شناسهٔ خبر: 54032843 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازداشت مورا در آلمان در راه بازگشت از ایران!/ علت بازداشت چه بود؟

صاحب‌خبر -
بازداشت مورا در آلمان در راه بازگشت از ایران!/ علت بازداشت چه بود؟
خبرگزاری آریا- یک تارنمای خبری به نقل از محافل دیپلماتیک اروپایی گمانه زنی کرد که تغییر مکرر بلیط بازگشت به اروپا به بازداشت انریکه مورا و همراهانش در آلمان منجر شده باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، تارنمای آمریکایی پولیتیکو دیشب (23 اردیبهشت) به نقل از پلیس آلمان نوشت که مورا و دو دیپلمات همراهش به مدت 40 دقیقه و به دلیل هشدارهای رایانه ای بی ارتباط با افراد مذکور و مرتبط با مسیر پروازی آنها، بازداشت و بازجویی شدند.
به نوشته این تارنمای خبری، مقام های اتحادیه اروپا احتمال می دهند که برنامه مسافرت دیپلمات های اروپایی که به خاطر برنامه متغیرشان در تهران مجبور شدند تا رزرو بلیط پرواز بازگشت به اروپا را چندین بار تغییر دهند، هشدار خودکار مرزبانی آلمان را بدون توجه به هویت این مسافران فعال کرده است.

بازداشت مورا در آلمان در راه بازگشت از ایران!
روز گذشته معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که در بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان بازداشت شده است.
انریکه مورا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: « توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل، که از تهران برمی گشتم، بدون هیچ توضیحی بازداشت شدم. یک مقام اتحادیه اروپا در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. پاسپورت و گوشی هایم را ضبط کردند.»
معاون «جوزپ بورل» سپس نوشت: اکنون به همراه دو همکارم، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آزاد شده‌ایم. ما را جدا از هم نگه داشتند. از ارائه هرگونه توضیح در مورد آنچه که به نظر نقض کنوانسیون وین است، خودداری کردند.
«لورا روزن» خبرنگار آمریکایی در واکنش به این توییت نوشت یکی از همکاران مورا در اتحادیه اروپا این مسئله را تایید کرده است.
بر اساس این گزارش انریکه مورا سه شنبه شب برای دیدار با مقامات وزارت خارجه کشورمان در سفری دو روزه به تهران سفر کرده بود.
مورا به عنوان هماهنگ‌ کننده مذاکرات لغو تحریم‌ها از سه‌شنبه گذشته به تهران سفر کرده بود تا اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات وین را کاهش دهد.
او طی دو روز گذشته با معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران دیدار کرده و راهی بروکسل شد.

واکنش روسیه به بازداشت مورا
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به خبر ممانعت از ادامه سفر مورا در فرودگاه فرانکفورت پرسید: اگر با مقامات ارشد اتحادیه اروپا با گذرنامه دیپلماتیک چنین رفتار می‌شود، مردم عادی باید چه انتظاری داشته باشند؟
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی به اقدام پلیس آلمان در ممانعت از ادامه سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در فرودگاه فرانکفورت واکنش نشان داد.
وی در این خصوص نوشت: اگر با مقامات ارشد اتحادیه اروپا با گذرنامه دیپلماتیک چنین رفتار می‌شود، مردم عادی چه انتظاری باید داشته باشند؟ بیایید امیدوار باشیم که این یک سوءتفاهم موردی بود که دیگر تکرار نخواهد شد.

نظر شما