شناسهٔ خبر: 53804616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

گفتگوی جهان نیوز با کارشناس ارشد مسائل منطقه؛

مذاکرات ایران و عربستان/ جمهوری اسلامی علاقمند است که مسائل به صورت رودررو حل شود/ نباید کشورهای منطقه تحت تاثیر فضاسازی‌ مخرب کشورهای فرامنطقه‌ای قرار بگیرند/ ایران غیر از پنج مورد مطالبه دیگری ندارد

صدرالحسینی گفت: ایران توقعی خارج از چارچوب توجه به شخصیت کشورها و نقش مثبت آنان در ایجاد امنیت عمومی در منطقه ندارد.

صاحب‌خبر - گروه بین المللی جهان نيوز: سیدرضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز با اشاره به اینکه نگاه راهبردی جمهوری اسلامی در حوزه منطقه‌ای صلح، آرامش و تعمیق روابط با تمام همسایگان است، اظهارداشت: از سال‌های دور برای ایجاد یکپارچگی و تامین امنیت عمومی منطقه با مشارکت همه کشورهای منطقه طرح‌های گوناگونی توسط ایران ارائه شده است، اما با نفوذ کشورهای فرامنطقه‌ای و علاقمندی آنان به افزایش اختلافات واقعی و غیرواقعی در منطقه این مسئله میسر نشد.
 
وی در ادامه درباره اختلافات بین ایران و عربستان، خاطرنشان کرد: پس از افزایش اختلافات بین دو کشور که ریشه در گذشته‌ها، حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشت روابط سیاسی دو کشور قطع شد. اما پس از این قطع رابطه، هر دو کشور به دنبال این مسئله بودند که به گونه‌ای این قطعی روابط را با یک روابط سالم و مفیدی که هر دو کشور بتوانند از آن بهره ببرند تغییر دهند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به پذیرش پیشنهاد میانجیگری عراق از طرف ایران، گفت: در این رابطه ایران علاقمند بود که عراق نیز بتواند بازیگری موثر در حوزه مسائل عربی و اسلامی باشد و علاقمندی خودش را به این میانجیگری نشان داد و بر این اساس گفتگوهای بین دو کشور ایران و عربستان در پایتخت عراق انجام شد. ایران می‌خواست که بغداد در مورد این مهم نقش خود را به خوبی بازی کند و در این چارچوب‌ روابط دو کشور ایران و عربستان در عراق به سامان برسد.
 
وی با اشاره به چندین دور مذاکره بین ایران و عربستان در کشور عراق گفت: در دور سوم مذکرات به دلیل درخواست‌های غیرمنطقی عربستان درباره عدم مداخله در امور جنبش انصارالله و پاسخ‌های صریح و منفی ایران به دلیل اینکه انصارالله را یک مجموعه بالغ و رشد یافته و قابل احترامی می‌داند که نمایندگی بخش وسیعی از مردم یمن را برعهده دارد، عربستان حدود 9 ماه تدوام مذاکرات را به تعویق انداخت.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه در ادامه درباره اعلام آمادگی مجدد عربستان برای ادامه مذاکرات، افزود: پس از گذشت مدتی با اعلام آمادگی مجدد عربستان و آمادگی برای استمرار گفتگوها به طرف میانجی، ایران هم با نگاه به مصالح عمومی منطقه پذیرفت که دور پنجم مذاکرات انجام شود، که این دور از مذکرات در سطح کارشناسی و امنیتی انجام شد.
 
صدرالحسینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقمند است که مسائل دو طرفه و رودر رو حل شود و کشورهای منطقه تحت تاثیر فضاسازی‌های مخرب کشورهای فرامنطقه‌ای قرار نگیرند، توضیح داد: جمهوری اسلامی توقعی خارج از چارچوب توجه به شخصیت کشورها، نقش مثبت آنان در ایجاد امنیت عمومی منطقه با مشارکت همه کشورها، جلوگیری از دخالت و حضور کشورهای فرا‌منطقه‌ای، یکپارچگی در برخورد با نظام سلطه و رژیم صهیونیستی و تعمیق همکاری بین کشورها ندارد.
 
وی در ادامه افزود: ایران علاقمند است که کشورهای منطقه مانند کشورهای سایر مناطق جهان و حتی بهتر از آنان با توافقات امنیتی، سیاسی، اقتصادی، مرزی و حقوقی یکپارچگی خود را حفظ کنند و ضمناً برای پیشرفت همه کشورهای منطقه تلاش کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه در پایان درباره تلاش کشورهای فرامنطقه‌ای برای ایجاد اختلافات بین دو کشور ایران و عربستان، گفت: قطعا از وجود اختلاف بین کشورهای بزرگ منطقه از جمله ایران و عربستان، بیشترین سود را رژیم صهیونیستی و کشورهای مداخله‌گر و سلطه‌گر بین المللی از جمله آمریکا و انگلیس می‌برند. بنابراین با توجه به وجود آبراه‌های بسیار مهم در منطقه که نقش بسیار قابل توجه‌ای در اقتصاد جهانی دارند، عاقلانه این است که کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس و غرب آسیا روابط حسنه و همکاری‌های همه جانبه داشته باشند تا شاید از مسیر این حرکت معقولانه و خداپسندانه، دیگر کشورهای کوچک منطقه نیز از دخالت‌ و آسیب‌های کشورهای فرامنطقه‌ای مصون باقی بمانند.

نظر شما