شناسهٔ خبر: 53650121 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان برگزار شد + تصاویر

صاحب‌خبر -

شفقنا- مراسم پرفیض احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان- اولین شب از شب های قدر- با حضور ملت خداجوی و متدین ایران در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش شفقنا، این مراسم که در حرم امام رضا (ع) حرم حضرت معصومه (س) حرم امامزاده شاهچراغ (ع)، حرم عبدالعظیم حسنی (ع) و دیگر اماکن مقدس و مساجد سراسر ایران و نیز نقاط مختلف جهان برگزار شد، دعای افتتاح و جوشن کبیر توسط مداحان قرائت شد و مردم آن را زمزمه کردند.

نجف و کربلا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مملو از جمعیت زائرین و مجاورین و مردم مومنی بود که برای طلب مغفرت الهی و احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان خود را به حرم های مقدس امام علی (ع) و امام حسین (ع) رسانده بودند.

غسل، خواندن نماز دورکعتی براساس آنچه در مفاتیح الجنان آمده است، خواندن دعای افتتاح، خواندن دعای جوشن کبیر، استغفار، لعن قاتلین امام علی (ع) و قران برسر گذاشتن مهمترین اعمال ذکرشده برای این شب است.

سخنرانان اولین شب از شب های قدر نیز در این محافل بر شناخت انسان از خود و بهره گیری از فرصت ها برای توبه و انام و درخواست مغفرت الهی تاکید کردند.

حضور نوجوانان و جوانان، جلوه خاصی به مراسم بخشیده بود.

استاد رفیعی: شب های احیا یک جلسه برای فراموش نکردن خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در آیین احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت گفت: لازم است قدر و منزلت شب های قدر را به درستی بشناسیم چرا که هم شب نزول قرآن و شب نزول فرشتگان به زمین و هم شب کلیدی در زندگی انسان ها است و پرونده عبادی انسان در سال گذشته بسته می شود و اگر کسی بیدار باشد و استغفار کند گناهان وی آمرزیده خواهد شد و پرونده عبادی  سال بعد انسان در چنین شبی گشوده خواهد شد.

او افزود: با توجه به اینکه این ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است ضرورت دارد آیه ۲۸۶ سوره بقره که مرحوم علامه طباطبایی می فرماید خلاصه سوره بقره در همین یک آیه آمده است را مورد بررسی قرار بدهیم. آیه ۲۸۶ سوره بقره تلخیص تمام ادعیه قرآن است که در این آیه دو اصل کلیدی و هفت دعا و تقاضا مطرح شده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: احکام تعبدی با عقل ناقص بشری هیچگاه سنجیده نمی شود و نمی توان برای احکام تعبدی دلیل خاصی را بیان نمود بلکه دستور الهی بوده و تشخیص دلایل احکام تعبدی از عهده بشر خارج است.

او گفت: متاسفانه عده ای در فضای مجازی احکام شرعی را مسخره می کنند در حالیکه احکام شرعی تعبدی است و انسان ها ملتزم هستند دقیقا آن چیزی که دستور داده شده است را انجام بدهند؛نباید با تمسخر این اعمال جوانان را دچار اشکال کرد.

رفیعی در ادامه گفت: شب های احیا یک جلسه برای فراموش نکردن خداوند است که بسیار ارزشمند است و باید دقت کافی داشته باشیم.

 

او خاطرنشان کرد: تمام گرفتاری های انسان به خاطر غفلت از خداوند است که مناسبت هایی وجود دارد که می تواند منشا تحول انسان شود که شب های احیاء از همین مناسبت های الهی است.

آیت الله علم الهدی: مظلومیت امام علی برای این است که بعد از رحلت پیامبر(ص) حق آن حضرت نادیده گرفته شد

آیت الله سید احمد علم الهدی در ویژه برنامه شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار کرد: مظلومیت امیرالمومنین(ع) تنها به خاطر اینکه در سحرگاه شب نوزدهم ماه رمضان شمشیر زهرآلود دشمن فرق مبارک آن حضرت را شکافت نیست، بلکه برای این است که بعد از رحلت پیامبر(ص) امت اسلامی حق آن حضرت را نادیده گرفتند.

او ابراز کرد: غصب خلافت یکی از جنبه‌های ظلم و ستم امت اسلامی در حق امیرالمومنین(ع) بود و ظلم بالاتر این بود که با تبلیغات سوء دشمن شئون ارزشی شخصیت آن حضرت به عنوان نقطه ضعف ایشان معرفی شد.

امام جمعه مشهد بیان کرد: دشمن با به راه انداختن این عملیات روانی می‌خواست مردم را از اطراف امیرالمومنین(ع) پراکنده کند. منطق آنها این بود که علی(ع) چون خشن است مناسب حاکمیت جامعه اسلامی نیست.

او بیان کرد: امروز هم یکی از مهمترین حربه‌های دشمن برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی این است که سردمداران و وابستگان به این نظام را که در برابر دشمن استوار ایستاده‌اند، افرادی خشن معرفی می‌کنند.

علم الهدی بیان کرد: شهادت امیرالمومنین(ع) در واقع رهایی آن حضرت از مصیبت‌های بزرگی بود که بعد از رحلت رسول اکرم(ص) دامن گیر امت اسلام شده بود.

آقامیری: شب قدر می تواند یک عمر عقب ماندگی را جبران کند

حجت الاسلام سید حسین آقامیری در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد جمکران با اشاره به اینکه شب های قدر شب های نزول قرآن است، اظهار کرد: نزول قرآن و بعثت پیامبر(ص) اوج معنویت خاتم الانبیاست و یکی از آثاری که در زندگی پیامبر(ص) پس از بعثت و نزول قرآن ایجاد شد این بود که دستگاه ابلیس، طاغوت و مشرکان در برابر ایشان قد علم کردند؛ چرا که از حقیقتی صحبت کردند که گرایش مردم به آن کار، ابلیس و ایادیش را نابود می کرد.

او با تاکید بر اینکه شب قدر خاصیتی دارد که می تواند یک عمر عقب ماندگی را جبران کند، خاطرنشان کرد: امروز در عصر غیبت کبری دم از امام زمان(عج) زدن هزینه دارد و باید آن را بپذیریم و در مسیر حضرت استقامت مستمر داشته باشیم.

بعد از سخنرانی، مراسم قرآن برسرگذاشتن انجام شد و شبکه های مختلف صداوسیما این مراسم را پوشش دادند.

اما مراسم شب قدر در جای جای نقاط جهان هم برگزار شد و مردم در مساجد و اماکن مقدسه این مراسم پرفیض را به انجام رساندند.

از عراق هم خبر می رسد، این مراسم در حرم امیرالمومنین (ع) با شکوه و جلوه مخصوصی برگزار شد همچنین کربلای معلی شاهد حضور باشکوه مردم در مراسم اولین شب از لیالی قدر بود.

نظر شما