شناسهٔ خبر: 54025712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درخواست ایالات متحده از ترکیه در مورد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

صاحب‌خبر -
درخواست ایالات متحده از ترکیه در مورد عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

خبرگزاری آریا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده در تلاش است تا اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره فنلاند و سوئد را روشن کند، اما موضع آنکارا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" به دلیل این موارد تغییر نکرده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از فرانس پرس و رویترز؛جان کربی، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «هیچ چیزی در مورد موضع آنها در ناتو تغییر نکرده است (...) ما در حال کار برای تبیین موضع آنها هستیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت، با توجه به اینکه این  در دو کشور اروپای شمالی «سازمان‌های تروریستی زیادی وجود دارند»، امکان حمایت ترکیه، یکی از اعضای ناتو، از برنامه‌های سوئد و فنلاند برای پیوستن به این ائتلاف وجود ندارد.

رئیس‌جمهور ترکیه به خبرنگاران تصریح کرد که نمی‌خواهد «همان اشتباهی را شاهد باشد که در زمان پیوستن یونان به آن مرتکب شد» وی  استکهلم و هلسینکی را به « پناه دادن به تروریست‌های پ‌ک‌ک» متهم کرد.

وی تاکید کرد که ما(برای پیوستن این دو کشور به ناتو) نظر مثبتی نداریم.

فنلاند و سوئد در پایان این هفته اعلام خواهند کرد که آیا درخواست نامزدی خود را برای پیوستن به ناتو، در پس‌زمینه تهاجم روسیه به اوکراین، ارائه می‌کنند یا خیر، اقدامی که ممکن است نشان‌دهنده تغییر عمده در سیاست‌های این دو کشور غیرمتعهد در طول چند دهه باشد. 

 حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه باعث تغییر سریع افکار عمومی در فنلاند و سوئد به نفع پیوستن به این اتحاد شد، چیزی که در گذشته از حمایت چندانی برخوردار نبود.

هر گونه گسترش ناتو مسکو را  که از لحاظ تاریخی در برابر هرگونه گسترش ائتلاف به سمت شرق مقاومت کرده است خشمگین می کند، و هر گونه نشانه ای مبنی بر پیوستن اوکراین به آن را به شدت محکوم می کند.

نظر شما