شناسهٔ خبر: 54003969 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

فنلاند رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست داد

صاحب‌خبر -

شفقنا- کشور فنلاند رسماً خواستار پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس24؛ «سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور و «سنا مارین» نخست‌وزیر فنلاند، امروز پنج‌شنبه گفتند که کشورشان باید بدون تأخیر برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو درخواست دهد. این موضوع نشان‌دهنده تغییر سیاست‌های مهم ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین ارزیابی می‌شود.

فنلاند که 1300 کیلومتر مرز مشترک دارد و گذشته دشواری با روسیه دارد، از زمانی که روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال 2014 به خاک خود ضمیمه کرد، به تدریج همکاری خود را با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به عنوان یک شریک افزایش داده است. اما تا زمان حمله روسیه به اوکراین، این کشور شمال اروپا برای حفظ روابط دوستانه با همسایه شرقی خود از پیوستن به این ائتلاف خودداری کرده بود. با این حال نینیستو و مارین در بیانیه ای مشترک گفتند: فنلاند باید بدون تاخیر برای عضویت در ناتو درخواست دهد.

حمایت عمومی فنلاند از پیوستن به ناتو در ماه‌های اخیر به رکورد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است، به طوریکه در آخرین نظرسنجی که  انجام شد، 76 درصد از فنلاندی‌ها موافق و تنها 12 درصد مخالف پیوستن به ناتو بودند، در حالی که حمایت از عضویت در ناتو در فنلاند برای سال‌ها تنها حدود 25 درصد بود.

این اقدام فنلاند درحالی صورت گرفته که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تاکید کرده در صورت حمله هر طرف سومی به فنلاند و سوئد، از این کشورها دفاع خواهد کرد.

خبر اصلی را در فرانس24 ببینید

نظر شما