گروه خودرو- کیفیت خودروهای تولید داخل موضوعی که همیشه در همه محافل سر زبانهاست. تا جایی که بلندپایهترین مقامهای کشور نیز نسبت به آن گلایه داشتهاند. با توجه به این موضوع و میزان حساسیت آن، قرار بر این شده است که امسال مسأله کیفیت خودرو بهبود یابد، در غیر اینصورت خودروسازان با موانعی روبهرو خواهند بود. البته اگر مافیای خودرو اجازه دهند. به گزارش مناقصهمزایده، از دیگر موضوعات داغ این روزها نیز بحث باز نشدن ایربگ خودروهاست که بازخوردهای مختلفی را داشته، در همین خصوص نیز مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اظهار کرد: بعید است بتوانیم در سالجاری، نه سوخت کاملاً استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صدکیلومتر، چهار لیتر بنزین مصرف کند. دستور داده شده تست تصادف در سالجاری برای خودروها اجباری شود و از این مسأله کوتاه نمیآییم. وی با بیان اینکه با تولید فناورانه و قطع شدن دست مافیای پشتپرده، خودروسازی متحول خواهد شد، گفت: اعتبار نشان استاندارد برای خودروسازان، دو ساله بود ولی الان زمان این اعتبار به یک ماه کاهش یافته تا پیوسته مورد رصد قرار گیرند. همچنین از خودروسازان تعهد گرفته شد اگر از بابت نبود کیفیت لازم، سرنشینان آسیبی ببینند، مدیران عالیرتبه خودروسازی ملزم هستند حقوق حادثهدیدگان را ادا کنند. این مقام مسؤول، همچنین با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد با واردات خودروی استاندارد موافق است تا فضایی رقابتی ایجاد شود، تصریح کرد: دولت، مجلس، مردم و شوراینگهبان همه موافق واردات خودرو هستند، اما چند نفر مخالفند که نمیدانم از کجا هستند؟ وی افزود: در نخستین گام، سعی کردهایم دستورالعملها را که در دست شرکتهای نظارتی مافیایی بوده، به عدالت نزدیکتر کنیم؛ این شرکتها و آزمایشگاههایی هستند که کار نظارت به آنها برونسپاری شده است. اما وجود رابطه میان خودروسازان و ناظران، مفسدهبرانگیز است. رئیس سازمان ملی استاندارد، در ادامه در واکنش به اظهارات پلیس راهور ناجا در بحث استانداردهای خودرویی، با بیان اینکه تمام مسائل مربوط به خودرو سالها وجود داشته، اما چرا برخی طی همین چند ماه انتقادات خود را شروع کردهاند؟ تصریح کرد: در حالی که این منتقدان وظایف ۱۸گانهای داشتند که باید انجام میدادند. مثلاً پلیس اگر حرفی در زمینه کیفیت خودروها دارد، چرا زمانی که استاندارد به عنوان تنها سازمان فنی، وارد میدان شده و عملیاتی را شروع کرده، آدرس اشتباه میدهند؟ وی افزود: نظر دولت سیزدهم این است که از بنگاهداری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدیتری داشته باشد. چرا که میدانیم صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در ادامه با اشاره به تصادف زنجیرهای بهبهان، تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعاً محکوم است و از خودروسازان نمیشود هیچ دفاعی کرد. امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد و گفته شود دارد، اما تأخیر عملکرد آن محتمل است و این پذیرفتنی نیست. وی همچنین با بیان اینکه برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید میشوند و نمیتوانند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند، از رده خارج می شوند، گفت: تا پایان سالجاری بخش عمدهای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف میشوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند. این خودروها شامل انواع سواری، اتوبوس درونشهری و برونشهری، کامیون، کامیونت و وانت است.
∎گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده
امسال تست تصادف برای خودروها اجباری میشود؟
صاحبخبر -
نظر شما