شناسهٔ خبر: 53807896 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

با خرید ملک ارزان در پرتغال، اقامت و شهروندی اروپا دیگر رویا نیست

موج نیوز

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات کشور پرتغال، یکی از ساده‌ترین روش‌های اخذ اقامت و شهروندی اروپاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات کشور پرتغال، یکی از ساده‌ترین روش‌های اخذ اقامت و شهروندی اروپاست. جدا از رشد روز افزون صنعت املاک و مستغلات در پرتغال از سال 2014 تا کنون، اخذ گلدن ویزای پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور،‌ به عنوان دروازه‌ای رو به اقامت دائم این کشور است که مزایای متعددی را برای متقاضیان بهمراه دارد.

شما با خرید ملک در پرتغال میتوانید مجوز اقامت این کشور را اخذ کنید، مشروط بر اینکه در طول ۲ سال، حداقل به مدت ۱۴ روز در این کشور اقامت داشته باشید. به عبارتی دیگر، شما می توانید در پرتغال ملک بخرید و اقامت بگیرید!

علاوه بر این، با گذشت ۵ سال از دریافت مجوز اقامت این کشور، میتوانید برای دریافت تابعیت و پاسپورت اتحادیه اروپا نیز درخواست دهید. داشتن این پاسپورت، این امکان را به شما میدهد تا بدون هیچگونه محدودیتی در کشور پرتغال اقامت داشته و زندگی کنید و همچنین علاوه بر کار کردن در این کشور،‌ بتوانید در هر نقطه از اتحادیه اروپا، لیختن اشتاین، نروژ، ایسلند و سوئیس تحصیل کنید. از طرفی شما میتوانید بدون ویزا به ۱۸۶ کشور جهان سفر کنید. 

خرید خانه در پرتغال

درصد بالایی از جمعیت کشور پرتغال (حدود ۷۵ درصد) در مقایسه با جمعیت سایر کشورهای اروپایی، صاحب خانه هستند. این آمار تقریبا ۱۰ درصد نسبت به جمعیت دارای خانه در انگلستان بیشتر است. در حال حاضر، تعداد زیادی از خارجی‌ها در کشور پرتغال زندگی میکنند. بخشی از این افراد مهاجرند، برخی بازنشسته و برخی از آنها نیز دیجیتال نومد ((Digital Nomad هستند. تعداد زیادی از این افراد، سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستقلات پرتغال را به عنوان کشور دوم خود انتخاب کرده‌اند. در ادامه راهنمای جامع خرید ملک در پرتغال را بررسی خواهیم کرد.

املاک مسکونی در پرتغال

از زمان اجرای این طرح مجوز اقامت از سال ۲۰۱۲ در پرتغال،‌ حداقل ۴ میلیارد یورو سرمایه به بخش املاک و مستغلات این کشور تزریق شده است. خرید ملک در پرتغال هیچ محدودیتی برای اتباع خارجی ندارد. جهت واجد شرایط بودن برای گلدن ویزای پرتغال، گزینه‌های زیر برای سرمایه‌گذاری در املاک پرتغال پیش روی شماست:

سرمایه‌گذاری ۵۰۰۰۰۰ یورویی در املاک مسکونی

سرمایه‌گذاران خارجی می توانند یک ملک مسکونی (با حق اجاره دادن ملک) در سرزمین‌های داخلی یا مناطق خودمختار آزور و مادیرا (به غیر از پورتو و لیسبون) خریداری کنند. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در املاک مسکونی ۵۰۰۰۰۰ یورو در هر نقطه از کشور است.

این قوانین سرمایه‌گذاران خارجی را به خرید املاک مسکونی با پتانسیل رشد بالا در مناطقی نظیر دره دورو، آلجزور و پندا گرس ترغیب میکنند. مبلغ این سرمایه‌گذاری در مناطق کم جمعیت به ۴۰۰۰۰۰ یورو کاهش یافته است.

مشارکت در نوسازی املاک به ارزش 350000 یورو

مشارکت در نوسازی املاک و خریداری ملک در مناطق از پیش تعیین شده این کشور که نیاز به بازسازی دارند، شما را واجد شرایط دریافت گلدن ویزای پرتغال میکند. مجموع کل هزینه کار بازسازی و ارزش ملک باید حداقل 350000 یورو باشد. مبلغ 350 هزار یورو واریز شده توسط سرمایه‌گذار می تواند شامل قیمت اولیه ملک به اضافه هزینه بازسازی آن باشد.

مشارکت در نوسازی املاک به ارزش 280000 یورو در مناطق کم جمعیت

مناطق کم جمعیت، مناطقی هستند که در هر کلیومتر مربع کمتر از ۱۰۰ نفر جمعیت دارند. تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر کمتر از 75 درصد میانگین کلی کشور است. شما میتوانید در مناطق کم جمعیت پرتغال ملکی را خریداری کنید که حداقل 30 سال ساخت باشد و نیاز به نوسازی داشته باشد. مجموع کل هزینه بازسازی و ارزش ملک باید حداقل 280000 یورو باشد. به کمک این سرمایه‌گذاری شما میتوانید شانس مهاجرت به پرتغال را داشته باشید و مدتی بعد نیز برای دریافت اقامت پرتغال درخواست دهید.

نقاط خرید ملک در پرتغال

از زمان اجرای این برنامه، محبوبیت و موفقیت برنامه گلدن ویزای پرتغال موجب افزایش مداوم قیمت ملک در مناطق محبوبی مانند لیسبون و پورتو شده است. قیمت مسکن در پرتغال، ۴.۶ درصد در سال ۲۰۱۷، ۶.۱ درصد در سال ۲۰۱۸ و ۸.۳ دردصد در سال ۲۰۱۹ رشد داشته است. به منظور ترغیب و رواج خرید ملک در مناطق کم جمعیت پس از ژانویه ۲۰۲۱،‌ کارشناسان به سرمایه‌گذاران توصیه میکنند تا ملکی را در خارج از مناطق محبوب مانند آلگاروه، ستوبال و ساحل نقره‌ای خریداری کنند.

خرید ملک در مناطق کم جمعیت نیز مزایای خاص خود را دارد. علاوه بر مقرون بصرفه بودن قیمت ملک در این مناطق، امکان خرید چندین ملک و به حداکثر رساندن بازده و سود نیز در اختیار خریدار قرار میگیرد. دانشجویان عمدتا به مناطق مرکزی و داخل شهری علاقه‌ دارند. از اینرو، با افزایش جمعیت، فرصت‌های کاری برای رفع نیاز روز افزون این شهرها نیز بیشتر میشود. به غیر از مناطق ساحلی جنوب رودخانه لیما و شمال رودخانه سادو، اکثریت مناطق کم جمعیت در مناطق داخل شهری واقع شده‌اند. البته مادیرا و آزور از این قاعده مستثنی هستند. محبوب‌ترین مناطق کم جمعیت عبارتند از:

  • پندا-گرس
  • دره دورو
  • آلنتژو

انواع ملک در پرتغال

پرتغال کشوری بسیار توسعه یافته است و بازار ملک و املاک این کشور نیز به همان اندازه پیشرفته و سازمان یافته است. در سراسر پرتغال انواع آپارتمان‌ها از تک خوابه تا آپارتمان‌های ۵ خوابه و حتی بزرگتر نیز در دسترس هستند. قبل از خرید ملک در پرتغال، باید از اصطلاحات ملکی این کشور آگاه باشید:

  • کاسا یا مرادیا(Casa یا Moradia)

خانه مجزای معمولی که برخی از آنها دارای امکانات رفاهی مانند پاسیو یا حیاط خلوت هستند که حیاط اکثریت آنها در اطراف خود دیوار دارد.

  • کاسا جمینادا (Casa Geminada)

عبارت کاسا جمینادا به یک خانه نیمه مجزا اشاره دارد.

  • کوندومینیوس یا کوندوس (Condomínios  یا condos)

به واحدهای آپارتمانی جداگانه‌ای گفته میشود که دارای مناطق مشترک هستند. این نوع آپارتمان‌ها ممکن است گران قیمت باشند اما در ازای قیمت بالا، استاندارد ایمنی و امنیت بالایی نیز دارند.

  • کینتاس (Quintas)

این عبارت به املاک یا مزارع کلاسیک روستایی اشاره دارد.با اینکه اکثریت آنها در مناطق حومه شهری واقع شده‌اند اما شما می توانید این نوع ملک‌ها را در مناطق شهری نیز پیدا کنید.

  • تهینو (Terreno)

این واژه به معنای زمین است. گاها اتباع خارجی ترجیح میدهند که زمینی بخرند و خانه‌ی مورد علاقه خود را در آن بسازند. در حین خرید زمین برای ساخت خانه، باید بررسی‎‌های لازم را از شهرداری به عمل بیاورید تا مطمئن شوید که کاربری آن مسکونی باشد و نه کشاورزی.

فرآیند خرید املاک غیرمنقول در پرتغال

طبق قوانین این کشور، جهت ثبت هرگونه سرمایه‌گذاری و برای تکمیل خرید ملک در پرتغال، باید مراحلی از قبیل افتتاح حساب بانکی، عقد قراردادها و پرداخت هزینه‌ها تکمیل شود. مرحله به مرحله فرآیند خرید ملک در پرتغال به شرح زیر است:

  1. یک حساب بانکی در پرتغال افتتاح کنید و یک شماره مالیات شخصی از اداره مالیات پرتغال دریافت کنید.
  2. برای بررسی لیست املاک قابل خرید، از طریق پورتال‌های آنلاین و یا آژانس‌های املاک اقدام کنید.
  3. جهت ارزیابی صحیح قرارداد و بررسی ملک، به کمک یک وکیل یا مشاور وارد معامله شوید.
  4. پس از توافق بر سر قیمت فروش و بررسی فیزیکی، Contrato de Promessa de Compra e Venda (به معنای قرارداد فروش) را امضا کنید.
  5. پیش پرداخت یا بیعانه را واریز کنید.
  6. هزینه مالیات انتقال ملک (IMT) یا به زبان پرتغالی Imposto Municipal sobre a Transmissão Onerosa de Imóveis را بپردازید.
  7. Escritura Publica de Compra e Venda یا سند خرید و فروش ملک را امضا کنید.
  8. ملک را به نام خود ثبت کنید.

علاوه بر مالیات انتقال ملک (IMT)، خریدار ملک باید حق تمبر را با نرخ ثابت 0.8٪ از ارزش خانه بپردازد. هزینه‌های دفتر اسناد رسمی و ثبت ملک نیز می تواند حدود 0.2٪ تا 1.2٪ ارزش کلی ملک باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما