شناسهٔ خبر: 53890272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

طی هفته آینده انجام می شود؛

بررسی آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت

ورامین- مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از بررسی آئین نامه اجرایی رتبه بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت طی دوشنبه هفته آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صبوری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه ورامین با اشاره به اینکه روز بزرگداشت مقام علم و عالم و معلم و متعلم است اظهار داشت: معلم در ارتباط با متعلم قدر و منزلت می‌یابد تا جایی که این معلم به عنوان پدر در کنار پدر نسبی شخصی افراد از او یاد می‌شود از همین رو است که معلم حکیم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ اگر فرهنگ اسلامی بر جامعه‌ای حاکم باشد همه مردم باید خود را مدیون معلم بدانند.

وی با اشاره به اینکه اهمیت هر کاری می‌بایست با ارزش آن سنجیده شود گفت: اهمیت کار تعلیم و تربیت و معلمی در اندازه‌ای است که ساختن و هدایت یک فرد و یک انسان مساوی زنده کردن همه افراد جامعه است و از همین رو است که خداوند سبحان در آیه ۳۲ از سوره مائده می‌فرمایند؛ «هرکس انسانی را از مرگ رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است» و امام صادق علیه السلام ششمین اختر تابناک امامت و ولایت در تفسیر این آیه سخنی دارند به این مضمون که می‌فرمایند منظور از زنده کردن یک فرد هدایت و پرورش اوست، اگر کسی جوانی را به راه درست هدایت کند و وظیفه انسانی را برعهده بگیرد مثل این است که همه دنیا را زنده کرده است، پس منظور از زنده کردن پرورش و هدایت کردن است.

صبوری عنوان داشت: معلمی که می‌خواهد شغل او وظیفه انبیا الهی را بر عهده بگیرد و رسالت عظیم تعلیم و تربیت بشر و زمینه رشد و تعالی علیه افراد جامعه فراهم بسازد می‌بایست قبل از اینکه به این مهم یعنی به ساختن دیگران بپردازد به خودسازی مشغول باشد و خودسازی به هیچ وجه میسر نیست مگر با خودشناسی چرا که باید در وهله اول خودش رو بشناسد هما نطور که امیرالمومنین می‌فرمایند «هرکس خویش را قطعاً خدای خودش را خواهد شناخت» پس معلم تا خودش را نساخته باشد نمی‌تواند دیگران را بسازد.

مدیر کل وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: در دنیای امروز که علم و فناوری با رشد و گسترش وسیعی روبرو شده و به عنوان عامل مهم و اساسی برای توسعه و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جوامع به حساب می‌آید نظام آموزش و پرورش نقش جدی دارند.

وی افزود: امروز آموزش و پرورش یکی از نهادهای اصلی و تأثیرگذار در نشاط و پویایی جامعه است و سبب پیشرفت هر کشور می‌شود لذا این وزارت، راهبردی‌ترین وزارتخانه در جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و معلمان نقش کلیدی در آموزش و پرورش دارند.

صبوری بیان داشت: همانطور که می‌دانید امسال از سوی رهبری حکیم انقلاب اسلامی به نام سال «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری شد که معلمان باید در تحقق این شعار به عنوان بستر ساز و پیشران‌های جامعه باشند.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه خودسازی در پرتو معنویت دین اسلام، بصیرت، روحیه انقلابی و آرمان خواهی تولید فکر و مقاومت فرهنگی و خودباوری و روحیه جهادی و تحلیل گری و استدلال و تبیین گری مشخصه معلمان در تراز انقلاب اسلامی است اظهار داشت: معلمان باید از پیشتازان عرصه جهاد تبیین باشند و این وظیفه‌ای است که رهبر معظم انقلاب بر دوش آحاد جامعه به ویژه معلمان عزیز قرار دادند.

صبوری با بیان اینکه در سند تحول آموزش و پرورش معلم به فردی گفته می‌شود که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را بر عهده دارد افزود: بنابر این مسئولیت اصلی تربیت افراد پس از خانواده با مدارس است و باید مورد توجه قرار بگیرد و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پاسخ به ندای هوشمندانه و حکیمانه حضرت آقا مبنی بر ضرورت و نیاز تحول بنیادین در آموزش و پرورش بود و به عنوان چراغ راه برون رفت از چالش‌های آموزش و پرورش و اشکالات موجود به عنوان یک نقشه جامع در مسیر ما قرار دارد و در سال ۱۳۹۰ ۱۱ سال گذشته تصویب شده است.

وی با بیان اینکه اجرای سند تحول آموزش و پرورش امروز به یکی از مسائل اساسی و مهم اولویت دار وزارت آموزش و پرورش مبدل شده است گفت: نظام رتبه بندی معلمان به منظور ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش و افزایش شأن و جایگاه و منزلت معلمان می‌باشد که خوشبختانه در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به ثمر نشست و تصویب شد و آئین نامه اجرایی در وزارت آموزش و پرورش نهایی شده و در روز دوشنبه هفته در کمیسیون تخصصی دولت در مورد این موضوع بحث خواهد شد و دستور ویژه شخص رئیس جمهور این است که با اولویت در دستور بررسی وزیران قرار بگیرد تا انشاالله هر چه سریع‌تر معلمان عزیز ما و نظام تعلیم و تربیت از برکات این نظام رتبه بندی برخوردار شوند.

مدیرکل امور مجلس وزارت آموزش و پرورش عنوان داشت: خواهش ما از خانواده‌های عزیز برای توجه به مسائل و آسیب‌های اجتماعی در استفاده از فضای مجازی است که دستگاه تعلیم و تربیت ناگزیر به استفاده از آن بود متأسفانه ما آسیب‌های مختلفی را در این زمینه بین نسل نوجوان و جوانمان می‌بینیم که نیاز به توجه ویژه دارد و یکی از اقدامات اساسی بازگشایی بود که انجام شد و در این راستا از حمایت‌های خانواده‌های محترم تشکر می‌کنیم که انشاالله دست به دست هم بدیم تا نظام تعلیم و تربیت کشور روز به روز بالنده‌تر و بهتر از گذشته اقدامات اساسی را انجام دهد.

نظر شما