شناسهٔ خبر: 54030875 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

انصراف از میزبانی جام ملت‌های 2023

شوک چین به فوتبال آسیا‌؛ سلام دوباره به قطر!

فدراسیون فوتبال چین به‌صورت رسمی از میزبانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ انصراف داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، طی روزهای گذشته اخباری در خصوص احتمال انصراف چین از میزبانی جام ملت‌های آسیا منتشر شد. رسانه‌های معتبری اعلام کرده بودند کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال آماده‌سازی تأییدیه عدم تعهد چین به میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ است و در نهایت نیز این اتفاق رخ داد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا ظهر امروز با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود نوشت: در پی گفت‌و‌گوهای گسترده با اتحادیه فوتبال چین (CFA)، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به‌طور رسمی اعلام می‌کند که فدراسیون فوتبال چین نمی‌تواند میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ باشد.

کشور چین در تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۱۹ در کنگره فوق‌العاده AFC در پاریس به‌عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ انتخاب شد. مسابقات ۲۴ تیمی قرار بود در ۱۰ شهر چین از ۱۶ ژوئن تا ۱۶ جولای ۲۰۲۳ برگزار شود.

کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط استثنایی ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ که منجر به سلب حق میزبانی کشور چین شد؛ تأیید می‌کند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا با فدراسیون فوتبال چین و کمیته سازماندهی محلی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ چین (LOC) در طول آماده‌سازی این کشور برای آغاز مسابقات همکاری نزدیک داشت و چندین نقطه عطف نیز به‌دست آمد، از جمله رونمایی از لوگوی مسابقات و رونمایی از ورزشگاه شانگهای پودینگ که به‌تازگی تکمیل شده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا از فدراسیون فوتبال چین و روابط‌عمومی برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بابت اتخاذ این تصمیم بسیار دشوار اما ضروری که در راستای منافع جمعی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ گرفته شده و همچنین زمان لازم را در اختیار AFC قرار داده است تا در خصوص وضعیت میزبانی این پیکارها تصمیم‌گیری کند، تقدیر و تشکر می‌کند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به همکاری نزدیک با شرکای تجاری و سهام‌داران خود برای ترسیم مسیر روبه‌جلو ادامه خواهد داد و از درک و حمایت آنها در این دوره سپاسگزار است. جزئیات بیشتر در مورد مراحل بعدی مربوط به میزبانی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به‌زودی اعلام خواهد شد.

 

 


این تصاویری از طرح استادیوم شهر دالیان است که برای رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در حال ساخت بود. حالا و با انصراف چینی‌ها، پروژه‌های این کشور برای میزبانی به باد رفته است.
با اعلام این خبر و در فاصله یک سال تا برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، اکنون AFC و کشورهای آسیایی دچار شوک بزرگی شده‌اند. مسئله اصلی در انصراف چین از میزبانی این پیکارها، شیوع ویروس کرونا در کشور چین است که باعث شده تا آنها بیش‌ازپیش قوانین سختگیرانه برای ورود و خروج وضع کنند که طبیعتاً امکان برگزاری یک تورنمنت در این سطح را دشوار می‌کند.


ورزشگاه شانگهای چین که قرار بود میزبان مسابقات جام ملت‌های آسیا 2023 باشد، به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا به بیمارستان تبدیل شد.

گفته می‌شود که قطر یکی از نامزدهای جدی میزبانی این پیکارهاست اما برگزاری جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ در خردادماه و فصل گرمای کشور قطر، باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه خواهد شد. حتی شایعاتی نیز در این‌باره منتشر شد که اگر میزبانی این رقابت‌ها به قطر واگذار شود، ممکن است همچون جام جهانی، جام ملت‌های آسیا نیز در فصل پاییز برگزار شود. باید دید در نهایت AFC چه تصمیمی دراین‌خصوص اتخاذ خواهد کرد.

چینی‌ها در تدارک برگزاری جام ملت‌های آسیا در 10 شهر و 10 استادیوم بودند. ورزشگاه‌هایی که برخی از آنها هنوز افتتاح نشده‌اند و حالا با انصراف این کشور، ضرر هنگفتی گریبان چینی‌ها را خواهد گرفت.

نظر شما