شناسهٔ خبر: 53657841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

یک‌ هیچ‌ به نفع رئیسی!

صاحب‌خبر -

کانال تلگرامی امتداد نوشت:

دو اتفاق پشت سر هم، فضای مجازی را در دو روز گذشته تحت تاثیر قرار داد. ابتدا جوانی از میان اصولگرایان رئیسی را متهم به «سیاه بازی»، فریب مردم، و «ناتوانی ذهنی» در «تصمیم گیری» کرد و بعد از آن قالیباف با تیر «سیسمونی ترکیه‌ای» به گونه‌ای زبان بسته شد که شاید جرات نکند حتی صفحات مجازی خودش را به زودی باز کند. اما سئوال این است که چه اتفاقی در میان اصولگرایان افتاده است؟

حمله را اول قالیباف و اصولگرایان آغاز کردند. متن یادداشت توئیتری جلیل محبی رئیسی را متهم کرد به اینکه گوش و چشم او به توصیه ها و سناریوهایی است که «تیم رسانه ای کارنابلد» اطرافش دوخته شده است. او رئیسی را متهم کرد به اینکه در مقابل دوربین «سیاه بازی» کرده و به او گفته بودند: دوربین را روشن می کنیم و تو به راننده بگو: «اگر در مقابل مردم نایستی ایندفعه خودم پشت فرمان می نشینم، تا وجهه مردمی پیدا کند.» اما مهمترین بخش این حمله جایی بود که این جوان اصولگرا رئیسی را ناتوان از فهم و حل مشکلات بزرگ کرده و نوشته بود: «به جز دوربین را روشن میکنیم و ‏چند نفری از اطرافیان رئیس جمهور که اعضای اصلی ستاد انتخاباتی او هستند و در قوه قضائیه نیز همان ها حضور داشتند، باقی افرادی که به تیم این دولت پیوسته اند (البته تا جایی که من با ایشان صحبت کرده ام) رئیس دولت را ناتوان از فهم کارشناسی می‌دانند که توان اتخاذ ‏تصمیم های دقیق یا بزرگ ندارد.»

جلیل محبی حالا از معاونان محمد دهقان است که او از اعضای اصلی و موسس حزب رهپویان به حساب می آید. حزبی که به پدرخواندگی حسین فدایی اداره می شود. تشکیلاتی که یکی از افراد اصلی آن حجت الاسلام مهدی طائب است. کسی که در ماجرای انتخابات سال 98 در مقابل جریان پایداری ایستاد و از قالیباف در مقابل آنها دفاع کرد و از همینجا می توان خط اصلی ارتباطی را یافت. با این حال جریان دولت رئیسی هم بی‌کار ننشسته بود. آنها متوجه شدند که اصولگرایان ساز ناامیدی سر داده و هر روز هم از تریبون مجلس دولت را در مورد قیمت ها متهم می کنند. با حمله اخیر آنها به رئیسی (آنهم به بدترین شکل ممکن) ناگهان کشف می شود که سه مسافر استانبول به تهران زن، دختر و داماد محمدباقر قالیباف هستند که وسائلی با خود به ایران آوردند که شامل سیسمونی بچه است.

ادعا این بود که این عکس را مسافران به منتشر کننده رسانده اند. جالب اینکه از این اتفاق فقط یک عکس و یک زاویه وجود دارد. گویی از میان آن همه مسافر فقط یک نفر عکس گرفته و آن را هم مستقیم به منتشر کننده داده است.

اما واقعیت این است که سیسمونی گیت قالیباف پاسخی به حمله «ناتوانی و عدم فهم رئیسی» بود. ما پیشتر در یادداشت های متعدد نوشته بودیم که اصولگرایان راه خودشان را از رئیسی جدا می کنند و حتی ابتدای سال پیش بینی کردیم که امسال این اتفاق می افتد. اما تصورمان این بود که بر سر برجام این شکاف آشکار خواهد شد. با این حال این بازی ازسوی اصولگرایان کلید خورد و پاتک پایداری و تیم رئیسی به قالیباف بسیار سخت و کوبنده بود.

آنها اطلاع داشتند که پروژه اصولگرایان این است که رئیسی ناتوان نشان داده شود تا پس از انتخابات مجلس قالیباف را به عنوان فردی جهادی و توانمند به جامعه معرفی کرده و به رقابت با رئیسی در سال 1404 بفرستند. اما باز هم مانند همیشه عجله کردند و سیسمونی گیت ضربه سنگینی به قالیباف وارد کرد.

حالا سئوال این است که آیا اصولگرایان به این بازی ادامه خواهند داد؟ آیا قالیباف از طریق مجلس فشار را بر دولت رئیسی زیاد خواهد کرد؟ آیا قالیباف جرات می‌کند که بر سر عبور احیای برجام از مجلس در مقابل پایداری سکوت کند و مانع از اجرایی شدن آن شود؟

طبیعتا برای مدتی اصولگرایان به محاق می روند و سکوت می کنند. قالیباف هم ناگزیر است به ترمیم وجهه خود در درون حاکمیت بپردازد. او به خوبی می داند مخالفت با تجمل گرایی از ارزش‌هایی است که برای نظام اهمیت زیادی دارد و آنقدر که سیسمونی گیت به او ضربه وارد کرد، پرونده عیسی شریفی و فایل صوتی سردار جعفری وارد نکرد.

انتهای پیام

نظر شما