شناسهٔ خبر: 53938581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: توافق میان ایران و ۱+۴ انجام شده است/ امیر قطر به ایران سفر خواهد کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه مذاکرات وین بدون وقفه ادامه دارد، گفت: اگر آمریکا آنچه از ما گرفته را برگرداند و حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد، می‌توانیم توافق را امضا کنیم. بین ایران و ۱+۴ جمع بندی انجام و متن بین ما توافق شده و آنچه باقیمانده را آمریکا باید پاسخ دهد.

تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند 

به گزارش خبرنگار شفقنا، سعید خطیب زاده در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، درباره اظهارات جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بن بست در مذاکرات وین؛ گفت: آنچه در وین اتفاق افتاده در بعد تصمیمات واشنگتن متوقف است. بین ایران و ۱+۴ جمع بندی انجام و متن بین ما توافق شده و آنچه باقیمانده آمریکا باید پاسخ دهد.

وی بیان کرد: ایالات متحده قرار نیست‌ هدیه‌ای به ایران بدهد یا رضایتی فراتر از تعهدات خود بدهد. حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران چیزهایی برداشته، باید بازگرداند و اگر چنین شود می‌توان گفت توافق در دسترس است. من نمی‌گویم بن بست. تصمیم واشنگتن به راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.

پیام و دستاوردهای سفر بشار اسد به تهران 

سخنگوی وزارت خارجه سفر بشار اسد به تهران را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: سفر بشار اسد چند وقتی بود که در حال تنظیم بود و برای این سفر اعلام آمادگی داشت و شرایط باید مهیا می‌شد که دیروز این اتفاق افتاد و ایشان همراه با هیأت عالیرتبه وارد جمهوری اسلامی ایران شدند. دو ملاقات با رئیس جمهور و یک ملاقات در محضر مقام معظم رهبری بود.

وی افزود: ملاقات کاری و دیداری بین آقای دکتر امیرعبداللهیان و همتای سوری انجام شد و همچنین ملاقات سه جانبه بین وزرای خارجه دو کشور و وزیر راه جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دوکشور برگزار شد. در مورد جزئیات پروژه هایی که باید پیگیری شود در این جلسه سه جانبه گفت وگوهای مفصلی صورت گرفت. سوریه از فضایی که تروریست ها برایش فراهم کردند خارج شده و الان در مسیر جدیدی قرار گرفته است.

وی گفت: پیام سفر بشار اسد این بود که سوریه وارد فاز جدیدی شده و شاهد دوران عادی سازی روابط هستیم و طبیعی بود که جمهوری اسلامی ایران مقصد رایزنی باشد. و لازم بود پروژه های و حضور شرکت های خصوصی و دولتی ما جمع بندی شود. امیدواریم این سفر بنیان جدیدی را برای ارتقای روابط ایجاد کند.

دولت سوئد در پرونده حمید نوری به دنبال گروکشی است

خطیب زاده در خصوص پرونده حمید نوری، بیان کرد: «آقای جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر و حکمش صادر شده است» و سالهاست که این موضوع پیگیری می شود و خسارات عمده‌ای هم زده است. متاسفیم که برخی کشورهای غربی به رژیم اشغالگر قدس در این خصوص کمک کرده اند. این‌که بعدا آقای نوری طراحی می‌شود و گروهک شکست خورده منافقین دامی را پهن می‌کند و شاهد می‌آورد و دادگاه را سیاسی می‌کند و دولت سوئد اجازه می‌دهد و سیاسی می‌کند، شک ما را برمی‌انگیزد که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: یک سیاستی در برخی مراکز رسانه ای وجود دارد که اتفاقاتی که می افتد با فراموش کردن تقدم و تأخر به هم مرتبط کنند. این‌ها هیچ ارتباطی به هم ندارند و اگر هست طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند. متاسفانه حقوق اولیه آقای نوری رعایت نشده و دادگاه نوری صلاحیت نداشته است. متاسفانه دولت سوئد توجه نکرده و باید هر چه زودتر به مسیر درست برگردد. فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع جلالی فراموش می‌شود. موضوع احمدرضا جلالی تروریستی و جاسوسی است و در مسیر خودش پیگیری می‌شود.

مذاکرات وین بدون وقفه ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه به سفر انریکه مورا به تهران اشاره و عنوان کرد: مذاکرات ایران و ۱+۴ از یک طرف و ایالات متحده در وین تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین اتفاق داده، اما تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده برجام در حال انجام شدن است.

وی گفت: پیام ها به طور مستمر بین تهران و واشنگتن از طریق اتحادیه اروپا در حال رد و بدل شدن است. البته لازم بود حضوری و رایزنی‌هایی در تهران انجام شود. مورا با دکترباقری دیدار خواهد داشت. البته دستورکار گفت‌وگوها تقریبا در تهران روشن است. امیدواریم بتوانیم بعد از انجام گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.
حضور مورا نشان می‌دهد ما گفت وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که توسط سنا و کنگره در آمریکا انجام شده، ایران و ۱+۴ به دیپلماسی و دستیابی به توافق خوب و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.

وی اشاره کرد که اگر آمریکا آنچه از ما گرفته را برگرداند و حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد، می‌توانیم فردای بعد از برگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را امضا کنیم سفر مورا این گفت‌وگوها را در مسیر درستی قرار می‌دهد.

سفر امیر قطر به تهران در دستور کار است

خطیب زاده ضمن تأیید خبر سفر امیر قطر به تهران، گفت: سفر امیر قطر به تهران در دستور کار است و بزودی انجام می‌شود و در پاسخ به سفر دکتر رئیسی به دوحه این سفر انجام می شود و حاکی از روابط بسیار نزدیک ایران و همسایگان است. این رفت و آمدها حاکی از سیاست حسن همسایگی جمهوری اسلامی ایران است.
دستور کار سفر نیز قطعا دوجانبه و منطقه‌ای و رایزنی درباره موضوعات بین المللی است.

وی به سفر گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اشاره و بیان کرد: درخواستی مطرح شد و جمهوری اسلامی ایران نیز با انجام این سفر موافقت کرد. ایشان ملاقات هایی را بر اساس درخواست های خودش با گروه های مدنی، نخبگی، گروه های مردم نهاد، سازمان ها و شخصیت ها قاعدتاً برگزار خواهد کرد و طبیعتاً با اصحاب رسانه نیز دیدار خواهد داشت. امیدواریم که یک بار این رنج و درد غیرقانونی و ظالمانه ای که بر این ملت توسط گردنکشی ایالات متحده اعمال شده در یک جا مستند و مضبوط برای تاریخ باقی بماند.

نباید اجازه دهیم جنگ اوکراین ادامه پیدا کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره میانجیگری ایران در جنگ روسیه و اوکراین و مخالفت امریکا نیز گفت: زمان اینکه امریکا برای همه چیز نظام بین الملل تصمیم بگیرد، به پایان رسیده است. دولت ها بر اساس اراده خودشان قطعا اگر به شناخت توانمندی های خودشان برگردند، می توانند تصمیمات درست و عادلانه بگیرند. چندین بار دکتر امیرعبدللهیان پیام هایی را از طرف اوکراین به روسیه منتقل کرده است. در سفر آخر ایشان به مسکو پیام وزیر خارجه اوکراین به آقای لاورف رسانده شد.

وی افزود: به عنوان یکی از قربانیان جنگ خانمان سوز تحمیلی همه تلاش خود را کرده و می‌کنیم که هر چه زودتر گفت‌وگوها بین مسکو و کیف به پایان جنگ بینجامد. نباید اجازه دهیم این جنگ ادامه پیدا کند و این بحران با طراحی‌های سیاسی از دست خارج شود و نگران هستیم و این نگرانی را به دو کشور منتقل کرده‌ایم.آماده ایم این جنگ را به یک راه حل مرضی الطرفینی و آتش بس فوری برسانیم.

ایرانیان مقیم مولداوی این کشور را ترک کنند

سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج ایرانیان مقیم مولداوی و ضرورت خروج آنان از این منطقه، گفت: سفارت ایران در اوکراین که آکردیته درمولداوی است، اطلاعیه‌ای را صادرکرده و از ایرانی‌هایی که ضرورتی به حضور در مولداوی ندارند،‌ خواسته است آنجا را ترک کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در اوکراین زمانی که جنگ رخ داد با مشکلی مواجه بودیم که کار وزارت خارجه را خیلی سخت کرد. البته یکی از نقاط بسیار موفق دیپلماسی کنسولی ایران خارج کردن تمامی اتباع ایرانی از اوکراین بود. مشکلی که داشتیم بسیاری از اطلاعیه‌ها را ایرانیان مقیم اوکراین، جدی نگرفتند و امیدواریم در این موضوع توجه جدی داشته باشند. امیدواریم اساساً جنگ ادامه پیدا نکند. گسترش جنگ نگرانی‌های ما را مضاعف می‌کند.

امیدواریم شاهد انتقال آرام قدرت در عراق باشیم

خطیب زاده گفت: برای ایران وضعیت مردم عراق و مراودات تجاری و اقتصادی بسیار مهم است. عراق به رغم سنگ اندازی‌هایی که آمریکا و تحریم ها درست کرده است، یکی از شرکای تجاری ماست. در موضوع ارائه خدمات و انرژی، تصمیم قطعی داریم که براساس درخواست دولت عراق، اقدام کنیم.

راه‌حل‌هایی نیز پیدا شده و امیدواریم گفت وگوها به نتیجه برسد. سفر الحلبوسی حائز اهمیت بود و درباره پروژه‌هایی که معطل مانده گفت‌وگو شد. توضیحاتی درباره آخرین وضعیت عراق در ملاقات با دکتر امیرعبداللهیان داده شد، امیدواریم شاهد انتقال آرام قدرت در عراق باشیم.

خطیب زاده به تمهیدات وزارت خارجه درباره بحث امنیت غذایی و کمک به دیگر وزارتخانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: هیچ کجای دولت و وزارتخانه‌های دیگر قدمی خارج از ایران نگذاشتند، مگر اینکه یا ما طراح و معمار و یا همراه و تسهیل کننده بوده ایم حتی در خصوص بحران غذایی هم وزارت خارجه از چندین ماه قبل کارهای خودش را آغاز کرده و برخی قابل اعلام و برخی قابل اعلام نیست.

وی افزود: مضایقی هم که امروز در سطح جهانی پیش آمده ان‌شاءالله با درایت‌هایی که انجام شده در داخل ایران با کمترین مشکل عبور خواهیم کرد. همانطور که تاکنون نیز چنین بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سهم ایران از بازار انرژی اروپا، گفت: سهم ایران از بازار انرژی و مقاصد ایران در بازار انرژی براساس خواست و منطق جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت و منطق بازار تعریف می‌شود. پیش از تحریم‌ها هم بیشترین مراودات ما با شرق آسیا و کشورهای منطقه بود. حوزه های همکاری ما با اروپا حوزه های خاصی بود که آن را هم منطق بازار تأیید می کند. امروز هم اگر لازم باشد ما براساس بازپس گیری سهم خود در بازار وارد شویم براساس منطق بازار و منافع مردم وارد می‌شویم و هیچ چیز دیگری غیر از آن تاثیر گذار نخواهد بود.

نظر شما