شناسهٔ خبر: 54031252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار مذاکرات وین؛

بورل: مذاکرات وين به زودي شروع مي شود/ اتحاديه اروپا: برجام را نجات خواهيم داد

صاحب‌خبر -
بورل: مذاکرات وين به زودي شروع مي شود/ اتحاديه اروپا: برجام را نجات خواهيم داد
خبرگزاری آریا- بورل پس از بازگشت مورا به بروکسل گفت که (پنجره) مذاکرات متوقف شده هسته ای ایران "دوباره باز شده است".
به گزارش خبرگزاری آریا،جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دنبال سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام کرد که مذاکرات هسته ای ایران به زودی از سر گرفته می شود.
وی  پیش از نشست سران گروه 7در آلمان، اظهار داشت: مذاکرات متوقف شده بود و به زودی از سرگرفته می شوند.
به گفته وی، یک چشم انداز برای رسیدن به توافق نهایی وجود دارد.
مورا روز (پنجشنبه) پس از رایزنی با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، به بروکسل بازگشت. 
مورا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات برجام در اتحادیه اروپا در روزهای اخیر برای بهره برداری از آخرین فرصت برای نجات این پیمان، به تهران سفر کرد. این برای دومین بار از زمان تنفس در مذاکرات وین است که مورا به تهران سفر می کند.
قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.
توافق هسته ای ایران و 1+5 پس ازمذاکرات طولانی در سال 1394 بدست آمد، ولی دولت آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد. پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا این مذاکرات بین ایران و 5 کشور دیگر عضو این توافق آغاز شد.

اتحادیه اروپا: برجام را نجات خواهیم داد
سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته مسئول سیاست خارجی این اتحادیه تمام اقدامات ممکن را برای نجات برجام انجام خواهد داد.
 یک مقام اتحادیه اروپا مدعی شده «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه «همه کارهای ممکن» را برای نجات دادن برجام ادامه خواهد داد.
«پیتر استانو»، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری کمیسیون اروپا گفت: «نقش و منفعت هماهنگ‌کننده (مذاکرات وین) است تا هر کاری که می‌تواند را برای نجات این توافق انجام دهد.
پیتر استانو همچنین خاطرنشان کرد جوزپ بورل متهد است «هر آنچه امکان دارد را برای به خاتمه رساندن مذاکرات مربوط به پایبندی به برجام انجام دهد.» او هچنین تأکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طرف‌های برجام و کل جامعه بین‌المللی خواستار انجام این اقدامات از سوی بورل هستند زیرا این توافق «بخش مهمی از معماری منع اشاعه است.»

انریکه مورا: در مسیر بازگشت از تهران به اروپا، در فرودگاه فرانکفورت بازداشت شدم
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسیر بازگشت از تهران به اروپا، در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان «بازداشت» شده است. این عنوان توییتی بود که ساعتی پیش در حساب توییتری منسوب به این دیپلمات اروپایی منتشر شد و با چندین توییت دیگر تکمیل شد. انریکه مورا در ادامه می‌نویسد: «پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بدون حتی یک توضیح ساده، من را که یک مقام رسمی اتحادیه اروپا هستم در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی بازداشت کرد.»
 انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسیر بازگشت از تهران به اروپا، در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان «بازداشت» شده است. این عنوان توییتی بود که ساعتی پیش در حساب توییتری منسوب به این دیپلمات اروپایی منتشر شد و با چندین توییت دیگر تکمیل شد.
به گزارش  یورونیوز، طبق اطلاعات این توییت آقای مورا که پس از چندین روز حضور در ایران در حال بازگشت به بروکسل بوده توسط نیروهای پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بازداشت می شود. این دیپلمات اسپانیایی نوشته که بدون ارائه هیچ‌گونه توضیحی بازداشت است.
انریکه مورا در ادامه می‌نویسد: «پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بدون حتی یک توضیح ساده، من را که یک مقام رسمی اتحادیه اروپا هستم در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی بازداشت کرد.»
او همچنین اضافه کرد که پلیس پاسپورت و گوشی‌های او را هم ضبط کرده است.
او البته توضیحی در این خصوص نداده که چگونه این توییت را به اشتراک گذاشته است.
برخی در توییتر این احتمال را مطرح کرده‌اند که حساب توییتری آقای مورا هک شده است. بررسی‌ها در خصوص این موضوع ادامه دارد.
هنوز مشخص نیست ضبط تلفن ها و پاسپورت این مقام اروپایی چه مدت طول کشیده ؟ آیا با نیت خاصی صورت گرفته یا صرفا یک سوتفاهم ساده بوده؟

منبع دیپلماتیک فرانسوی: مذاکرات احیای برجام در وضعیت بن‌بست قرار دارد
یک منبع دیپلماتیک فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی، گفت که نمی‌توان نسبت به دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی وین، خوش‌بین بود.
 به گزارش  خبرگزاری فرانسه، یک منبع دیپلماتیک فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، گفت که نمی‌توان نسبت به دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی وین، خوش‌بین بود. وی چشم‌انداز مذاکرات را تیره خواند و گفت که مذاکرات در حال حاضر در وضعیت بن‌بست قرار دارد.
به گزارش  خبرگزاری فرانسه، یک منبع دیپلماتیک فرانسوی که خواست نامش فاش نشود، با تکرار برخی ادعاهای ضدایرانی، گفت که نمی‌توان نسبت به دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی وین، خوش‌بین بود.
وی چشم‌انداز مذاکرات را تیره خواند و گفت که مذاکرات در حال حاضر در وضعیت بن‌بست قرار دارد.
این منبع دیپلماتیک فرانسوی که نخواست نامش فاش نشود، گفت که بن‌بست فعلی ایجاد شده در مذاکرات، عمدتا به دلیل اختلاف‌نظرهای تهران و واشنگتن بر سر خروج نام سپاه از فهرست سیاه آمریکا است.
وی در ادامه ادعاهای خود، از دستگیری دو شهروند فرانسوی در ایران انتقاد کرده و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

امیرعبداللهیان: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است ، اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.
 حسین امیر عبداللهیان روز جمعه در توییتی با اشاره به سفر اخیر انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین به تهران  و رایزنی‌هایش  با علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی در صفحه توییتر خود نوشت : «‏در توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقی‌مانده مذاکرات وین متمرکز شویم.
توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.
تماس‌ها ادامه دارد.»

اتهام‌زنی فرمانده سنتکام علیه ایران
فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در غرب آسیا) در گفت‌وگویی ایران را «بی‌ثبات‌کننده‌ترین» نیرو در خاورمیانه خواند.
 اریک کوریلا، فرمانده نیروهای تروریستی سنتکام روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با الجزیره مدعی شد: از نظر من ایران بی‌ثبات‌کننده‌ترین نیرو در خاورمیانه است. موضع آمریکا این است که به ایران اجازه هسته‌ای شدن را ندهد؛ با این حال نگرانی ما درباره ایران از توانایی‌های هسته‌ای‌اش فراتر می‌رود.
وی در ادامه ادعا کرد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران و حمایتش از گروه‌های نیابتی از دیگر نگرانی‌های ایالات متحده محسوب می‌شوند.
وی در ادامه گفت: تهدید ایران نیازمند تلاش قاطع از سوی ما و شرکای امنیتی‌مان در منطقه است. سنتکام به این تلاش متعهد است.
 ادعاهای این مقام آمریکایی درباره نقش ایران در منطقه در حالی مطرح می‌شود که ایران سهم بسزایی در مبارزه با تروریسم منطقه از جمله در مبارزه با داعش داشته است.
او در حالی از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده که واشنگتن با فروش تسلیحات به کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، موجب بالا رفتن رقابت تسلیحاتی در منطقه ‌شده و بر تنش‌ها دامن زده است.

درخواست مورا برای آزادی یک زندانی دوتابعیتی در سفرش به تهران
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی خواستار توقف اعدام و آزادی یک جاسوس ایرانی-سوئدی شد.
 انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در توییتی نوشت: در این زمان که همچنان منتظر ازسرگرفتن سفرم به بروکسل هستم، می‌خواهم خاطرنشان کنم در زمانی که تهران بودم بر لزوم توقف اعدام احمدرضا جلالی و آزادی وی به دلایل بشردوستانه شدم.
وی دقایقی بعد با اشاره به مسئله بازداشتش توسط پلیس آلمان نوشت: همین حالا به همراه دو تن از همکارانم - سفیر اتحادیه اروپا در سازمان‌ ملل در وین و رئیس بخش ایران سرویس اقدامات خارجی اروپا - آزاد شدم. ما به دور از یکدیگر نگه می‌داشتند. آن‌ها حاضر نشدند تا توضیحی درخصوص آنچه که نقض کنوانسیون وین به نظر می‌رسد، ارائه دهند.
 انریکه مورا سه شنبه شب برای دیدار با مقامات وزارت خارجه کشورمان در سفری دو روزه به تهران سفر کرده بود.
انریکه مورا ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت در مسیر بروکسل، که از تهران برمی گشتم، بدون هیچ توضیحی بازداشت شدم. یک مقام اتحادیه اروپا در یک ماموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی. پاسپورت و گوشی هایم را ضبط کردند.

آلمان: انتظار می رود مذاکرات هسته ای سریع به نتیجه برسد
 یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان به دنبال اظهار نظر جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص از سر گرفته شدن مذاکرات هسته ای ایران، اعلام کرد که انتظار می رود این مذاکرات سریع به نتیجه برسد.
 خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از این سخنگوی وزارت خارجه آلمان نوشت: انتظار دارم مذاکرات هسته ای ایران سریع به نتیجه برسد، یک پیشنهاد منصفانه روی میز است.
همچنین بورل امروز در حاشیه نشست سران گروه 7 در آلمان، اظهار داشت: مذاکرات هسته ای متوقف شده بود و به زودی از سرگرفته می شود. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ارزیابی مثبت از سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا افزود که یک چشم انداز برای رسیدن به توافق وجود دارد.
مورا روز (پنجشنبه) پس از رایزنی با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، به بروکسل بازگشت. 
مورا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات برجام در اتحادیه اروپا در روزهای اخیر برای بهره برداری از آخرین فرصت برای نجات این پیمان، به تهران سفر کرد. این برای دومین بار از زمان تنفس در مذاکرات وین است که مورا به تهران سفر می کند.
 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

اولیانوف: امیدوارم مشابه ماجرای مورا در فرانکفورت دوباره تکرار نشود
سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در واکنش به ماجرای معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که هنگام بازگشت ازتهران در فرودگاه فرانکفورت مورد بازداشت موقت قرار گرفت، گفت که امیدوار است مشابه این اتفاق دوباره تکرار نشود.
 میخائیل اولیانوف که ریاست هیات روسیه در مذاکرات وین را برعهده دارد در توئیتی نوشت:اگربا مقامات سطح بالای اتحادیه اروپا با پاسپورت دیپلماتیک چنین رفتار می شود، مردم عادی چه انتظاری باید داشته باشند؟
وی افزود: بیایید امیدوار باشیم که این یک سوء تفاهم بود که دیگر تکرار نخواهد شد.
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اروپا به همراه دو نفر از همکارانش، صبح جمعه به هنگام بازگشت از سفر تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان به طور موقت در حالتی شبیه به بازداشت، نگه داشته شدند.  مورا و همکارانش از فرانکفورت قصد عزیمت به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا را داشتند.
پلیس یا مقامات آلمان هنوز هیچ توضیحی درباره این اتفاق نداده‌اند.  مورا نیز امروز صبح در توییتی نوشت که هیچ توضیح روشنی به او درباره این ماجرا نداده‌اند.
او همچنین نوشت که این اقدام نقض کنوانسیون وین مبنی بر مصونیت دیپلمات‌ها هست. چرا که او یک مقام اتحادیه اروپا و در چارچوب یک ماموریت رسمی در حال سفر بوده است. مضاف بر اینکه او گذرنامه دیپلماتیک از اسپانیا دارد.
این مقام اتحادیه اروپا سه شنبه شب راهی تهران شد و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه چندین ساعت با علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان گفتگو کرد. یک منبع مطلع از گفتگوها به خبرنگار ایرنا گفت که بحث‌های مورا و باقری در فضایی مثبت برگزار شده و روند و پیشرفت خوبی را داشته است. وی افزود که گفتگوها تقریبا به مراحل نهایی خود رسیده است.
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از بازگشت مورا به بروکسل گفت که (پنجره) مذاکرات متوقف شده هسته ای ایران"دوباره باز شده است". وی  در حاشیه نشست وزرای امور خارجه گروه 7در آلمان، اظهار داشت: "مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد."
بر اساس این گزارش، به نظر می رسد رژیم و لابی صهیونیستی مثل سابق با هر گونه پیشرفت در گفتگوها مخالف و از آن نگران بوده است، قصد مانع تراشی در روند گفتگوها را دارد و در این مسیر از هیچ تلاش و اقدامی فروگذار نیست.

آمریکا: بازگشت به برجام در راستای منافع ملی ماست
 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی که مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن درباره چند موضوع مهم است، گفت که بازگشت به برجام در راستای منافع ملی کشورش است.
وی تصریح کرد: ما هنوز هم ارزیابی می کنیم که اگر بتوانیم به پایبندی مشترک به برجام بازگردیم، در راستای منافع ملی ما خواهد بود؛ زیرا محدودیت های دائمی و قابل تاییدی بر برنامه هسته ای ایران وضع خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در راستای سیاست هراس کشورش از پیشرفت های برنامه هسته ای ایران، ادعا کرد: برنامه هسته ای از سال 2018 بدون محدودیت و به شکلی که برای ما غیر قابل قبول است، پیش رفته است.
وی اضافه کرد: اطمینان دارم که تیم های ما با انریکه مورا در ارتباط خواهند بود؛ وی هم اکنون در ایران است و تیم های ما فرصت خواهند داشت با او گفت وگو کنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره پیامهای مبادله میان ایران و آمریکا و اینکه آیا آخرین پیام از سوی تهران بوده است یا واشنگتن؟ پاسخ داد: ارتباط مستقیمی با ایران نداریم. ما بوضوح اعلام کرده ایم که ارتباط مستقیم با ایران می توانست دیپلماسی را تسهیل کند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: اگر این مذاکرات مستقیم برقرار می شد، ما به افرادی مانند انریکه مورا برای انتقال پیام ها نیاز نداشتیم. با این حال ما توضیحی در خصوص این پیام ها نخواهیم داد.
تارنمای آمریکایی- اسرائیلی آکسیوس همزمان با حضور انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در تهران و دیدارش با مقامات جمهوری اسلامی ایران و در حالی که مذاکرات وین در انتظار اتخاذ تصمیم سیاسی واشنگتن بر سر چند موضوع مهم است، روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد: مقامات دولت بایدن اعلام کرده اند که هیچ پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکا برای ایران به انریکه مورا ارائه نکرده اند.
این رسانه آمریکایی- صهیونیستی مدعی شد که آمریکا همچنان از حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست موسوم به سازمان های تروریستی خارجی امتناع می ورزد و می خواهد برای این کار، ایران در مورد موضوعات خارج از برنامه هسته ای خود، از جمله فعالیت های منطقه ای گفت وگو کند.
آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد: دولت بایدن امیدوار است ایرانی‌ها از خواسته خود در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر و پیش‌نویس توافقی را که در وین به دست آمد، امضا کنند.
این رسانه آمریکایی- اسرائیلی ادامه داد: انتظار می رود تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در روزهای آینده به تهران سفر و با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری این کشور دیدار کند تا به بررسی راه های عبور از بن بست کنونی و دستیابی به توافق بپردازند.
"درک شوله" یکی از مشاوران وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با نشریه «نشنال» مدعی شد که  آمریکا  پیشنهادهای مشخصی به ایران ارائه داده است. "اینک توپ در زمین ایران است."
این دیپلمات آمریکایی با تأکید بر جدا بودن موضوع سپاه پاسداران ایران از مذاکرات احیای برجام، گفت: همانطور که به طور واضح گفته‌ایم، این  موضوع را جداگانه می‌دانیم.
این برای دومین بار از زمان تنفس در مذاکرات وین است که مورا راهی تهران می‌شود. انتظار می‌رود که او با ارائه پیشنهادهای منطقی که نگرانی‌های مشروع ایران را تأمین کند به دیدار مقام‌های کشور برود.



برچسب‌ها:

نظر شما