شناسهٔ خبر: 53951304 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چرا اروپايي ها تلاش مي کنند ايران و آمريکا را به مذاکرات بازگردانند؟

صاحب‌خبر -
چرا اروپايي ها تلاش مي کنند ايران و آمريکا را به مذاکرات بازگردانند؟

خبرگزاری آریا-یک خبرنگار مستقر در وین اطلاعات جدیدی درباره جزئیات سفر نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، استفانی لیختنشتاین، خبرنگار مستقل مستقر در وین در صفحه توییترش درباره سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران در صفحه توییترش نوشت: مورا روز سه‌شنبه به تهران می‌رسد و تا روز جمعه با مقامات ایرانی مذاکره خواهد کرد.
پیش‌تر نور نیوز اعلام کرده بود، مورا سه‌شنبه هفته جاری برای ادامه گفت‌وگو با مسئولین جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد.با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده تلقی شود.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرد به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.
مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال 2021 در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.
در این راستا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت: مذاکرات متوقف نشده است اما به طرق دیگری و با تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در حال انجام است که این روند در راستای لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است.
امیرعبداللهیان ادامه داد: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست.

بورل: اتحادیه اروپا در تلاش است تا مذاکرات برجام را نجات دهد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که این اتحادیه در تلاش است تا مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران را نجات دهد.
 جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به فایننشال تایمز گفت، این اتحادیه در تلاش است تا مذاکرات برجام را که به دلیل بی میلی آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است، نجات دهد.
در ماه مارس، پرتال اکسیوس به نقل از منابع خود نوشت که دولت آمریکا می‌تواند به دلیل عدم موافقت تهران با خواسته‌های مطرح شده و فشارهای داخلی، موضع خود را در مورد موضوع حذف سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی تشدید کند.
وال استریت ژورنال همچنین گزارش داد که ناتوانی آمریکا و ایران در دستیابی به سازش در موضوع سپاه می‌تواند منجر به شکست مذاکراتی شود که طی آن تقریباً یک سال امکان حل اختلافات مختلف بین طرفین وجود داشت.

خطیب زاده :مذاکرات وین از طریق هماهنگ کننده ها در جریان است
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی معتقدند که رایزنی‌های جدید در مورد مذاکرات وین و سفر آقای مورا به تهران در این راستاست که از ایران خواسته شود موضوع رفع تحریم سپاه را کنار بگذارد تا توافق شکل بگیرد خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: آنچه که در میز مذاکرات و اتاق مذاکرات در حال انجام است اجازه دهیم در همان مسیر پیگیری شود. به صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین شده توسط مراکز راهبری و عالی نظام در مورد مذاکرات، تا به امروز رعایت شده است و به همین خاطر است که امروز در این نقطه قرار داریم.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خطاب به رسانه‌ها گفت: اجازه ندهیم در این بازی طراحی شده در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی قرار بگیریم. اولا آنچه که بین ایران و آمریکا درباره اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی شده آمریکا به برجام است را به یک موضوع خاص یعنی سپاه نکاهید. ثانیا اجازه ندهید که با ساده‌سازی بیش از حد شما را وارد بازی مقصرنمایی و بازنشر این سیاست‌ها کنند که توسط برخی مراکز جنگ روانی انجام می‌شود.
خطیب‌زاده گفت: آنچه که بین ایران از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر است این است که آمریکا باید به تمام حقوقی که از همه ملت ایران ضایع کرده منطبق بر برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تامین کند و به آن پایبند باشد.
وی ادامه داد: همین که آقای مورا به ایران می‌آید و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد و آقای بورل و امیرعبداللهیان با یکدیگر صحبت می‌کنند و تماس می‌گیرند نشان می‌دهد که مسیر گفت‌وگوها در حال انجام است.

اروپا از احیای برجام چه نفعی می برد؟
 هیچ کدام از کشورها به ویژه ایران و آمریکا حاضر نیستند مذاکرات را ترک کنند و موضوع را پایان یافته تلقی کنند.
به گزارش اسپوتنیک ،صباح زنگنه، کارشناس مسایل بین‌الملل ایران با اشاره به سفر انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران در هفته جاری اظهار داشت که برای اروپا شاید حیاتی‌ است که موضوع بازگشت آمریکا به برجام اتفاق افتد تا از جایگاه ایران بهتر بتواند در شرایط فعلی به لحاظ اقتصادی و بازار انرژی استفاده کند.
وی در ادامه افزود: "هیچ کدام از کشورها به ویژه ایران و آمریکا حاضر نیستند مذاکرات را ترک کنند و موضوع را پایان یافته تلقی کنند. از طرفی دیگر بین ایران و آمریکا هنوز تفاهم لازم بر سر شرایط بازگشت آمریکا به برجام حاصل نشده است و اینکه معمولا از طریق واسطه تعاملات و تبادلات اطلاعات و مواضع یعنی نماینده اتحادیه اروپا در حال انجام است.
به نظر می‌آید شرایط کلی منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیراتی بر روند مذاکرات وین داشته است. درگیری و جنگ اوکراین بی‌تاثیر بر روی پایین آمدن فتیله گفت‌وگوهای وین نبوده است، چرا که آمریکا عمدتا به طور همه جانبه سیاسی و رسانه‌ای و پشتیبانی مالی و نظامی در مساله اوکراین درگیر شده است و همه اهتمام داخلی و خارجی خود را به آن موضوع مصروف داشته است. از این رو بحث برجام خیلی ذهن مقامات آمریکایی را اشغال نکرده است.
اما از طرف دیگر موضوع برجام اگر حل نشود در بلندمدت و میان مدت می‌تواند برای آمریکا وضعیت نامناسبی را ایجاد کند به طوری که مسایلش در منطقه و جهان را پیچیده‌تر کند از این رو ناگریز است که مذاکرات وین را به هر شکل شده ادامه دهد.
ایران عملا اعلام کرده بود که همه وقت و مسئولیت ذهنی‌اش را معطل برجام نمی‌گذارد بلکه کار و رفت و آمدهایش در منطقه را ادامه می‌دهد، بنابراین آن ضرورت مطلقی که قبلا احساس می‌شد به برجام الان شاید از آن حالت ضرورت پایین‌تر آمده است.
از طرفی آمریکا ملاحظه می‌کند که می‌تواند به نوعی از بازگشت ایران به بازار نفت و انرژی و فعالیت‌های اقتصادی چشم‌پوشی کند و بلکه از آن هم استفاده کند تا قیمت نفت به حد اعلا و بالاتر از وضع فعلی نرسد تا بتواند کمبودی که در بازار نفت و گاز در اروپا ایجاد شده است را جبران کند.
از این رو یک نوع تفاهم نانوشته اتفاق افتاده است بدون اینکه این موضوع به صورت توافق رسمی و علنی بر اساس بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها اتفاق افتاده باشد. البته برای اروپا حیاتی‌ است که موضوع بازگشت آمریکا به برجام اتفاق افتد تا از جایگاه ایران بهتر بتواند استفاده کند".
گفتنی است، از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال 2015 به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال 2018 تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.

نظر شما