شناسهٔ خبر: 53681348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کرونا در جهان

سازمان جهانی بهداشت:ماسک باید همچنان در اماکن عمومی استفاده شود/یک انگلیسی رکوردار طولانی ترین مورد ابتلا به کرونا

صاحب‌خبر -
سازمان جهانی بهداشت:ماسک باید همچنان در اماکن عمومی استفاده شود/یک انگلیسی رکوردار طولانی ترین مورد ابتلا به کرونا


خبرگزاری آریا-شمار مبتلایان به کووید-19 در جهان تاکنون به 507 میلیون و 912 هزار و 150 نفر رسیده، مرگ شش میلیون و 236 هزار و 644 نفر بر اثر این بیماری تأیید شده و 460 میلیون و 297 هزار و 239 نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از 82.5 میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از 43 میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است.
همچنین آمار مبتلایان به کووید-19 در برزیل هم از 30.3 میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.
برزیل در عین حال با بیش از 662 هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید 19 در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از 522 هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از 28 میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. همچنین روسیه با گذشتن از آمار 374 هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای این منطقه دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.
همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و 213 هزار و 808 مورد ابتلا و 140 هزار و 919 مورد فوت ناشی از بیماری کووید-19 در حال حاضر در رتبه شانزدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد.
بر اساس آمار فوق پس از ایالات متحده، هند و برزیل تاکنون در فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، کره جنوبی، ایتالیا، ترکیه، اسپانیا، ویتنام، آرژانتین، هلند، ژاپن، ایران، کلمبیا، اندونزی، لهستان، مکزیک، استرالیا، اوکراین، مالزی، تایلند، اتریش، رژیم صهیونیستی، بلژیک، جمهوری چک، آفریقای جنوبی، پرتغال، کانادا، فیلیپین، سوئیس، پرو، شیلی و یونان نیز بیش از سه میلیون مبتلا ثبت شده‌ است.
روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-19 که تاکنون در 226 کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

شناسایی نخستین مورد ابتلای طولانی مدت به کرونا در انگلیس
طولانی‌ترین مورد ابتلا به کرونا در جهان، در انگلیس با ابتلای 505 روزه شناسایی شد.
 نخستین فردی که بیش از یک سال به کرونا مبتلا بود، در انگلیس شناسایی شد.
به گزارش «گاردین»، پزشکان انگلیسی پس از شناسایی نخستین فردی در جهان که بیش از یک سال حامل ویروس کرونا بود، خواستار درمان‌های جدید برای پاکسازی عفونت‌های طولانی مدت این بیماری شدند.
بیمار مذکور در سال 2020 به کرونا مبتلا شده و 505 روز قبل از مرگش جواب آزمایش کرونای وی مثبت شد.
رکورد پیشین ابتلای طولانی مدت به کرونا متعلق به مردی آمریکایی بود که 335 روز آزمایش کرونایش مثبت اعلام شد.
نکته قابل تامل این که هر دو فرد مذکور و دیگر افرادی که به صورت طولانی مدت به کرونا مبتلا می‌شوند، سیستم ایمنی ضعیفی داشتند.
ابتلای مداوم به کرونا می‌تواند منبع بروز انواع و سویه‌های جدید کرونا باشد؛ زیرا ویروس کرونا با تکامل در بدن بیمار جهش‌های تازه‌ای می‌یابد.
بیماری کرونا تاکنون حدود 508 میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده و مرگ حدود 6.5 میلیون نفر را رقم زده است.

شاخص‌ترین علائم ابتلا به جهش جدید کرونا را بشناسید
متخصصان می‌گویند امیکرون «XE» تقریباً 10 درصد مسری‌تر از امیکرون پنهان‌کار به عنوان مسری‌ترین جهش ویروس کروناست و احتمال داردبه سویه غالب در جهان تبدیل شود.
سویه کرونا امیکرون اولین بار در ماه نوامبر 2021 در کشور بوتسوانا شناسایی شد و به‌سرعت در فهرست سویه‌های نگران‌کننده سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت. این سویه در مدت زمان کوتاهی به سویه غالب در جهان تبدیل شد و جای واریانت دلتا را گرفت. از آن زمان تاکنون جهش‌هایی در امیکرون اتفاق افتاده و علاوه بر سویه اصلی که امیکرون BA.1 نام دارد، امیکرون BA.2 و BA.3 هم به وجود آمده است. زیرسویه امیکرون BA.2 مسری‌تر از BA.1 است و این سازمان در ماه مارس (اسفند) اعلام کرد که این زیرسویه در جهان غالب شده است. انگار قرار است حالا حالا‌ها اسم‌های متفاوت و سرایت‌های بیشتری از این ویروس را شاهد باشیم؛ در این گزارش به سویه XE، تازه‌ترین جهش ویروس کرونا می‌پردازیم:


امیکرون XE چیست؟
امیکرون XE یک گونه نوترکیب است. گونه‌های نوترکیب‌ها زمانی به وجود می‌آیند که ویروس‌ها مواد ژنتیکی خود را با یکدیگر مبادله می‌کنند تا نسخه‌ای جدید از ترکیب دو ویروس والد به وجود آید. این اتفاق موقعی رخ می‌دهد که دو ویروس از رسته‌ها، سویه‌ها یا زیرسویه‌های مختلف به‌صورت همزمان یک سلول را آلوده می‌کنند. مواد ژنتیکی ویروس‌ها می‌توانند با هم ترکیب شده و ویروس نوترکیب جدیدی را بسازند که خصوصیات ویروس‌های والد را دارد؛ بنابراین خصوصیات ویروس‌های نوترکیب وابسته به مواد ژنتیکی است که از ویروس والد به نسخه جدید رسیده است. امیکرون XE ترکیبی از امیکرون BA.1 و BA.2 است. البته تاکنون ویروس‌های زیادی از ترکیب BA.1 و BA.2 به وجود آمده‌اند: مثلا XQ در بریتانیا، XG در دانمارک، XJ در فنلاند و XK در بلژیک شناسایی شدند. ولی این زیرسویه جدید جهش‌های NSP 1-6 را از BA.1 و سایر جهش‌های ژنوم را از BA.2 به ارث برده است. به‌علاوه، سه جهش دیگر روی این ویروس دیده می‌شود که پیش‌تر نه در BA.1 و نه در BA.2 دیده نشده بود.


شدت انتقال سویه جدید
براساس برآورد‌های اولیه، این جهش جدید تقریباً 10 درصد مسری‌تر از امیکرون پنهان‌کار به عنوان مسری‌ترین جهش ویروس کروناست؛ طبق به‌روزرسانی اپیدمیولوژیک هفته گذشته WHO، این تخمین آزمایشی است و این سازمان به نظارت بر این نوع ادامه خواهد داد. هنوز، مقامات بهداشتی هیچ دلیلی برای نگرانی با این نوع جدید نمی‌بینند.


علائم ابتلا به سویه ترکیبی XE
چارو دات آرورا، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: «تاکنون علائم گزارش‌شده با این نوع، همانند علائم امیکرون خستگی، بی‌حالی، تب، سردرد، بدن درد، تپش قلب و مشکلات قلبی است».
وی ادامه می‌دهد: اگرچه این نوع از ژانویه 2022 در انگلیس کشف شده، اما موارد کم ابتلا به آن دلگرم کننده است. این بدان معناست که نگرانی کم است و از این رو، افرادی که با نوع امیکرون آلوده شده‌اند هنوز آنتی بادی‌های در گردش کافی را به عنوان محافظ خود دارند؛ اما به طورکلی شدت علائم کووید-19 از فردی به فرد دیگر بسته به وضعیت واکسیناسیون و مصونیت به دست آمده از عفونت‌های قبلی متفاوت است. تغییر علائم برای برخی افراد جدی نیست و برای برخی دیگر ممکن است نسبتاً شدید باشد. علائمی وجود دارد که افراد باید مراقب آن‌ها باشند، مانند تب، گلودرد، خارش گلو، سرفه و سرماخوردگی، تحریکات و تغییر رنگ پوست، ناراحتی‌های گوارشی، ناراحتی‌های تنفسی و غیره. بیماری شدید می‌تواند باعث مشکلات شدید قلبی، تپش قلب و آسیب عصبی شود.
توصیه سازمان جهانی بهداشت جهت پیشگیری از ابتلا به سویه جدید
ماریا ون کرخو، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به این سوال اعلام کرد: این ویروس هنوز همراه ماست و در سطح بسیار گسترده‌ای درحال گردش است. ما باید از کلیه ابزار‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم. این ابزار‌ها شامل واکسن‌ها و مهمتر از آن انجام واکسیناسیون عمومی در سطح جهان است. سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای مجزا اعلام کرد که تیم متخصص آن به این نتیجه رسیده‌اند که واکسیناسیون با واکسن کووید می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری شدید و مرگ را به دلیل گسترش نوع امیکرون کاهش دهد.

سازمان جهانی بهداشت:ماسک باید همچنان در اماکن عمومی استفاده شود
مقامات منطقه‌ایِ سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه می کنند که مردم به استفاده از ماسک در اماکن عمومی برای کاهش انتقال ویروس کرونا حتی در صورتی که مقامات محلی نیز استفاده اجباری از آن را لغو کنند، ادامه دهند.
 یکی از مقامات مرتبط با سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: استفاده از ماسک همچنان توصیه می‌شود. ثابت شده است که ماسک ها در صورت استفاده صحیح در کاهش انتقال ویروس کرونا بسیار موثر هستند.
او گفت که استفاده از ماسک اقدامی است که همچنان بسیار مرتبط و مکمل با سایر اقدامات احتیاطی در مقابل کووید19 مانند فاصله گذاری اجتماعی، شستن دست ها و تهویه مناسب فضاهای بسته، است.
این مقام همچنین اضافه کرد: توصیه کلی ما این است که عموم مردم می بایست از ماسک غیرپزشکی در فضاهای بسته یا در محیط‌های بیرونی در صورتی که فاصله فیزیکی دستکم یک متری رعایت نشود، استفاده کنند.
تعدادی از کشورها از جمله ایالات متحده اخیراً در قانون استفاده از ماسک تغییراتی به وجود آورده اند.
به گزارش نیویورک تایمز، به گفته این مقام مسوول، استفاده از ماسک فقط در کشورهایی که عملاً هیچ انتقال بومی کووید19 در جامعه وجود ندارد و تنها زمانی که با افزایش تست های تشخیصی و واکسیناسیون همراه شود، می تواند به صورت داوطلبانه باشد.

تغییر قانون استفاده از ماسک در پرتغال
"مارسلو ربلو دی سوسا"، رئیس جمهوری پرتغال، روز (پنجشنبه) با صدور فرمانی قانون استفاده اجباری از ماسک را برای برخی شرایط در این کشور تسهیل کرد.
وزیر بهداشت پرتغال روز گذشته در این باره در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: شورای وزیران موافقت کرد که شرایط برای استفاده غیراجباری از ماسک تسهیل شود.
با این حال به گفته این مقام مسوول، استفاده از ماسک در مکان‌هایی که اغلب افراد آسیب‌پذیر در آن حضور دارند مانند خانه‌های سالمندان، مراکز بهداشتی و وسایل حمل‌ونقل عمومی همچنان اجباری است.
به گزارش شینهوا، این مقام مسوول با اشاره به اینکه همه گیری کووید19 هنوز به پایان نرسیده تصریح کرد که ممکن است اقدامات محدودکننده مجدداً با توجه به شرایط همه گیری این بیماری در این کشور در آینده تغییر کرده و برخی محدودیت‌ها بازگردد.

نظر شما