شناسهٔ خبر: 53948832 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اخبار جنگ اوکراین/مسکو: ۲۰۰ پایگاه نظامی اوکراین را زدیم/ نظر منطقه دونتسک برای پیوستن به روسیه

وزارت دفاع روسیه با ارائه آمار جدیدی از خسارت ارتش اوکراین، گفت سه جنگنده، یک سیستم راداری و ۵۶ واحد نظامی این کشور منهدم شد.

صاحب‌خبر -

همزمان با رژه نظامی روسیه به مناسبت هفتادوهفتمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، مسکو آمار جدیدی از تلفات و خسارات وارد شده به نیروهای مسلح اوکراینی را ارائه کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ما شب گذشته بیش از ۲۰۰ پایگاه نظامی اوکراین را هدف قرار دادند».

در این بیانیه آمده است: «۳ فروند هواپیمای جنگی اوکراینی را در حومه خارکیف سرنگون کردیم که شامل ۲ فروند میگ-۲۹ و یک فروند سوخو-۲۵ بود. ما یک سیستم راداری ساخت آمریکا را در اوکراین منهدم کردیم».

این وزارتخانه با اشاره به انهدام بالگردهای نظامی اوکراینی در حومه اودسا با استفاده از موشک‌های کروز «اونیکس»، گفت: «حدود ۳۵۰ ملی‌گرای اوکراینی در نتیجه حملات موشکی و توپخانه‌ای از پای درآمدند و ۵۶ واحد تجهیزات نظامی از بین رفتند».

به نوشته اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه همچنین افزود که نیروی هوایی این کشور، به ۷۰ منطقه متمرکز نیروهای اوکراینی حمله کرد.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اشاره به نابودی ۳۱ پست فرماندهی اوکراین در حملات موشکی این کشور، گفته بود هواپیماهای اوکراینی در فرودگاه‌های نظامی چند منطقه نیز منهدم شدند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز امروز طی سخنرانی در مراسم روز پیروزی با بیان اینکه مسکو در حال دفاع از امنیت سرزمین مادری است، درباره رژیم کی‌یف گفت: «این تهدیدی بود که نمی‌توانستیم بپذیریم. همه شواهد حاکی از این است که ما با نئونازی‌ها طرف هستیم».

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. پوتین هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرده است./فارس

 رئیس منطقه دونتسک: پیوستن به روسیه را بررسی می‌کنیم

رئیس جمهوری خودخوانده دونتسک روز دوشنبه گفت که موضوع پیوستن این منطقه به روسیه پس از سیطره کامل بر مرزهای این منطقه، مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور خودخوانده دونتسک روز دوشنبه گفت که موضوع پیوستن این منطقه به روسیه پس از تکمیل کنترل بر مرزها، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز روز دوشنبه مدعی شد که روسیه به دنبال باز ترسیم مرزهای اروپا است.

این مقام اروپایی افزود: ماه آینده پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، کشورهای غربی و اروپایی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به منظور منزوی کردن مسکو در جامعه بین‌الملل، از انواع تحریم‌ها علیه این کشور استفاده کنند و هم‌اکنون «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این مرحله نیز پافراتر گذاشته و پیشنهاد داده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین استفاده کنند.

بورل در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» که امروز (دوشنبه) منتشر شد، تصریح کرد که کشورهای اتحادیه اروپا باید برداشت ذخایر ارزی مسدود شده روسیه به منظور استفاده این مبالغ در بازسازی اوکراین را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد که ایالات متحده پیش از این کنترل میلیاردها دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را تاحدی برای جبران غرامت قربانیان تروریسم و کمک‌ بشردوستانه به این کشور در اختیار گرفته بود و می‌توان گام‌های مشابه در خصوص ذخایر مسدود شده روسیه را نیز مورد بررسی قرار داد. وی گفت: «من به نفع آن رأی می دهم زیرا بسیار منطقی است».

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، پیشتر، «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی فدراسیون روسیه گفته بود که در پی تحریم‌های غرب، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از طلاها و ذخایر ارزی روسیه مسدود شده است.

 استونی: باید تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال شود

وزیر خارجه استونی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت که باید تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال شود چون جنگ با اوکراین همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اوا ماریا لیمتز» وزیر خارجه استونی روز دوشنبه گفت که این کشور از تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین حمایت می‌کند.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، گفت: «بیش از 140 کشور حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و این موضوع مهمی است.».

لیمتز اضافه کرد: «همچنان هزاران اوکراینی در مناطق جنگی زندگی می‌کنند و کمک‌های بین‌المللی به این مناطق بسیار مهم است».

وزیر خارجه استونی افزود: «هر کشوری حق تعیین مسیر خود را دارد و اوکراین به نیابت از دموکراسی‌های اروپایی در حال جنگ است».

وی ادامه داد: «اوکراین نیازمند تجهیزات نطامی بیشتر برای مقابله با حملات روسیه است و حمله روسیه به اوکراین باعث تغییر در زیرساخت‌های امنیتی در اروپا شده است».

لیمتز گفت: «با همپیمانان در ناتو برای افزایش توانایی‌های دفاعی برای مقابله با چالش‌های آتی همکاری می‌کنیم و باید تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال شود چون جنگ همچنان ادامه دارد».

وی اضافه کرد: «تلاش داریم تا وابستگی به گاز روسیه را کاهش داده و درصدد ساخت تاسیساتی برای گاز مایع هستیم».

وزیر خارجه استونی گفت: «هماهنگی و همکاری زیادی درباره چگونگی جایگزین کردن گاز روسیه وجود دارد».

این در حالی است که «آلکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش روز یکشنبه در جریان نشستی در«سالزبورگ» تصمیم این کشور برای رد تحریم گازی روسیه را تایید کرد  و گفت که اتریش به ناتو نخواهد پیوست.

به گزارش وبگاه «تلویزیون دولتی لهستان» شالنبرگ گفت که اعمال تحریم گاز روسیه در اتریش مستلزم زمان و آمادگی بیشتری است.

وی افزود: «ای کاش شرایط متفاوت بود، اما ما به گاز روسیه وابسته هستیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما