شناسهٔ خبر: 54030200 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحولات جنگ اوکراین؛

تاکيد وزاري خارجه گروه 7 بر ادامه حمايت از اوکراين/اتحاديه اروپا تحريم نفت روسيه را به تعويق مي اندازد

صاحب‌خبر -
تاکيد وزاري خارجه گروه 7 بر ادامه حمايت از اوکراين/اتحاديه اروپا تحريم نفت روسيه را به تعويق مي اندازد
خبرگزاری آریا-پس از 79 روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین، ارتش روسیه بار دیگر حملات خود به کارخانه فولاد آزوف‌ستال را از سر گرفته است. 
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،در روزهای اخیر روند تخلیه غیرنظامیان از این منطقه انجام شده و حالا نیروهای روسی بر میزان حملات خود در کارخانه فولاد ماریوپل را گسترش داده‌اند. 
در فضای سیاسی هم تقریبا بیشتر موضوعات پیرامون ابراز تمایل فنلاند برای پیوستن به ناتو متمرکز بوده است. ابراز علاقه‌ای که با واکنش منفی مسکو رو به رو شده است. از سوی دیگر مقام‌های روسی همچنان در اظهار نظرهای خود به موضوع احتمال درگیری هسته‌ای اشاره می‌کنند؛ رویکردی که باعث نگرانی کشورهای غربی شده است. 

وزیر خارجه سوئد: پیوستن به ناتو به نفع کشورهای حوزه دریای بالتیک خواهد بود
آن لینده، وزیر خارجه سوئد می‌گوید عضویت این کشور در ناتو اثر تثبیت‌کننده‌ای خواهد داشت و در نتیجه به سود کشورهای حوزه دریای بالتیک خواهد بود. 
خانم لینده در هنگام ارائه گزارش پارلمان سوئد در خصوص معایب و مزایای احتمالی الحاق این کشور به نانو همچنین تاکید کرد که عضویت سوئد در این پیمان آستانه درگیری‌های نظامی را افزایش می‌دهد و در نتیجه تاثیر بازدارنده‌ای در جلوگیری از درگیری در شمال اروپا بر جای می‌گذارد. 
انتظار می‌رود سوئد هم از تصمیم فنلاند پیروی کند و احتمالا هر دو کشور به زودی درخواست خود را برای عضویت در ناتو ارائه نمایند. 

مخالفت اردوغان با پیوستن فنلاند به ناتو 
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید امکان ندارد این کشور به طرح‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو با دید مثبت نگاه کند. 
آقای اردوغان می‌گوید فنلاند و سوئد خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی است و آنکارا نمی‌تواند از ایده پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند. 
فنلاند روز پنجشنبه اعلام کرد که مشتاق است هر چه سریعتر به ناتو بپیوندد. سران ناتو هم از این ابراز تمایل هلسینکی استقبال کردند اما در مقابل مسکو به این کشور هشدار داده چنین اقدامی باعث خواهد شد روسیه هم پاسخی متقابل به این سیاست بدهد. 

واتیکان: تامین سلاح برای اوکراین بر اساس آموزه‌های کلیسای کاتولیک «مشروع» است 
کاردینال  پیترو پارولین، مرد شماره 2 واتیکان می‌گوید تامین سلاح برای اوکراین برای کمک به این کشور در برابر تجاوز روسیه تحت شرایط خاصی از نظر اخلاقی مشروع به شمار می‌رود. 
پارولین در حاشیه کنفرانسی در رم خطاب به خبرنگاران همچنین گفت: «در صورت تجاوز، حق دفاع مسلحانه وجود دارد.»
او همچنین اضافه کرد که این حق تحت شرایط خاصی در کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک رومی گنجانده شده است. 

روسیه: یک جنگنده و 16 پهپاد اوکراین را منهدم کردیم 
وزارت دفاع روسیه می‌گوید نیروهای پدافند هوایی این کشور توانسته‌اند یک جنگنده سوخو اوکراینی و همچنین 15 پهپاد را در منطقه خارکیف سرنگون کنند. 
این وزارتخانه در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده همچنین نوشته است: «نیروهای موشکی و توپخانه‌ای روسیه، با موفقیت 15 پست فرماندهی اوکراین، 520 مرکز تجمع پرسنل و تجهیزات نظامی و همچنین 6 موضع توپخانه متعلق به اوکراین را منهدم کردند.» 
این وزارتخانه همچنین مدعی شده که از زمان آغاز جنگ، نیروهای روسیه توانسته‌اند بیش از 800 پهپاد، حدود 300 سامانه موشک ضد هوایی، 165 هواپیما و بیش از 120 بالگرد اوکراینی را نابود کنند.
مقام‌های اوکراینی هنوز واکنشی به این گزارش نداشته‌اند. 

اوکراین: روسیه در حال رقم زدن یک فاجعه انسانی در ماریوپل است 
پترو آندریوشچنکو، مشاور شهردار ماریوپل می‌گوید اشغالگران روسی با ارائه نمایشی فریبکارانه از بهبود اوضاع در واقع در حال ایجاد یک فاجعه انسانی جدید در این شهر هستند. 
آقای آندریوشچنکو با بیان این مطلب در کانال تلگرامی خود همچنین گفت نیروهای روس تظاهر می‌کنند که تا حدی وضعیت آب را در این شهر بازسازی کرده‌اند اما آب‌های نشت شده از لوله‌های آسیب‌دیده با فاضلاب مخلوط می‌شود و باعث بروز عفونت در بین مردمی می‌شوند که این آب‌ها را مصرف می‌کنند. 

اتحادیه اروپا 500 میلیون یورو به اوکراین کمک می‌کند 
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید این اتحادیه قصد دارد بسته جدید کمک‌های نظامی به ارزش 500 میلیون یورو برابر با حدود 521 میلیون دلار به اوکراین ارائه دهد. 
آقای بورل در حاشیه نشست گروه 7 همچنین تاکید کرد که اروپا در زمینه تحریم‌های اقتصادی فشار بیشتری را به روسیه وارد خواهد کرد. او همچنین ابراز خوشبینی کرد که کشورهای اروپایی بتوانند بر سر تحریم واردات نفت روسیه به توافقی با یکدیگر دست یابند. بورل همچنین افزود که اروپا باید از وابستگی خود به نفت روسیه رهایی یابد. 
این دیپلمات ارشد اروپایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با خبرنگاران اضافه کرد که گروه 7 قرار است در این نشست در خصوص موضوعات متنوعی همچون انتشار اطلاعات نادرست در زمان جنگ، افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی بحث کند. 
بورل همچنین گفت: «وقتی بحث بر سر معامله با روسیه می‌رسد، گروه 7 جبهه‌ای متحد ارائه می‌دهد و با یک پیام قوی از نشست خارج می‌شود.»

انتقاد چین از تصمیم سازمان ملل برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر توسط سربازان روسیه
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل کمیته تحقیق در مورد نقض حقوق بشر توسط سربازان روسی باعث شده اعتماد اعضا به این نهاد متزلزل شود. 
قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تشکیل کمیته مربوطه برای این تحقیقات روز پنجشنبه با اکثریت قاطع 33 عضو و دو رای مخالف چین و اریتره به تصویب رسید. 
آقای لیجیان که این اظهارات را در نشست خبری به زبان می‌آورد همچنین در خصوص دلیل مخالفت کشورش با این قطعنامه گفت: «اعتراض ما به این است که سازمان ملل به برخی از کشورهایی که جنگ به راه انداخته‌اند، نگاه نمی‌کنند در حالی که تصمیم دارند کشورهای دیگر را مورد هدف قرار دهند.» 

انگلیس : باید تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کنیم
لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در نشست گروه 7 از کشورهای جهان خواست تا تسلیحات بیشتری به اوکراین بفرستند تا به راهبرد تداوم فشار بر ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کمک کند. 
خانم تراس که در راه ورود به نشست گروه 7 و در گفتگو با خبرنگاران این اظهارات را مطرح کرد، همچنین گفت: «در حال حاضر بسیار مهم است که ما با ارسال سلاح بیشتر به اوکراین و همچنین افزایش تحریم‌ها به فشار علیه روسیه و پوتین ادامه دهیم.»
تراس همچنین با اشاره به روابط بین بریتانیا، کانادا، فرانسه، ایالات متحده، ژاپن، ایتالیا و آلمان گفت: «وحدت گروه 7 در طول این بحران برای حفاظت از آزادی و دموکراسی حیاتی بوده است.» 
وزیر خارجه بریتانیا قرار است در چارچوب نشست‌های گروه 7 با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیدار و گفتگو کند. 

تاکید وزرای خارجه کشورهای گروه 7 در حمایت از اوکراین 
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید وحدت بسیار قوی میان کشورهای گروه 7 برای حمایت از اوکراین علیه تجاوز روسیه وجود دارد. 
لودریان همچنین تاکید کرد این حمایت تا پیروزی اوکراین ادامه خواهد یافت. 
نشست وزاری خارجه کشورهای گروه 7 در تفرجگاه وایسنهاوس در شمال شرق هامبورگ دریای بالتیک برگزار می‌شود و قرار است وزاری خارجه مولدوای و اوکراین هم به این جمع بپیوندند. 
پیشتر لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا هم در این اجلاس از کشورهای اروپایی خواسته بود بیش از گذشته از اوکراین حمایت کنند و تا زمانی هم که روسیه نیروهای خود را از این کشور خارج نکرده، تحریم‌ها علیه مسکو را لغو نکنند. 

سرباز روس امروز به اتهام «جنایت جنگی» در کی‌یف محاکمه می‌شود
وادیم شیشیمارین، سرباز 21 ساله روس قرار است امروز در کی‌یف در ارتباط به اتهام «جنایت جنگی» محاکمه شود. 
این سرباز روس روز 28 فوریه با یک تفنگ خودکار به سمت یک مرد 62 ساله شلیک کرده است. گفته می‌شود او به دستور مقام‌های ارشد خود و جهت جلوگیری از شناسایی دست به چنین کاری زده و به سمت قربانی شلیک کرده است. 
ماجرا از این قرار است که وادیم شیشیمارین، سرباز 21 ساله و چهار همکارش روز 28 فوریه و در حالی که از روستایی در 180 مایلی شرق کی‌یف و از حمله نیروهای دفاعی اوکراین فرار می‌کردند، به سمت یک خودروی شخصی تیراندازی، آن را توقیف و از آن برای رانندگی استفاده کردند. این سربازان در راه مردی را می‌بینند که در حالی که با دوچرخه در کنار پیاده رو قدم می زد مشغول صحبت با تلفن همراه خود بوده است. 
دادستان اوکراین می‌گوید یکی از سربازان دیگر به شیشیمارین دستور می‌دهد که این فرذ غیرنظامی را بکشد تا او حضور آنها را به ارتش اوکراین گزارش ندهد. بازرسان پرونده می‌گویند  شیشیمارین کلاشنیکف خود را چندین بار از شیشه ماشین خارج کرده و به سمت سر مرد 62 ساله شلیک کرده است. این مرد هم در دم جان خود را از دست داده است. 
ویکتور اووسیانیکوف، وکیل شیشیمارین، اذعان کرد که پرونده علیه موکل او قوی است، اما تاکید کرد که تصمیم نهایی در این رابطه از سوی دادگاه گرفته خواهد شد. 

حمله روسیه به کارخانه آزوف‌ستال برای به دام انداختن نیروهای اوکراینی
ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسی به حملات توپخانه‌ای و هوایی خود به بندر ماریوپل ادامه می‌دهند و تلاش دارند با مسدود کردن جنگجویان اوکراینی در آخرین پایگاه باقی‌مانده در کارخانه فولاد ماریوپل، به صورت کامل این منطقه را به اشغال خود در آورند. 
ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در یادداشت روزانه خود همچنین اعلام کرده که نیروهای روس حملاتی را به چندین روستا در شرق اوکراین ترتیب دادند و تلاش می‌کنند کنترل خود را در آن منطقه گسترش دهند. تلاش‌هایی که به باور ارتش اوکراین همه آنها موفقیت آمیز نبوده است. 
همچنین در بخش دیگری از آخرین به‌روز‌رسانی ارتش اوکراین درباره وضعیت جنگ آمده که نیروهای روسی در حال انتقال واحدهای توپخانه اضافی به مناطق مرزی در نزدیکی منطقه چرنیهیو شمالی اوکراین هستند، جایی که حملات مرگبار روسیه روز پنجشنبه به یک مدرسه و خوابگاه اصابت کرد.

نظامیان انگلیسی به رهبری عملیات نیروهای مسلح اوکراین ادامه می دهند
نظامیان روسیه به نقل از منابع خود در ارتش اوکراین اعلام کردند افسران ذخیره فعال انگلیسی که به صورت مخفی کار می کنند هنوز به طور منظم در مدیریت ارتش اوکراین در خط مقدم و همچنین هماهنگی اقدامات شاخه های مختلف ارتش این کشور با استفاده از اطلاعات ناتو شرکت دارند.
به گزارش اسپوتنیک، یکی از نظامیان روسیه گفت:"از آغاز عملیات ویژه ما، افسران انگلیسی به طور مداوم در نزدیکی خط مقدم کار می کنند، از پست های فرماندهی اوکراین در خطرناک ترین جهات بازدید می کنند، اقدامات فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین را تنظیم می کنند. به عنوان مثال، درشهر زاپاروژنیا از اواخر آوریل تا 6 مه، این افسران دائما از یک پست فرماندهی به پست دیگر، نه چندان دور از خط مقدم، از زاگرادوفکا، در محل گردان شماره 60 پیاده نظام جداگانه ذخیره فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین، به الکساندروفکا نقل مکان کردند".
به گفته وی، انگلیسی ها علاوه بر کنترل مستقیم نیروهای اوکراینی، هماهنگی اقدامات نیروهای مسلح نیروهای مسلح اوکراین، "از همه ابزارهای شناسایی ناتو استفاده می کنند و به سرعت به ورودی های آن پاسخ می دهند." این منبع تاکید کرد که این امر به آنها کمک کرد تا با استفاده از گروه های تاکتیکی گردانی در مناطق جداگانه، دفاع را در مناطق اصلی سازماندهی کنند.
یکی از کارمندان ساختارهای نظامی روسیه همچنین گفت: یکی از نتایج رسمی فعالیت کار گروه افسران انگلیسی، تهیه نقشه هایی از وضعیت عملیاتی در جبهه اوکراین برای توزیع عمومی زیر "سقف" مؤسسه آمریکایی مطالعه جنگ (ISW)، مستقر در واشنگتن است.
روسیه 24 فوریه عملیات ویژه ای را در اوکراین آغاز کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هدف آن را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال توسط رژیم کی یف در معرض نسل کشی قرار گرفته اند." به گفته وی، برای این منظور، غیرنظامی کردن و نازی زدایی اوکراین برنامه ریزی شده است.
به گفته وزارت دفاع روسیه ، از 25 مارس، نیروهای مسلح اجرای وظایف اصلی مرحله اول عملیات خودرا به پایان رسانده و پتانسیل رزمی اوکراین را به میزان قابل توجهی کاهش دادند. وزارت دفاع روسیه هدف اصلی عملیات ویژه را آزادسازی منطقه دونباس اعلام کرده است.

اتحادیه اروپا تحریم نفت روسیه را به تعویق می اندازد
روزنامه پولیتیکو می نویسد دیپلمات های اتحادیه اروپا در حال بررسی راه حلی برای معافیت مجارستان از تحریم نفت روسیه هستند که به معنای به تعویق انداختن این بخش از بسته ششم تحریم ها و ادامه بقیه این اقدامات خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه پولیتیکو سخنان یکی از سیاستمداران اروپایی را نقل می کند که گفت: "در واقع، ایده تقسیم بسته (تحریم‌ها) وجود دارد، زیرا ما قبلاً به میزان 90 درصد روی آن توافق کرده‌ایم، یعنی همه چیز را به جز تحریم نفت پیش ببریم". او اضافه کرد:" مایه تاسف است که نمی‌توانیم با آنچه قبلاً درباره توافق شده به پیش برویم. پس چرا باید این کار را نکنیم... و سپس به بحث در مورد انرژی ادامه دهیم؟".
این دیپلمات خاطرنشان کرد: تفکیک موضوع عرضه نفت از بسته تحریمی فولاد "سیگنال بدی خواهد بود" و به همین دلیل ممکن است کشورهای دیگر با آن مخالفت کنند. یکی دیگر از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت که بهتر است بقیه بسته تحریم‌های جدید در اسرع وقت تصویب شود و در مرحله بعد به تحریم نفت بازگشته شود.
تعدادی از کشورهای غربی بسته های تحریمی متعددی را علیه فدراسیون روسیه به دلیل وضعیت اوکراین ارائه کرده اند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور جدی احتمال کنار گذاشتن نفت و گاز روسیه را بررسی می‌کنند، بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا تحریم نفتی را پیش‌بینی می‌کند، اما تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه مجارستان مانع تصویب آن شده‌اند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهار داشت سیاست مهار و تضعیف روسیه استراتژی بلندمدت غرب است و تحریم ها ضربه جدی به کل اقتصاد جهان وارد کرده است. به گفته وی، هدف اصلی غرب بد کردن زندگی میلیون ها انسان است. وی افزود: رویدادهای جاری بر سلطه جهانی غرب هم در سیاست و هم در اقتصاد خط پایان می کشند. به گفته وی، قرار نیست روسیه خود را منزوی کند و در دنیای معاصر نمی توان آن را به شدت منزوی کرد.
دیمیتری بیریچفسکی، مدیر بخش همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه روسیه گفت: کنار گذاشتن نفت و گاز روسیه عواقب عظیمی برای اقتصاد اروپا و جهان در پی خواهد داشت. به گفته وی، اروپا به گاز و نفت روسیه بسیار وابسته است. وی گفت: حتی اگر اروپابه سمت صرفه جویی تمام عیار حرکت کند، تامین کنندگانی را در سایر مناطق جهان پیدا کند و به منابع انرژی تجدیدپذیر روی آورد، "در ایده آل ترین سناریو" می تواند تنها 80 درصد از منابع انرژی را جایگزین کند که در عمل حتی کمتر خواهد بود.

لاوروف: اتحادیه اروپا به "بازیگری تهاجمی" در عرصه بین الملل تبدیل شده است
وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه اتحادیه اروپا را متهم کرد به اینکه در صحنه بین المللی تبدیل به یک بازیگر تهاجمی شده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی خطاب به خبرنگاران در حاشیه اجلاس وزیران سازمان کشورهای مستقل همسود در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان بیان داشت، کشورهای اتحادیه اروپا "با شتاب دقیقاً در مسیرهایی که ناتو قبلاً زمینه سازی کرده است، حرکت و از این طریق روند ادغام با ناتو را تأیید می‌کنند و در واقع به عنوان یک ضمیمه برای آن کارکرد دارند.
لاوروف به خبرنگاران تصریح کرد:‌ (در این راستا) تردیدهایی جدی در قبال بی‌ضرر بودن تمایل کی‌یف (برای پیوستن به اتحادیه اروپا) با توجه به اینکه اتحادیه اروپا از یک پلتفرم اقتصادی سازنده به یک بازیگر تهاجمی و ستیزه جو تبدیل شده، ایجاد می‌شود.
به گفته لاوروف، همچنین کشورهای غربی در تلاش هستند تا به روابط کشورهای متحد عضو سازمان‌هایی شامل سازمان پیمان امنیت مشترک (CSTO)، سازمان کشورهای مستقل همسود (CIS)، سازمان همکاری شانگهای (SCO) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) آسیب بزنند.

روسیه: وقتی یک کشور هسته‌ای را تهدید می‌کنید برای همه احتمالات آماده باشید
معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، تایید کرد که مسکو ممکن است در صورت وجود خطراتی برای موجودیت آن، از سلاح‌های هسته ای استفاده کند.
 دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در سخنانی به UnHerd News در پاسخ به سوالی درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای گفت: من یک فرد نظامی نیستم و وظیفه من نیست که نتیجه گیری کنم، اما فکر می‌کنم اگر شما مساله‌ای با یک کشور هسته‌ای دارید و آن را تهدید می کنید، باید همه احتمالات را در نظر بگیرید."
وی افزود: من دیپلمات هستم نه نظامی و جزو هیات تصمیم‌گیرنده درباره اجرای استراتژی هسته‌ای نیستم، اما می‌توانم بگویم که ما سلاح هسته‌ای داریم و در صورت وجود هرگونه خطر برای روسیه، می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
این مقام روس تاکید کرد این احتمال در صورتی امکان پذیر است که روسیه در معرضخطراتی قرار گیرد که موجودیت آن را تهدید می‌کند.
پولیانسکی گفت: در این مرحله، من صراحتاً با توجه به موضع اوکراین و تلاش‌های کشورهای غربی برای دامن زدن به این درگیری، هیچ امکانی برای راه‌حل دیپلماتیک نمی‌بینم. باید اعتراف کنم که اکنون فرصتی برای دیپلماسی وجود ندارد. صلح در اوکراین بدون خلع سلاح و پاکسازی نازیسم امکان پذیر نیست.
پیش از این هم دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه،درباره احتمال وقوع جنگ هسته‌ای تمام عیار میان روسیه و غرب هشدار داده بود.

نظر شما