانده‌اند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که باید سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه اعلام شود که البته آنها هم در تلاش هستند، اما هنوز سامانه هدفمندی یارانه‌ها اعلام نشده است و این باعث شده است حجم تقاضا و ترافیک در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش یابد.وی اضافه کرد: کسانی می‌توانند به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند که یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند یا به خاطر قرار گرفتن در دهک دهم درآمدی حذف شده‌اند، بنابراین بعد از ورود به سامانه می‌توانند اعتراض خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کنند.موتورچی افزود: علاوه بر سامانه حمایت شماره تلفن گویای ۰۲۱۶۳۶۹ پاسخگوی شهروندان است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد ‌دلیل حذف یارانه معیشتی افراد گفت: بر اساس قانون و دهک‌بندی که از سوی دولت اعلام شده، کسانی که در دهک ۱۰ پردرآمدی شمرده می‌شوند، یارانه آنها حذف شده و این هم به روش سیستمی و با کامپیوتر از طریق تقاطع‌گیری اطلاعات از سامانه‌های مختلف مانند ثبت احوال، ثبت اسناد،‌ مجموع درآمد خانوار، مایملک خانوار، تعداد سفر خارجی،‌ تعداد خودرو و تعداد منزل مسکونی مدنظر قرار می‌گیرد که مجموع این موارد دهک‌بندی را‌‌‌‌‌‌‌‌ شکل می‌دهد و این هم مصوبه دولت است و تصمیم‌گیری فردی نیست، بلکه سیستم با تقاطع‌گیری اطلاعات یک فرد را‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو دهک ده به شمار می‌آورد و حذف می‌کند.
وی افزود: در عین حال امکان ثبت اعتراض تقاضای مجدد از سوی شهروندان در سامانه حمایت فراهم شده است.موتورچی این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: کسانی که از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند، باید صبر کنند تا سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها راه‌اندازی شود و تقاضای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آنجا ثبت کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در چهار روز اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها ۲میلیون تماس و مراجعه به سایت حمایت معیشتی انجام شده و اعتراضات یک‌میلیون و ۵۰هزار نفر ثبت شده که در حال بررسی است.
حجت‌الله عبدالملکی درخصوص بازدید «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور از سامانه تلفنی رسیدگی به شکایات و سؤالات مردمی در اجرای طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها»، اظهار داشت: اجرای این طرح ملی سؤالات و دغدغه‌هایی را برای مردم به وجود آورد که نیازمند شفاف‌سازی و همراهی همه‌جانبه است.وی بر به‌روزرسانی و پشتیبانی از سامانه تأکید کرد و گفت: در چهار روز اجرای طرح ۲ میلیون تماس و مراجعه به سایت انجام شده و اعتراضات یک‌میلیون و ۵۰ هزار نفر ثبت شده که در حال بررسی است.افراد می‌توانند برای ثبت شکایت‌ها به سایت حمایت معیشتی به‌آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir و تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ مراجعه کنند.
طبق ابلاغیه وزارت صمت، مطابق تصمیمات ستاد تنظیم بازار از تاریخ اجرای قیمت‌های مصوب جدید، ضروری است ترتیبی اتخاذ شود که روغن نباتی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات اعم از تولید قبل از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ و بعد از آن تاریخ، با قیمت‌های جدید عرضه شود.
علیرضا شاه میرزایی اظهار داشت: طبق معیار ستاد تنظیم بازار کشور‌ از ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ هر کالایی که در چهار قلم مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات قرار داشته باشد براساس قیمت‌های جدید خواهد بود و اینکه چه زمانی این کالاها تولید شده ملاک عمل نیست.وی افزود: بنابراین مردم نگران نباشند که این کالا قبلا یا اکنون تولید شده است زیرا در نظام تولید مابه‌التفاوت‌ و به عبارتی اختلاف قیمت جدید و قدیم محاسبه شده و از عوامل تولید و توزیع این مابه‌التفاوت‌ها اخذ شده است.
معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که آیا به عرضه‌کنندگان در فروشگاه‌ها این اختیار داده شده که قیمت کالاهایی که از قبل در فروشگاه‌ها موجود بوده را تغییر دهند و این کالاها را به قیمت جدید عرضه کنند؟ گفت: کارخانه‌ها از روز ۲۲ اردیبهشت قیمت تولیدات را تغییر داده‌اند. مرغ و تخم مرغ هم روزانه روانه بازار می‌شود بنابراین مساله‌ای در این رابطه وجود ندارد.
وی افزود: اما ممکن است روغن از قبل و با قیمت‌های قبل موجود باشد که درباره این قلم کالا سامانه جامع تجارت به دقت این کالا را رصد می‌کند زیرا اختلاف قیمت کالای یارانه‌ای و آزاد بسیار زیاد است و در طول چند سال اخیر در سامانه جامع تجارت ثبت و فاکتور شده است بنابراین بر اساس همان فاکتورها مابه التفاوت‌ها محاسبه شده است. شاه میرزایی بیان داشت: اگر می‌خواستیم همه این کالا را برگردانیم و در خط تولید قیمت‌ها را تغییر دهیم باز ایجاد مزاحمت برای مردم می‌شد.

نظر شما