شناسهٔ خبر: 53639127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با هدایت آقایی

نمایندگان مجلس درحال مرزبندی با دولت هستند

هدایت آقایی آنچه درباره احتمال برخی وزرای دولت گفته می‌شود را جدی نمی‌گیرد و اعتقاد دارد که این حرف‌ها تلاشی برای مرزبندی با دولت رئیسی است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، گمانه تغییر کابینه تقریبا با شروع سال جدید در رسانه‌ها مطرح و روز به روز هم پررنگ‌تر شده است. دلیل این وضعیت احتمالا نارضایتی موجود از عملکرد برخی وزرای دولت است که بعضا در حیاط وزارتخانه نیز خود را نمایان ساخته. از سوی دیگر می‌تواند تاکید رئیس جمهور بر ضرورت کنار رفتن نیروهایی که مردم از آنها راضی نیستند، باشد. مهم‌تر از همه این‌ها اما زمزمه استیضاح برخی وزرا است که از سوی مجلس بلند شده است.

درباره جدی بودن یا نبودن این استیضاح‌ها اما اختلاف نظر وجود دارد. مثلا برخی می‌گویند که کار به استیضاح نمی‌کشد و رئیسی خودش به زودی یکی، دو وزیر را جابه‌جا می‌کند. برخی هم معتقدند که فارغ از ایجاد هزینه و فایده تغییر کابینه، آنچه این روزها درباره استیضاح وزرا گفته می‌شود، تلاش مجلسی‌ها برای مرزبندی با دولت است. هدایت آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب چنین نظری دارد. 

او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «دولت سیزدهم دولتی است که با رانت سیاسی ساخته بخش‌های نظارتی در انتخابات اخیر و رد صلاحیت کاندیداهایی که مورد پسند طیف‌های وسیعی از سیاسیون بودند، تشکیل شد. تمام اصولگرایان نیز در این ماجرا اعم از آنهایی که مستقیما دخیل بودند و آنهایی که نامزدهایشان به نفع رییسی کنار کشیدند، در این موضوع دخیل بودند و اکنون باید نسبت به عملکرد دولت پاسخگو باشند. اما شاهدیم که طبق یک عادت بدی که در فضای سیاسی ایران گاها اتفاق می‌افتد، دبه درآورده‌اند.»

وی افزود: «اصولگرایان با رویه فعلی و صحبت از لزوم تغییر کابینه می‌خواهند که مشکلات و عدم توفیق در دستیابی به شعارها را گردن مسائل دیگری اندازند. یکی از بهانه‌هایشان هم این است که مدیران هنوز مدیران دولت روحانی هستند و این اتفاقا عذر بدتر از گناه است. چون اگر این مدیران، نالایق هستند که باید در این مدت تغییر می‌کردند چون مانعی در این راه نبوده است. اگر این مدیران هنوز سر کار هستند یعنی کارآمد بوده‌اند و این گروه ضعف در نیروی کارآمد داشته که هنوز از مدیران قبلی استفاده می‌کند. به هرحال این یکی از بهانه‌هایشان است.»

آقایی ادامه داد: «مساله دیگر این است که بر اساس زمزمه‌هایی که می‌شنویم اصولگرایان می‌خواهند بین خودشان و آقای رییسی خط بکشند و در همین راستا برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی در این راستا اظهارنظرهایی می‌کنند. البته آقای رییسی هم با زیرکی کامل این خط را پاک کرده و خودش را به اصولگرایان می‌چسباند و بهانه‌ای دستشان نمی‌دهد. به هرحال زمزمه‌هایی برای تغییر کابینه و استیضاح شروع شده که مجموعا در راستای دبه درآوردن است و در ماه‌های آینده حتما پررنگ‌تر می‌شود. قصدشان این است که عدم توفیق در دستیابی به شعارها و وعده‌ها را به گردن این و آن اندازند‌. بخشی از تغییرات احتمالی نیز در این جهت است که بگویند اگر تیم گل نمی‌زند، مربی مشکل دارد. اینها البته دیگر نخ‌نما شده و جواب نمی‌دهد. باید پای حرف‌های خود مانده و به اشتباهات و ضعف‌های خود اقرار کنند.»

 

نظر شما