شناسهٔ خبر: 53705879 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

محسن رضایی از تیم اقتصادی دولت حذف شده است؟

ساعاتی پیش در اقدامی عجیب، معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت را ابلاغ کرد.

صاحب‌خبر -
ساعاتی پیش در اقدامی عجیب، معاون اول رئیس جمهور مصوبه مربوط به حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصاد دولت را ابلاغ کرد.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از دانشجو، ساعاتی پیش در اقدامی از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در حکمی، مصوبه پیشین هیات وزیران مبنی بر حذف محسن رضایی و صولت مرتضوی، دو نماینده اقتصادی و اجرایی رئیس‌جمهوری ایران از کمیسیون اقتصادی دولت این کشور را جهت اجرا ابلاغ کرد.
 
هیئت وزیران دولت سیزدهم پیشتر در ۷ فرودین سال جاری، در مصوبه‌ای تصمیم گرفت تا دو معاون رئیس‌جمهوری ایران را از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت این کشور حذف کنند.
 
اقدام عجیب دولت در تغییر یک مصوبه / وقتی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در کمیسیون اقتصادی دولت حضور ندارد!
 
کشورمان بر اساس آیین نامه داخلی مصوبه سال ۶۷، دارای ۷ کمیسیون دائمی از جمله کمیسیون اقتصاد است. وظیفه این کمیسیون تصمیم‌گیری و تصویب مسائل مربوط به اقتصاد کشور و امکان مشارکت «مدیران با سابقه» در امور این کمیسیون است. اعضای این کمیسیون تا پیش از این، شامل وزیران اقتصاد، صنعت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ابراهیم رئیسی، معاون اجرایی، اقتصادی و علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان اداری و استخدامی بود.
 
حذف معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از کمیسیونی که مستقیما به مسائل اقتصادی می‌پردازد در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این معاون فناوری رئیس‌جمهور را وارد این کمیسیون شده بود.
 
البته علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، بلافاصله پس از انتشار این خبر در صفحه توییتر خود گفت:‏ تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون، در جلسه دولت مصوب شد؛ تا حد نصاب قانونی تشکیل جلسات کمیسیون رعایت گردد. چنین تغییراتی عادی بوده و قبلا نیز سابقه داشته است.
 
حذف محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت‌ درحالی صورت گرفت که ریاست آن بر عهده احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی است.
 
اختلافات در تیم اقتصادی دولت، واقعیت یا دروغ؟
 
 پیشتر در گزارشی خبر داده بود، حضور رضایی در تیم اقتصادی دولت ایران، «چند دستگی‌هایی» را به همراه خواهد داشت. به گفته این روزنامه، حضور رضایی در کنار خاندوزی، مخبر و مسعود میرکاظمی،به اختلافات عمیقی بین آن‌ها منجر شده بود و یا خواهد شد.
 
 رضایی و خاندوزی هر کدام خود را تئوریسن‌های اقتصادی می‌دانند که دیدگاه‌های متفاوتی با یکدیگر دارند.گوشه‌ای از این اختلافات پیشتر نیز خود را نشان داده بود. رضایی سال گذشته اعلام کرده بود که از اول دی‌ماه سال 1400، یارانه مردم ایران چند برابر خواهد شد و این عدد برای یک خانواده 4 نفره، به مبلغ 800 هزار تومان در قالب «کالا و پول» خواهد رسید.این اظهارنظر رضایی، با واکنش فوری خاندوزی مواجه شد. به‌گونه‌ای که او یک روز بعد اعلام کرد که هیچ‌ تاریخی برای افزایش یارانه‌ها در آن سال اعلام نشده است.
 
وزیر اقتصاد ایران بعدها در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری «الف» مدعی شد، مشکلی با رضایی ندارد اما گفته‌ها و برداشت‌ها از اظهارات رضایی درباره یارانه‌ها "غلط" بوده است.با این وجود اختلافات بین رضایی و خاندوزی می‌تواند تنها یکی از دلایل حذف او از کمیسیون اقتصادی دولت ایران باشد.
 
به‌رغم این‌که حذف رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت در فروردین امسال مصوب شده بود، با گذشت یک ماه از این مصوبه، او هنوز به صورت رسمی واکنشی به این اقدام نشان نداده است.

نظر شما