رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی عنوان کرد
شرکت چند روزه برنده مناقصه پیمانکاری راهبری بندر شهیدبهشتی چابهار!
گروه راهوشهرسازی- رئیس هیأتمدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، گفت: در دیماه ۱۳۹۹ شرکتی که تنها چند روز از ثبت آن شرکت میگذشت از طرف هندیها برنده مناقصه پیمانکاری راهبری بندر شهیدبهشتی اعلام شد که این جای سؤال دارد؟ به گزارش مناقصهمزایده، روزبه مختاری؛ درباره دلایل تعلل هندیها در انجام تعهدات و انعقاد قرارداد ۱۰ ساله با شرکت آیپیجیال، اظهار داشت: میتوانستیم از بندر چابهار بهرهبرداری بسیار خوبی را داشته باشیم اما این موضوع شکل نگرفته و واقعیت این است که در واکاوی و نگاه درست باید گفت؛ تمام وعدههایی که هم طرف ایرانی و هندی برای توسعه و رونق بندر چابهار به اقتصاد کشور ارایه کردند، به اجراء نرسید. وی ادامه داد: باید اقداماتی انجام میشد که تجارت، اقتصاد و اشتغال در بندر چابهار به رونق برسند و برای تحقق این امر به بازاریابی و بازارسازی حرفهای برای بندر چابهار نیاز داشتیم که تا به امروز متولی آن مشخص نشده است. رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، با اشاره به ضعف شرکت زیرمجموعه بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار اپراتور هندی انتخاب شده، گفت: اولین پیمانکار ایرانیِ اپراتور هندی در بندر چابهار که از بخشخصوصی ایران بود، (از دیماه ۱۳۹۷ تا دیماه ۱۳۹۹)، بیش از مسؤولیت تعریف شده خود برای افزایش حجم مراودات از بندر چابهار، دست به بازارسازی و بازاریابی زد و توانست تجار و شرکتهای کشتیرانی را به سمت بندر چابهار جذب کند و تردد کشتی و کالا در آن بندر را افزایش دهد. اما پس از آن، بخشخصوصی ایرانی را که دو سال پیمانکار هندیها بود، کنار گذاشتند و شرکتی زیرمجموعه بنیاد مستضعفان را از دیماه ۱۳۹۹ به عنوان پیمانکار بندر شهیدبهشتی چابهار معرفی کردند که از همان ابتدا انتخاب آن شرکت سؤالبرانگیز بود، چراکه تنها چند روز از ثبت آن شرکت میگذشت اما از طرف هندیها برنده مناقصه پیمانکاری راهبری بندر شهید بهشتی اعلام شد. مختاری؛ افزود: وقتی هم که به انتخاب چنین شرکتی اعتراض کردیم، اعلام کردند که آن شرکت پیمانکار جدید، متعلق به بنیادمستضعفان است و زمانی هم در مورد علت و مخاطرات ورود شرکت زیرمجموعه بنیادمستضعفان و شرکت خدمات بندری و دریایی سینا به چابهار سؤالاتی مطرح میشد، گفتند که این شرکت متعلق به بنیاد و سینا نیست و آنقدر ابهامات وجود داشت که در روز معارفه از مسؤولان سازمان بنادر و دریانوردی درخواست کردیم که حداقل آدرسی از آن شرکت اعلام کنند تا بدانیم برای ارتباط با این شرکت جدید به کجا میتوانیم مراجعه کنیم. در واقع هندیها راهبری بندر چابهار را به شرکتی واگذار کردند که تخصص و شرایط لازم را نداشت و به کار لطمه اساسی وارد شد. وی تأکید کرد: البته نمیتوان گفت که شرکت وابسته به بنیادمستضعفان به اپراتور هندی تحمیل شد چراکه اگر قرار باشد اپراتور هندی کاری برای بندر چابهار انجام ندهد و به قرارداد متعهد نباشد، اهمیتی ندارد که چه شرکتی در ایران پیمانکاری آنها را برعهده داشته باشد. وقتی هندیها علاقهای به توسعه بندر چابهار ندارند، در انتخاب پیمانکارش هم وسواسی به خرج نمیدهد. رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی همچنین، ادامه داد: به این نکته توجه داشته باشیم که از همان روز اول، بندر چابهار از تحریمهای بینالمللی مستثنی بود به ویژه برای محمولههای افغانستان و این بندر در طول این مدت در لیست تحریمها قرار نگرفته و از طریق آن میتوانستیم ترددهای بین کشورها را افزایش دهیم. یعنی درگاهی برای ایران ایجاد شده بود که در شرایط تحریم میتوانستیم از آن به طور فوقالعاده استفاده کنیم اما از این فرصت و مزیت استفاده چندانی نشد. مختاری؛ تصریح کرد بندر چابهار نیازمند یک مدیریت بازاریابی مستقل متکی بر توانمندی بخشخصوصی است تا بتوان از مزایای آن در راستای منافع ملی بهره برد، رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی، با بیان اینکه هندیها در بندر شهید بهشتی وقت میخرند، تأکید کرد: معتقدم در حالحاضر هیچ شرکت خارجی شهامت سرمایهگذاری در بنادر کشورمان را ندارد. شرکت هندی هم به دنبال این است که به هر طریقی زمان بخرد تا تکلیف برجام مشخص شود. از اینرو سعی میکنند مدام در این بندر بازی کنند تا وقت بیشتری را به دست بیاورند. مختاری؛ گفت: شرکت هندی با این میزان چراغ سبزی که برای سرمایهگذاری در بندر چابهار دریافت کرده اما باز هم در بخش مبادلات بانکی به مشکل بر میخورد و اساساً ترس از تحریم کار را سختتر از خود تحریم میکند. هر چند که فعالیت در بندر چابهار مشمول تحریمها نمیشود اما ترس از تحریم، آن هم برای شرکتهای بینالمللی مانع شکلگیری عزم و اراده لازم برای انجام تعهدات قراردادی شده و باعث شده طرف هندی دست به عصا در بندر چابهار حرکت کند. اینکه اپراتور هندی به تعهدات خود عمل نکرده کاملاً مشخص و واضح است اما یکی از علتهای آن موضوع تداوم تحریمهاست. وی با اشاره به درخواست شرکت آیپیجیال مبنی بر تعیین داوری بینالمللی اظهار داشت: هیچ قرارداد بینالمللی بدون بحث داوری منعقد نمیشود و حتی یک قرارداد ساده و کوچک بین بخشهای خصوصی داخلی هم شامل بحث و مفاد داوری است و در تمام قراردادها، نحوه داروی مشخص میشود. البته و تا به امروز متن کامل قرارداد با هندیها را کسی ندیده و مطالعه نکرده اما احتمالاً طرف هندی به مشکل برخورده و تقاضای اصلاح بند داروی آن را دارد.
∎
نظر شما