شناسهٔ خبر: 53667544 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات نبرد اوکراین-روسیه:

بایدن کنترل روسیه بر ماریوپل را زیر سوال برد / مسکو تحریم هایی را علیه مقامات آمریکایی و کانادایی اعمال کرد

صاحب‌خبر -
بایدن کنترل روسیه بر ماریوپل را زیر سوال برد / مسکو تحریم هایی را علیه مقامات آمریکایی و کانادایی اعمال کرد

خبرگزاری آریا-در حالی که نبردها در منطقه شرقی شدت گرفته و محاصره روسیه در کارخانه آزوفستال، آخرین سنگر مقاومت در ماریوپل، ادامه دارد.یک مقام نظامی روسیه هدف کشورش را در مرحله دوم عملیات نظامی جاری در اوکراین فاش کرد.
به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از الجزیره؛در همین حال جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، کنترل کامل نیروهای روسیه بر ماریوپل اوکراین را زیر سؤال برد، از همتای روس خود خواست تا به غیرنظامیان اجازه دهد تا شهر را ترک کنند.

روز پنجشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، کنترل نیروهای کشورش بر شهر ماریوپل را یک دستاورد توصیف کرد و دستور محاصره نیروگاه آزوفستال را بدون حمله به آن داد.

در حالی که محاصره نیروهای روسی در کارخانه آزوفستال در ماریوپل ادامه دارد، نبردها در منطقه شرقی، به ویژه در خطی که از خارکف در شمال تا دریای آزوف در جنوب امتداد دارد، تشدید می شود.

ستاد کل اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی طی 24 ساعت گذشته 10 حمله روسیه را در دونتسک و لوهانسک دفع کردند.

این ستاد همچنین در مورد انهدام تانک ها، یگان های زرهی، خودروها، سیستم های توپخانه و 15 هدف هوایی از هواپیماهای مدل های مختلف صحبت کرد و گفت که حداقل 50 سرباز روسی کشته و 220 نفر زخمی شدند و به بیمارستان مرکزی منطقه نوویدار منتقل شدند.

درهمین حال،ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که امروز جمعه هیچ کریدوری بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان در اوکراین باز نخواهد شد و وضعیت جاده ها را "خطرناک" توصیف کرد.

ورشچوک در تلگرام نوشت: به دلیل خطری که جاده های ما را تهدید می کند، امروز کریدورهای بشردوستانه وجود نخواهد داشت.

ورشچوک در خصوص وضعیت ماریوپل در بیانیه ای ویژه به این جزیره گفت که غیرنظامیان همچنان در کارخانه آزوفستال در ماریوپل گیر افتاده اند، در حالی که نیروهای روسی همچنان به بمباران کارخانه ادامه می دهند.

وی با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تمام قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد، از جامعه بین المللی خواست برای خروج افراد گرفتار در ماریوپل مداخله کند.

این مقام اوکراینی همچنین اعلام کرد که سربازان اوکراینی در آزوفستال امروز پیشنهاد روسیه برای تسلیم شدن را رد کردند.

در مین راستا، شهردار ماریوپل درخواست جدیدی را برای تخلیه حدود 100000 نفر از شهر اعلام کرد و شرکت فناوری Maxar نیز تصاویر ماهواره ای را منتشر کرد که به گفته آن گورهای دسته جمعی در شهر مانچو در نزدیکی شهر ماریوپل است.

این شرکت تایید کرد که عکس ها بیش از 200 گور دسته جمعی را نشان می دهد که در ردیف های طولانی کشیده شده اند.

بیانیه شرکت نشان داد که بررسی عکس‌ها نشان می‌دهد که گورها در اواخر مارس حفر شده‌اند و در هفته‌های اخیر گسترش یافته‌اند.

به نوبه خود، اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرد که تصمیم رئیس جمهور روسیه برای محاصره کارخانه فولاد آزوفستال به دلیل تمایل مسکو برای مهار نیروهای اوکراینی در ماریوپل است.

اطلاعات بریتانیا اعلام کرد که هرگونه حمله روسیه به کارخانه منجر به خسارات سنگین در صفوف نیروهای روسی می شود که بعداً از کارایی رزمی این نیروها می کاهد.

ماریوپل در اثر بمباران و نبردها تقریباً به طور کامل ویران شده است و مقامات اوکراین تایید می کنند که "حدود 20000 نفر در این شهر کشته شده اند" و "روس ها گورهای دسته جمعی حفر می کنند و اجساد قربانیان را می سوزانند تا تعداد زیادی از مردگان را پنهان کنند."

نظر شما