شناسهٔ خبر: 54007452 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

همه‌چیز درباره آخرین وضعیت ایران و توله‌‌هایش

صاحب‌خبر -

تصاویری که اخیرا از سوی برخی رسانه ها منتشر شده موید آن است که توله های ایران با استفاده از روش دستی شیر می خورند و حال عمومی آنها مطلوب است. در برخی تصاویر دو یوزپلنگ تازه متولدشده در فضایی حفاظت‌شده و با پروتکل‌های بهداشتی نگهداری می‌شوند. قبل از این، یکی از توله یوزپلنگ‌های «ایران» که گفته می‌شد از روز تولد وزن‌گیری نداشته، به علت ناهنجاری و چسبندگی ریه تلف شده بود.

برخی منابع از نپذیرفتن دو توله دیگر از سوی مادر خبر دادند. یکی از فعالان حمایت از این گونه در معرض خطر انقراض گفت ایران از پذیرفتن توله هایش سرباز زده و کارشناسان سازمان محیط زیست مجبور به استفاده از روش شیردهی به‌صورت دستی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان می‌گوید به دلیل اینکه مادر توله را برای شیردهی نپذیرفت، پس از تغذیه با شیر آغوز (شیر اولیه مادر)، دو توله یوزپلنگ در شرایط ایزوله تحت نظارت شبانه روزی تیمی از دامپزشکان و یوزبانان مجرب در حال شیردهی دستی، نگهداری می‌شوند. وزن گیری دو توله یوز با این شرایط شیردهی به استاندارد ۳۰ تا ۴۰ گرم در روز رسیده است و هم اکنون هر یک از توله‌ها ۶۲۰ گرم هستند. این روند نگهداری تا ۳۵ روز پس از تولد ادامه دارد و پس از آن جداکردن توله‌ها از شیر و غذادهی به آن‌ها آغاز می‌شود.

سه توله از یوزپلنگ های مرکز تکثیر یوز ایرانی در منطقه حفاظت شده توران شاهرود در شرق استان سمنان به نام های «ایران» و «فیروز» یکشنبه یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۱ به دنیا آمدند. ابتدا گفته شد هر سه ماده هستند، مدتی بعد یکی از توله ها به دلیل آنچه نارسایی در شکل گیری ریه آن گفته شد جان باخت و سپس مشخص شد توله ها نر هستند. کمتر از ۲۰ قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان‌های رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان زیستگاه های اصلی یوز ،تا به امروز مشاهده ‌شده است.

نظر شما