شناسهٔ خبر: 53869175 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

شيرها تا پاي جان می جنگند!

فینالیست دوم لیگ قهرمانان را پیش‌بینی کنید

پیش‌بینی نبرد بزرگ برنابئو با حضور یک بازیکن خارق ‌العاده؛ به قلم امیرحسین صدر.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، در اين هفته رئال مادريد سي و پنجمين قهرماني خود در اسپانيا را جشن گرفت و امشب در ديدار نيمه نهايي ليگ قهرمانان به مصاف منچستر سيتي مي رود تا شايد شكست ٣-٤ را جبران كند. موفقيت رئال در اين فصل، بدون شك مديون كسي نيست بجز كريم بنزماي فرانسوي. بازيكني كه در ٣٤ سالگي،  بهترين فرم عمر خود را پشت سر مي گذارد.

مطمئنم اگر کریم بنزما برای رئال مادرید بازی نمی کرد، هواداران منچسترسیتی تا به حال بليط هاي پرواز خود را به مقصد پاریس، برای فینال لیگ قهرمانان، رزرو کرده بودند.

بنزما، رئال را در ديدار رفت نيمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در منچستر "زنده" نگاه داشت. همانطور که رئال را با تسلط به سوي  قهرماني در لالیگاي اين فصل سوق داد. خوب مي دانيم شير پير به راحتي در برابر نعره شيرهاي جوان وا نمي دهد. رئال هنوز نفس مي كشد و بنزما با فرم فوق العاده خود، در صورت پيروزي رئال و تصاحب ليگ قهرمانان بطور حتم "توپ طلايي" را به چنگ خواهد آورد.

تصوير فوق‌العاده کارلو آنچلوتي دوست‌داشتنی با سيگار برگ كوبايي و عينك افتابي و ژستي با نمك، بسان قلدرهاي خوش تيپ، طي جشن قهرماني اين فصل رئال گوياي همه چيز است. فرم و گل هاي "كريم" ركورد حقيقتا بي همتايي را براي آنچلوتي نيز به همراه آورد. ركوردها هميشه براي شكسته شدن هستند اما اين يكي از آن ركوردهايي خواهد بود كه احتمالا هرگز خُرد نخواهد شد و فرو نخواهد ريخت. اولین مربی در تاريخ فوتبال که در هر پنج لیگ معتبر اروپایی، در ايتاليا، انگلستان، فرانسه، آلمان و اسپانيا، به کسب عنوان قهرمانی نائل شده است. 


قهرماني رئال و ركورد آنچلوتي، مديون عملکرد فوق‌العاده "كريم بنزما" است
٢٩ بازي در تركيب اصلي تيم در لیگ، ٢٦ گل به همراه آورد و ١٠ شروع در بازي هاي اروپایی ١٤ گل. بنزما با احتساب بازی هایش برای فرانسه، ٤٧ بار در این فصل گلزنی کرده است. طولانی ترین بازي هاي بدون به ثمر رساندن گل از دو مسابقه تجاوز نمي كند. 
برايتان اهميت داشته باشد يا خير، آمار دروغ نمي گويند.
از ميان تمامي بازیکنان رئال مادرید، بنزما تنها كسي است که از زیر سایه کریستیانو رونالدو بیرون آمده است. شوخي نيست.
رونالدوي پرتغالي در ديوارهاي تاريخ پرافتخار رئال حك شده است.
البته موفقیت بنزما در این فصل عمیق‌تر از اين حرف هاست. اگر كمي فني تر نگاه كنيم، در حال حاضر بنزما بطور دائم قادر به اشغال موقعیت A، بنا به اصطلاح فوتبالي در مدارس آموزش مربيگري يا به قول خودمان، ١٨ قدم يا محوطه جریمه است. و نكته دقيقا در همين جاست؛ يك مهاجم قابل و درجه يك همیشه مي داند موقعیت A کجا خواهد بود، بهترين نقطه ممكنه در محوطه جريمه. حي و حاضر. تصميم، زمان بندي, اجرا و در پايان، توفيق.
بنزما اکنون ٣٤ ساله است، سنی که در تصور همه ما معنايش پايان و تمام شدن هر مهاجمي است. اشتباهي بزرگ. كريم بنزما و كريستيانو رونالدو شاهدان عيني آن هستند.

معمولا دروازه بان ها بودند که با افزایش سن به بلوغ كامل مي رسیدند، دروازه بان هایی که یک دهه یا بیشتر طول مي کشید تا حرفه خود را به‌خوبي بياموزند و تمام و كمال به اوج حرفه خود برسند. در حاليكه بهترین گلزنان مدت ها پيش از اين ميادين را ترك كرده بودند.
جیمی گریوز از بهتريم مهاجمان تاريخ انگليس، اولین بازی خود را برای تاتنهام در سال ١٩٦١ در سن ٢١ سالگی انجام داد، همان سالی که دینو زُف اولین بازی خود را برای اودینزه انجام داد، در ١٩ سالگی.
زمانی که زُف، ملقب به "پاپا دينو" جام جهانی ١٩٨٢ را به عنوان كاپيتان ايتاليا در مقابل پادشاه اسپانيا بالاي سر برد، گریوز ١١ سالي بود دوران حرفه ای را پشت سر گذاشته بود.
دروازه بانان این شانس را داشتند تا تمام تجربه و خرد را در حرفه طولانی خود به كار گيرند. زوف ٤٠ ساله بود که جام جهانی را برد. چیزی در باب تجارت فوتبال و هنر دروازه باني وجود نداشت که او نمی دانست.
هم اكنون بنزما در همان تجارت، اما به عنوان مهاجم حجره ايي به هم زده، تاجري قابل و با اعتماد. در هجدهمین فصل به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای. ١٨ سال. ديگر می داند کجا بایستد، چه زمانی حركت كند و به كدام سوي راهي شود. ناپدید شود و ناگهان مانند رعد و برق در برابر چشمان بهت زده و خيره مدافعين و دروازه بان ظاهر شود. "بَنگ"، "گل"، "كريم بنزما".

دوران مثل همه چيز ديگر عوض شده است، اگر در گذشته ها بوديم، شايد تمام بود. بدن بنزما قدرت و كشش نداشت و چند سالي بود به آخر خط رسيده بود. اما حالا نه!، دوران ديگري است. تمرينات و تغذيه ديگر، بازيگران ديگر. دوران سوپر حرفه ايي هاست. اَبَر مردان.

مهاجمان اکنون بیشتر از همیشه دوام می‌آورند
تمامي لیگ‌ها دارای نسل جدیدی از گلزنان هستند که بسيار طولانی‌تر از گذشته ادامه داده اند. مهاجماني كه انقدر توانايي و چابكي دارند تا از توانايي و تجارب خود حداکثر استفاده را بكنند: جیمی واردی، زلاتان ابراهیموویچ، کریستیانو رونالدو. چیرو ایموبیله، بهترین گلزن ایتالیا، ٣٢ سال دارد.

در يكي از نشست هاي فوتبالي چند وقت پيش، پيتر اشمایکل دروازه بان قوي هيكل سابق يونايتد و دانمارك و پدر كاسپر كاپيتان لسترسیتي كه تا ٤٠ سالگي فوتبال را ادامه داد، شنيدم كه  به نکته جالبي درباره "بنزما" اشاره كرد؛ "بنزما استايل نوك حمله هاي پخته قديمي را دارد، بسیاری از مهاجمان مدرن، مانند مو صلاح، از خطوط میانی آغاز مي كنند و به جلو يورش مي برند، دقيقا مثل هافبك هاي هجومي. صلاح از جناحین یا از عمق خط مياني حمله می کند. او یک شماره ٩ و نوك حمله كلاسيك به حساب نمي‌آید. اما بنزما يك نوك حمله كلاسيك است. هميشه موقعیت خود را در حوالي ١٨ قدم حفظ مي كند، در كنار مدافع آخر بازي مي كند، خط حمله را رهبری مي کند، و از فيزيك بدنی و قوي خود بهره مي برد، و از موهبت ذاتی و شم گلزني خود به بهترین نحو استفاده مي كند"

این روزها مدافعان علاقه برخورد با بنزما را ندارند. مايه دردسر و ناراحتي و حقارت است. الکساندر زینچنکو در ديدار اول نيمه نهايي فکر می کرد که در موقعیت خوبی برای كنترل بنزما قرار دارد. او فکر مي کرد که بنزما را پوشانده است. اشتباهي محض. تصوري غلط. بنزما پيش از او توپ را مهار كرد و گل زيباي خود را به ثمر رساند. زینچنکو احتمالاً در این فصل با مهاجم دیگری در اين سطح روبرو نخواهد شد. احتمالا منچسترسیتی نیز.
آنها امیدوارند تابستان امسال ارلینگ هالند ٢١ ساله و يكي از ستارگان جوان دنياي فوتبال را خريداري كنند. امیدواریم که در ١٣ سال آینده، هالند همچنان به خوبی بنزما در ٣٤ سالگی باشد.

بله، زمان گذشته است. مدت هاست بنزما دردسرهاي بيرون زمين، اتهامات و ناديدگي و محروميت از تيم ملي فرانسه را پشت سرگذاشته است. و مدت هاست از دورانی كه كارلو آنچلوتي با ميلان در دوران طلايي اريگو ساكي در دهه ٩٠ به عنوان بازيگر در قله فوتبال اروپا مي ايستاد، سپري شده است.
و حالا "گرند اسلم" Grand Slam جام هاي قهرماني در لیگ های برتر اروپایی را تكميل كرده است. بنزما از ٢١ مدال، شامل ٤ مدال لاليگا و ليگ قهرمانان را در گنجه خانه محافظت مي كند و آنچلوتي اکنون ٢٢ عنوان بزرگ را در دوران مربيگري خود کسب کرده است، منجمله ٣ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا. يادمان باشد با ٦٢ سال و ٣٢٥ روز مسن ترین مربی است که عنوان قهرماني لالیگا را به‌دست آورده. قهرمانی لالیگا  در اولین حضور آنچلوتي در مادرید ممكن نشد، اما در سال ٢٠١٤ قهرمان "لا دسیما"، دهمین جام قهرماني اروپا را در تاریخ باشگاه 
به‌دست آورد.
امشب در برابر شيرهاي جوانتر، گواردیولا و سيتي، شير پير با درايت آنچلوتي و فرم استثنايي كريم بنزما جدال پر تب و تابی خواهند داشت. شک نکنید نبرد سلاطين خونين تر از هميشه و حتی جنگ هفته گذشته، خواهد بود. آز و طمع مادرید، سلطان جنگل فوتبال اروپا حدی ندارد و شیرهای جوان و پر اشتهای امروز حرص بی حدی برای کسب تاج و تخت دارند.
شیرها هرگز میدان نبرد را به سادگی و بدون جنگ ترک نمی کنند حتی اگر حکومت را از دست دهند.


شير ديگر غران اروپا؛
لیورپول در فينال ليگ قهرمانان ۲۰۲۲

بدترین نمایش لیورپول در این فصل در نیمه اول دیدار دیشب در مرحله برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان رقم خورد. حتی خوش بینان و طرفداران دو آتشه هم با گل زود هنگام ویارئال و نمایش نیمه اول تیم، رویای چهارگانه و حضور در دهمين فينال لیگ قهرمانان اروپا را به فراموشی سپرده بودند. 
آمار نشان مي دهد، ليورپول در اغلب بازی‌های خارج از خانه مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا از كسب پيروزي عاجز است، اما استعداد قابل توجهی در یافتن راهی برای عبور از ان و رسيدن به فينال دارد. از جمله این پيروزي، حتی اگر ٣٧ سال با اخرين برد در اين مرحله فاصله داشته باشد
آخرین پیروزی لیورپول در خارج از آنفیلد در نيمه نهايي مسابقات قهرمانان اروپا در سال ۱۹۸۵ بود و مارک لاورنسون دفاع مياني ليورپول تک گل بازی را مقابل پاناتینایکوس به ثمر رساند.


لیورپول در كامبك هیجان‌انگیز خود مقابل ویارئال ركورد هاي ديگري را نيز فرو ريخت؛ ١٣٩ گل در این فصل از ركورد قبلی تيم تحت هدایت کنی دالگلیش در فصل ٨٦-١٩٨٥ كه ٢ گانه را برده بود، پیشی گرفت. گل ساديو مانه تاریخ ساز شد. داستان به اينجا ختم نمي شود؛ ليورپول اولین تيم انگلیسی است که در یک فصل به فینال جام اتحاديه EFL، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا رسیده است.


در حالي‌كه بازي ٢-٢ در مجموع مساوي بود، ليورپول با ٣ گل نیمه دوم در ١٢ دقیقه قلب ویارئال را شكست. در پایان   ويارئال ده نفر بود و کاملاً سرشكسته. با این حال و در طول نيم بيشتر اين رقابت، ویارئال روياي خود را در سر داشت. در طول نيمي از شب طرفداران محلی جرأت دیدن و پرورندان و خيال پردازي رویاي بزرگی را داشتند و در پايان از تلاش بي شائبه تیم خود، حتی در هنگام شکست قدردانی کردند "Se pueze" حال و هوای تمام شب بر سكوها بود؛  «بله، می‌توانیم»  
و حقا تا يك ساعت ویارئال به خوبی "خواستن توانستن" است را به نمايش گذارد.
اما لیورپول تیم بهتری است، با بازیکنان بهتر و سطح عملکرد بهتر در تمامي فصل، در انگلستان و در اروپا. پيام كلوپ در رختكن صاف و پوست كنده بود؛ حفظ خونسردي و اجراي بازي هميشگي. مقتدر ترين تيم ها نيز از عضله و ماهيچه، از قلب و خون شكل گرفته است، انسان و نَه ماشين. به هر شكل، بازیابی كنترل و بازگشت دوباره به بازي در نيمه دوم، فوق العاده و ستايش انگيز بود. از نمايشگر كاراكتر و روحيه تيم هاي مقتدر و قدرتمند تاريخ. توقع ديگري هم نمي رفت.
در پایان، با تمامي سخت كوشي و تلاش هاي بي حد ویارئال، لیورپول با برد ٣-٢ برتری خود در بازی اول را به پیروزی ٥-٢ در مجموع افزایش داد و به دهمين فينال جام قهرمانان اروپا راه يافت. لیورپول پيش از اين در ٩ فینال اروپایی در سال های ١٩٧٧، ١٩٧٨، ١٩٨١، ١٩٨٤، ١٩٨٥، ٢٠٠٥، ٢٠٠٧، ٢٠١٨ و ٢٠١٩ حضور داشته است. از زمان ورود کلوپ در فصل١٦-٢٠١٥، سرمربی آلمانی ليورپول را به سه فینال لیگ قهرمانان اروپا هدایت کرده است. ديگر هيچكس ذره اي شك به تيم او ندارد.

روياهاي ويارئال در هم شكست. و در اين بين "روياي چهارگانه" ليورپول زنده تر، واقعي تر و دست يافتني تر از پيش به نظر مي رسد. تاريخ را در هر جا كه شده يادداشت كنيد: شنبه ٢٨ مي ٢٠٢٢، دقيقا ٢٤ روز ديگر. شير غران قرمز انگليس در پاريس در انتظار منچستر سيتي يا رئال مادريد است.


كلوپ در برابر پپ يا آنچلوتي، صلاح در مقابل فودن يا بنزما. روياي ما خوره هاي فوتبالي هيچ مرزي نمي شناسد. روياي برخورد دوباره ليورپول و رئال در پاريس بعد از  فينال ١٩٨١. يا دوئل تكميل كننده اين فصل، ميان بهترين هاي تيم هاي ٥ سال گذشته انگلستان و اروپا، ميان دو تيم بي همتاي اين عصر، ميان كلوپ و گوارديولا، ميان دشت قرمز و آسمان آبي. با شوق وصف ناشدني و بچه گانه ما در انتظار مي مانيم، همه چيز محياست، يادتان نرود، مي بينمتون!

اميرحسين صدر

نظر شما