شناسهٔ خبر: 54022807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

راه هموار «محمد بن زاید» برای تکیه بر کرسی ریاست امارات

صاحب‌خبر -

شفقنا- با توجه به درگذشت «خلیفه بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات و مساله جانشینی وی، قانون اساسی این کشور بر برگزاری جلسه شورای عالی فدرال ظرف حداکثر یک ماه برای انتخاب رئیس جدید تصریح دارد، این در حالی است که پیش‌بینی‌ می‌شود «محمد بن زاید آل نهیان»، ولیعهد ابوظبی عهده‌دار ریاست امارات شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از الخلیج الجدید، بر اساس قانون اساسی امارات، به هنگام خالی شدن منصب ریاست « بنا به هر دلیلی» اختیارات وی به معاون رئیس انتقال می‌یابد؛ به این معنی که «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دبی اداره امور کشور در دوره انتقالی را برعهده خواهد داشت.

طبق ماده ۵۱ قانون اساسی امارات، شورای عالی فدرال (متشکل از حاکمان هفت امارت ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، فجیره، راس‌الخیمه و ام‌القوین) مسئولیت انتخاب رئیس و معاون امارات را از میان اعضای این شورا به مدت ۵ سال بر اساس تقویم میلادی عهده‌دار است.

قرار است پس از تشییع جنازه رئیس امارات، شورای عالی فدرال امارات نشستی برای بررسی زمانبندی قانونی و انتخاب رئیس جدید برگزار کند.

طبق ماده ۵۴ قانون اساسی، رئیس امارات اختیارات زیر را داراست:

۱: ریاست شورای عالی فدرال و مدیریت جلسات آن را برعهده دارد.

۲: بر اساس آیین‌نامه داخلی شورای عالی فدرال، رئیس امارات می‌تواند درخواست تشکیل جلسه این شورا را بدهد.

۳: رئیس امارات هرگاه ضروری ببیند، می‌تواند درخواست تشکیل نشست مشترک میان شورای عالی فدرال و هیات دولت را بدهد.

۴: رئیس امارات مسئولیت امضای قوانین، بخش‌نامه‌ها و مصوبات فدرال مورد تایید شورای عالی فدرال و ابلاغ آن را برعهده دارد.

۵: تعیین نخست‌وزیر فدرال و پذیرش استعفا و برکناری وی با موافقت شورای عالی فدرال جزء اختیارات رئیس امارات است همچنین وی، انتخاب معاونان نخست وزیر و وزرا و پذیرش استعفا و برکنار کردن آنها را بر اساس پیشنهاد نخست وزیر برعهده دارد.

۶: تعیین نمایندگان دیپلماتیک امارات (سفرا) در کشورهای خارجی و دیگر کارمندان عالی مدنی و نظامی فدرال (به استثنای رئیس و قضات دادگاه عالی فدرال) و پذیرش استعفا و عزل آنها را در صورت موافقت هیات دولت، بخشی از اختیارات رئیس امارات است.

۷: رئیس امارات مسئولیت امضای استوارنامه سفرای این کشور نزد کشورها و سازمان‌های خارجی و پذیرش استوارنامه دیپلمات‌های خارجی در این کشور را برعهده دارد.

۸: رئیس امارات بر اجرای قوانین، بخش‌نامه‌ها و مصوبات فدرال از طریق هیات دولت و وزرای مربوطه نظارت دارد.

۱۰: رئیس امارات نمایندگی این کشور در داخل و مجامع بین‌المللی را برعهده دارد.

۱۱: رئیس امارات عفو و یا تخفیف مجازات و تایید احکام اعدام را براساس قانون اساسی و قوانین فدرال برعهده دارد.

۱۲: اعطای نشان‌های نظامی و مدنی بخشی از اختیارات رئیس امارات است.

طبق ماده ۴۶ قانون اساسی امارات، شورای عالی فدرال بالاترین مرجع تصمیم‌گیری این کشور است و از زمان تاسیس امارات در دوم دسامبر سال ۱۹۷۲ میلادی، تنها حاکمان امارت ابوظبی رئیس امارات بوده و معاونان رئیس هم تنها حاکمان امارت دبی بوده اند.

پس از تاسیس امارات، شیخ زاید بن سلطان که حاکم دبی از سال ۱۹۶۶ میلادی بود، با موافقت حکام شش امارت دیگر به عنوان رئیس امارات انتخاب شد و دور بعد نیز ریاست وی مورد تمدید قرار گرفت تا اینکه ریاست حاکم ابوظبی بر کشور به مساله‌ای عُرفی تبدیل شد.

شورای عالی فدرال در نوامبر سال ۲۰۰۴ میلادی پس از مرگ شیخ زاید، فرزند وی یعنی «خلیفه بن زاید» (۱۹۴۸-۲۰۲۲) را به عنوان رئیس امارات انتخاب کرد.

از اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی، خلیفه بن زاید پس از سکته مغزی و عملیات جراحی که انجام داد، بسیار به ندرت دیده می‌شد و «محمد بن زاید» (۶۱ ساله) ولیعهد ابوظبی عملا حاکم ابوظبی و امارات بوده است و اکنون نیز با درگذشت خلیفه بن زاید، وی عضو شورای عالی فدرال خواهد بود و راه برای انتخابش به عنوان رئیس امارات هموار خواهد شد.

این خبر را در الخلیج الجدید ببینید.

نظر شما