شناسهٔ خبر: 53611016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی دولت در پاسخ به شفقنا: رایزنی با عربستان برای افزایش سهم حج تمتع امسال ادامه دارد/ تدابیری برای کاهش هزینه سفر حجاج در دستور کار است

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش شفقنا درباره برنامه ها و تلاش دولت برای افزایش سهم ایران در حج تمتع امسال و سفر ارزان برای حجاج، گفت:  امسال به طور کلی سقف زائران حج تمتع کاهش داشته و احتمالا عربستان با حضور یک میلیون زائر حج امسال را برگزار خواهد کرد. به همان نسبت هم سهمیه کشورها مشخص می شود، سهمیه کشور ایران حدود ۵ درصد بوده که پیش بینی می شود حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار زائر باشد. رایزنی های سازمان حج و زیارت به منظور افزایش تعداد سهمیه، مطابق معمول استمرار خواهد داشت و تلاش می شود که تعداد بیشتری از زائران به حج امسال مشرف شوند. 

در شورای عالی حج و زیارت بحث تدابیر به منظور تسهیل و ارزان شدن سفر در دستور کار است و تا زمانی که مصوبه ای نهایی نشود نمی توان اعلام کرد. با توجه به افزایش نرخ ارز طبیعتاً تمام تلاش همکاران در سازمان حج و زیارت برای کاهش هزینه ها اتفاق خواهد افتاد. 

به گزارش خبرنگار شفقنا، دکتر بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ارتش و تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام علی(ع)، اظهار کرد: از جمله طرح هایی که دولت برای تصویب در دستور کار دارد، طرح هایی در حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان است‌.

وی بیان کرد: در دو هفته گذشته به مناسبت ماه رمضان دیدارهای با برکتی را رییس جمهور با اقشار و صنوف مختلفی داشتند. گفت وگو شفاف و کم نظیر بود و مطالب مهمان در عرصه های مختلف مطرح شد. این دیدارها در روزهای آینده با ورزشکاران، معلمان و… ادامه خواهد یافت.

منابع آزاد شده صرف تسویه بدهی های گذشته دولت می‌شود

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی دیگر در زمینه آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران نیز تاکید کرد: برخی منابع بلوکه شده، آزاد سازی آنها یکی از اقدامات دولت است. دولت اغماضی در جهت صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت. منابع آزاد شده صرف تسویه بدهی های گذشته که به دولت به ارث رسیده است، می شود.

وی ادامه داد: ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می شود. همزمان میزان سرمایه گذاری عمرانی دولت نیز افزایش یافته از این منابع است و واردات کالاهای اساسی هم از این منابع تامین می شود.

علل و عوامل گرانی ها

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت طرح موضوع مبارزه با دست‌های پشت پرده گرانی از سوی رییس جمهوری، تاکید کرد: عوامل گرانی روشن است. مثلا حجم نقدینگی ۴ هزار میلیارد که به دولت به ارث رسید تورم زا است و آثار آن بلند مدت است. بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جای می گذارد همانند اصلاح ارز ۴۲۰۰ و احکامی از این دست.

سخنگوی دولت یادآور شد: کسری های بودجه از سال قبل نیز تاثیرگذار است. در خصوص جلسه چهارشنبه دولت در کنار مباحث ناظر به گرانی در خصوص اقدامات سودجویانه بیان شده که به طور خاص در بازار میوه و تره بار بود که در واکنش به این گزارش رئیس جمهور خطاب کردند که در کنار کنترل تورم از عامل اخیر که اقدامات سوداگران است نباید غافل بود و پشت پرده آنها باید بررسی شود.

بانیان وضع موجود نمی توانند حل کننده مشکلات باشند

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت ابقای مدیران دولت قبلی در ساختار اجرایی کشور اظهار کرد: رئیس جمهور تاکید دارند بانیان وضع موجود نمی توانند حل کننده مشکلات باشند. کسانی که کارایی لازم را خواهند داشت می‌توانند ابقا شوند و در غیر این صورت نمی توانند با دولت همکاری داشته باشند.

وی افزود: اخیرا دستوری از سوی رئیس جمهور به معاونت اجرایی صادر شد که کارگروهی تشکیل شود برای مدیرانی که تعیین تکلیف نشده‌اند.

آبرسانی در روستاهای استان ها به خوبی در حال انجام است

بهادری جهرمی با اشاره به کم آبی در کشور، افزود: این بحران فقط مخصوص ایران نیست بلکه دنیا با آن مواجه است اما حل مشکلات آب جزو اولویت‌های دولت است و در سند تحول دولت هم به آن به ویژه اشاره شده است تا بتواند مدیریت درستی در مسئله آب شکل بگیرد.

وی ادامه داد: تاکنون در دولت مردمی ۹ جلسه درباره انتقال آب از دریا به فلات مرکزی کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است و همچنین وزیر نیرو گزارش های ارائه داده است که طرح آبرسانی در روستاهای استان ها به خوبی در حال انجام است.

۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر در دستور کار است

سخنگوی دولت با بیان اینکه تاکنون دو جلسه درباره جام جهانی فوتبال به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده است، گفت: ۷۰ زمینه همکاری بین ایران و قطر در دستور کار است که یکی از این موارد ایجاد زیرساخت های میزبانی در جزایر ایرانی قشم و کیش و همچنین امضا شدن اسنادی در زمینه هوایی و دریایی بین دو کشور است و موارد متعددی در دستور کار دو کشور است.

کسری بودجه در دولت سیزدهم به حداقل رسیده است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دولت برای رشد اقتصادی، بالا بردن ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم در سال جدید، اظهار داشت: تفصیل برنامه‌های دولت در سند تحول به صورت رسمی اعلام شده و برای اولین بار دولت تمامی برنامه‌های تحولی خود را به صورت مکتوب و رسمی اعلام و عمومی منتشر کرده است.

وی افزود: در لایحه بودجه هم طبیعتاً به بالا بردن ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم اشاره شده است و برنامه‌هایی برای تحقق این موارد برنامه هایی موجود است.

سخنگوی دولت گفت: سه عامل کاهش ارزش پول ملی وجود دارد که اصلی‌ترین دلایل کاهش ارزش پول ملی از این سه منشأ حاصل می‌شد و به طور خاص کسری بودجه دولت، بی‌انضباطی بانک‌ها و ناترازی ارزی بود که هر سه به طور خاص در سه جهت مختلف مورد توجه دولت قرار گرفته است.

بهادری جهرمی ضمن تاکید بر اینکه کسری بودجه در دولت سیزدهم به حداقل رسیده است، گفت: نظم دهی و انضباط بانکها نیز با همت بانک مرکزی در دستور کار است. همچنین در هفته جاری بانک مرکزی مقررات جدیدی را برای شیوه استقراض بانک ها صادر کرده است که این به انضباط بانک ها منجر خواهد شد البته طرح های اصلاح نظام بانکی در حوزه های مختلف در دستور کار دولت است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ناترازی ارزی نیز با توسعه و رونق تجارت خارجی در حال جبران است. موفقیتهای خوبی داشتیم و این رویه به عنوان برنامه مهم دولت تداوم دارد و این سه عامل در دولت کنترل شده است و کنترل خواهد شد.

وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برگزاری جلسه اخیر میان دولت و مجلس اظهار کرد: دولت و مجلس در چارچوب وظایف خود تعاملات سازنده دارند. دو روز پیش جلسه صمیمی دولت با مجلس بود. وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند. نگاه مشترک یافتن راهکار برای حل مشکلات مردم از جمله در زمینه گرانی است. امید می رود در همین رفت و آمدها گام های مثبتی در راستای حل مشکلات مردم به ویژه گرانی برداشت.

خواستار محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی شده ایم

وی با اشاره به ارتباط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی، گفت: عادی سازی برخی کشورهای عربی اسلامی سرکوبگری صهیونیستی ها را تقویت کرده است. همچنین در همین راستا وزارت امور خارجه تماس هایی با حماس داشته و رایزنی هایی با وزرای خارجه برخی کشورهای اسلامی شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نامه ای به دبیرکل همکاری اسلامی ارسال شده و خواستار محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی شده ایم.

بهادری جهرمی با اشاره به زمزمه‌های استیضاح برخی وزرا در مجلس، بیان داشت: نظارت حق طبیعی مجلس است. همچنین در حین تعامل دولت و مجلس اختلاف نظر کارشناسی هم امری طبیعی است. از این رو تمام وزرا به صورت جهادی در حال اجرای برنامه های خود هستند. برخی اقدامات نیازمند زمان بلندمدت تری برای به نتیجه رسیدن است.

فرمان رئیس جمهور در مورد پروژه میانکاله بر زمین نماند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه وضعیت پروژه میانکاله تصریح کرد: در خصوص پروژه میانکاله فرمان رئیس جمهور بر زمین نماند. کلنگ زنی پروژه متوقف شده است و در دولت مردمی اقدامی در این زمینه صورت نمی گیرد.

دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است

بهادری جهرمی در پاسخی در زمینه‌ برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران، تاکید کرد: مساله مهاجران مساله روی میز وزارت کشور است. مهاجران افغانستانی هم به صورت قانونی هستند و هم غیرقانونی و برخی که قصد ورود غیرقانونی داشته اند تا حد ممکن شناسایی می شوند. سازمان ملی مهاجرین نیز در حال شکل گیری است.

وی افزود: ایران همیشه حجم گسترده مهاجران را میزبانی کرده است و انتظار می رود مراجع بین المللی هم تکالیف خود را به ویژه در شرایط تحریم داشته باشند. البته که دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به خبرنگاری که با اشاره به مشکل برق در برخی استان‌ها و انتشار جدولی تحت عنوان خاموشی‌ها، پرسید تدابیر دولت برای تأمین برق در فصل گرما چیست، گفت: ما در سال‌های گذشته در ایام اوج مصرف گاز و برق با قطعی‌هایی روبه‌رو بودیم اما در طول دوره فعالیت این دولت، با تدابیر وزارت نیرو و همکاری مردم هیچ گونه قطعی برق نداشته‌ایم که امیدواریم با همکاری مردم در ایام تابستان نیز این شاهد این روند باشیم.

بهادری جهرمی با بیان اینکه شاید در مقاطعی به‌صورت موقت و به دلیل برخی حوادث خاموشی‌هایی اتفاق افتاده باشد، تأکید کرد: دولت تدابیری در این راستا داشته و دارد تا خاطرات تلخ قطعی برق و گاز برای مردم تکرار نشود.

سخنگوی دولت همچنین از پایان یک دعوای حقوقی چند ساله بین شرکت گاز ایران و یک شرکت فرانسوی خبر داد و گفت: ادعای طرف فرانسوی معادل ۲۷ میلیون دلار و ادعای ایران معادل ۱۳ میلیون دلار بود که نتیجه این رأی به نفع کشورمان صادر شد که رد مبلغ ادعایی آنها بود و در مجموع یک و نیم میلیون پرداخت نهایی به ایران انجام می‌گیرد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، توضیح داد: دلیل برخی مشکلات، کمبود تخصیص در گذشته بود که در دولت مردمی با افزایش رو به رو شد اما در ابتدای امسال یک میلیارد دلار برای دارو به وزارت بهداشت پرداخت شد و پیش‌بینی می‌شود در حوزه دارو امسال مشکلی نباشد.

وی از همگانی شدن بیمه به عنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال ۱۴۰۱ یاد کرد و افزود: در نیمه دوم ۱۴۰۰ کمبودهای دارویی یک چهارم مدت زمان مشابه سال قبل از آن بود و در حوزه تورم نیز، نرخ تورم دارو نسبت به نیمه دوم سال ۹۹ نصف شد.

بهادری جهرمی همچنین درباره برنامه جامع همکاری ایران و چین نیز توضیح داد: اجرای این برنامه به صورت رسمی در دی ماه گذشته مورد تأکید دو طرف قرار گرفت، نیازمند قراردادهای اجرایی است و اجرای آن ارتباطی با مذاکرات وین ندارد و در هر صورت با برنامه‌های مختلف اجرا خواهد شد و نهادهای مختلف در حال مذاکره در این زمینه هستند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت خودرو اعلام کرد: دولت مجوزی برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو صادر نکرده اما مشکلات صنعت خودرو ریشه‌ای است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت بر افزایش تولید تأکید دارد، افزود: ۱۸۰ هزار خودرو در پارکینگ دو خودروساز بود که امروز به زیر ۵۰ هزار دستگاه کاهش یافته است و این از اقدامات دولت بوده و در کنار آن افزایش ضمانت‌نامه‌ها داشتیم که این از موارد ۸ بندی دستور رئیس جمهور برای صنعت خودرو است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور هم پاسخ داد و تصریح کرد: سال گذشته ۳۰۱ هزار میلیارد تومان از محل وصول مالیات به خزانه واریز شد و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم از محل مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها تأمین شد و افزایش مالیات از مؤدیان جدید هم دریافت شده و با این اقدام مؤدیان از ۴ میلیون نفر به ۶ میلیون نفر رسید که شامل مؤدیان فراری نیز بوده است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست با تشریح برنامه‌های دولت برای بهبود وضعیت مهاجران افغانستانی گفت: وزارت کشور متولی پیگیری مسائل اتباع خارجی است و سازمان ملی مهاجرین نیز در حال شکل‌گیری است تا وضعیت آنها بهتر ساماندهی و کسانی که به صورت غیرقانونی وارد کشورمان می‌شوند، شناسایی شوند.

بهادری جهرمی افزود: دولت با ورود مهاجرین قانونی موافق است و ایران همیشه حجم گسترده عزیزان افغانستانی را میزبانی کرده است و انتظار می‌رود مراجع بین المللی هم تکالیف خود را به ویژه در شرایط تحریم انجام دهند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سه برنامه‌ مهم دولت برای تقویت ارزش پول ملی را نیز تشریح کرد و گفت: کسری بودجه به حداقل رسیده و نظم دهی و انضباط بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است و سومین عامل نیز تراز نبودن ارزی در حال جبران است. در مجموع موفقیت‌های خوبی داشتیم و این رویه به عنوان برنامه مهم دولت تداوم دارد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره ورود ریزگردها به کشور نیز اظهار داشت: برنامه‌های داخلی و بین المللی در این زمینه در دستور کار است و سازمان محیط زیست برنامه ۱۰ ساله را طراحی و تدوین کرده که در ستاد ملی گرد و غبار در دست پیگیری است و در حوزه منشاء خارجی با کشورهای منطقه هم رایزنی‌ها آغاز شده است.

وی خاطر نشان کرد: البته دستگاه دیپلماسی، تعامل چندجانبه‌ای برای حل و مدیریت این بحران در نظر دارد.

سخنگوی دولت رویکرد ایران در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برجام ثابت است و ما میز را ترک نکردهایم زیرا همواره تأکید کرده‌ایم که اهل گفت‌وگو هستیم و هیچ‌گاه اهل برهم زدن میز مذاکرات نبوده‌ایم.

بهادری جهرمی در پایان درباره زمان سفر استانی رئیس جمهور و اعضای کابینه به قزوین گفت که این سفر طی دو هفته آینده انجام می‌شود.

نظر شما