شناسهٔ خبر: 5403528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کچوئیان در گفت‌وگوی ویژه خبری:

مصوبه اخیر شورا موجب نفوذ منابع قدرت در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاسی است، گفت: شأنیت دانشگاه با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضربه می‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، مصوبه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ایجاد کمیته 5نفره برای بررسی صلاحیت سرپرستان دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بود.

حسین کچوئیان و شهیندخت مولاوردی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این برنامه به بحث و بررسی در زمینه این مصوبه پرداختند.

کچوئیان در بخشی از این برنامه در پاسخ به اظهارات مولاوردی، اظهار داشت: این بحث در جلسه شورا نیز مطرح شد، اما بحث اصلی این است اگر حساسیت مسائل اخلاقی کاندیداها و مطرح شدن مسائل اخلاقی و برخی از موارد آنها در شورا باعث می‌شود که این بررسی‌ها در کمیته‌ای خارج از صحن شورا انجام شود در صورت عدم اجماع اعضای کمیته این رأی‌گیری دوباره به صحن شورا بازمی‌گردد، پس این مسئله و حساسیت برطرف نشده است.

وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر "از نظر شما تصویب این مصوبه چه تأثیراتی بر کارکرد دانشگاه‌ها خواهد داشت؟" گفت: ادله‌ای که امروز در جلسه شورا در همین زمینه مطرح شد این بود که از زمانی که هدف روند قبلی برای بررسی تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها این بود که دانشگاه محلی غیرسیاسی است و شأنیت و جایگاه ویژه‌ای دارد به‌جای اینکه فردی مثل وزیر به‌تنهایی این امر را به‌عهده گیرد در جایی به‌نام شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌حسب وجود افراد متخصص و صاحب‌نظر کار بررسی رؤسای دانشگاه‌ها انجام شود.

*مصوبه جدید شورا باعث نفوذ منابع قدرت در انتخاب رئیس دانشگاه می‌شود

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این شیوه فوایدی را داشت که مهمترین آنها تأیید انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها از سوی افراد صاحب‌نظر و متخصص بود، افزود: از این به بعد وزرا شاهد این خواهند بود که وکلا و منابع قدرت در زمینه انتخاب رئیس دانشگاهی لابی کنند در  حالی که پیش از این شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت تأیید صلاحیت این رؤسا را به‌عهده داشت و شأنیت دانشگاه و رئیس دانشگاه حفظ می‌شد.

وی ادامه داد: بحث دیگر درباره شیوه قبلی ثبات دانشگاه‌ها و فضای علمی دانشگاه‌ها بود زیرا مسئله پیشرفت علم به ثبات پایداری علم و موقعیت‌ها نیاز دارد که در این شیوه دیده می‌شود.

کچوئیان در پاسخ به سؤال دیگر مجری مبنی بر "یعنی این موضوع را سیاسی می‌دانید؟" گفت: من موضوع را کاملاً سیاسی می‌بینم و  معتقدم شأنیت دانشگاه با این شرایط ضربه می‌خورد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اظهارات مولاوردی مبنی بر اینکه هدف اصلی این مصوبه تسریع بخشیدن به تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها و از بین بردن تراکم این مسئله در شورا است، تصریح کرد: مشکل تراکم سرپرست دانشگاه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی از جایی شروع شد که فرجی دانا برخی موارد را به شورا پیشنهاد دادند که در شورا رد شد و به همین دلیل شاهد تراکم سرپرستان در شورا بودیم، لذا خودمان این تراکم را ایجاد کردیم.

*تراکم سرپرستان دانشگاه‌ها از زمان فرجی‌دانا شروع شد

کچوئیان در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه درباره "آیا به‌نظر شما ایجاد این کمیته به تسهیل شدن فرآیند تأیید صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ کمک نمی‌کند؟" گفت: شما باید در جریان کار شورای عالی انقلاب فرهنگی باشید، خانم مولاوردی به‌تازگی در جلسات شورا حضور دارند، مکانیزم قبلی وقت زیادی از شورا نمی‌گرفت. شیوه به این شکل بود که دو عضوی که مسئول بررسی سوابق و صلاحیت رؤسای دانشگاه‌ها بودند یعنی مسئول بازرسی و نظارت شورا و رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه کار بررسی سوابق کاندیداهای دانشگاه‌ها را در محیطی خارج از شورا انجام داده و پس از بررسی گزارش آنها در صحن ارائه می‌شد. اگر سایر اعضای شورا ادله‌ای در این زمینه داشتند مطرح می‌کردند و طی 10 دقیقه چند نفر انتخاب می‌شدند.

وی با بیان اینکه وزیر بهداشت به همین شیوه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را چید، خطاب به مولاوردی افزود: مگر وزیر بهداشت با همین شیوه چیدمان رؤسای دانشگاه‌های خود را انجام نداد؟

کچوئیان در پایان درباره آزمایشی بودن مصوبه و تغییر آن در شرایطی که به نتیجه نرسد، گفت: برخی از اعضای شورا همین نکته را به رئیس جمهور گفتند و خواستند که در مصوبه آزمایشی بودن آن قید شود که مورد قبول قرار نگرفت اما بعید است که دوباره این مصوبه تغییر یابد یا بررسی شود.

انتهای پیام/*

نظر شما